شناسهٔ خبر: 38408 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار حوره مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

راز پشت پرده قرارداد ۳ میلیارد دلاری مسکن مهر با یک شرکت‌خارجی/ واگذاری ثروت‌ شهر تهران در اراضی عباس‌آباد بابت اجرای پلِ صدر و سایر طرح‌ها/ افتتاح یکهزار و ۱۲۰ واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند

گزارش آخر هفته تشریح واگذاری ثروت شهر تهران در اراضی عباس‌آباد در اجرای پل صدر و سایر طرح‌ها و راز پشت پرده قرار داد ۳ میلیارد دلاری مسکن مهر با یک شرکت خارجی از زبان وزیر راه و شهرسازی، انتقاد مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از استفاده ابزاری برخی کاندیدا از حاشیه‌نشینی، تکذیب خبر تغییر مدیرعامل شرکت‌عمران شهرهای جدید، تشکیل جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت تحت‌تاثیر فضای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و همچنین انتخابات شورای‌شهر تهران، فضای پر التهابی را گذراند.

اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته پرالتهاب گذشته شاملِ حضور وزیر راه و شهرسازی در دومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال۹۶ با بررسی موضوعاتی همچون پروژه عباس‌آباد تهران، تشکیل بیست و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی‌شهری با تاکید بر تغییر رویکرد در سیستم مدیریت‌شهری مازندران، اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی درباره وعده‌های انتخاباتی برخی از کاندیدا از جمله شهردار تهران و تشریح راز پشت پرده قرارداد ۳ میلیارد دلاری مسکن مهر با یک شرکت خارجی، انتقاد مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی از سخنان یک‌جانبه شهرداری در حوزه نوسازی و بهسازی بود.

همچنین از دیگر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی، می‌توان به بهره‌برداری از بیمارستان شهیدقلی‌پور بوکان با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آغاز مراحل تدوین ضوابط ساخت و ساز در پهنه‌های‌گسلی کلانشهرها در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، امضای تفاهم‌نامه مشترک بین بنیاد مسکن و سازمان اوقاف و امور خیریه برای ساماندهی به املاک و اراضی اوقافی در روستاها و شهرهای کوچک، ‌ پاسخ مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران به معاون شهرسازی شهردار تهران و تاکید وی بر پاسخگویی شفاف شهرداری به جای فرافکنی، تکذیب خبر تغییر مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید، تاکید بر صحت آمار تکمیل ۵۵ درصد کل مسکن‌مهر در دولت یازدهم و افتتاح یکهزار و ۱۲۰ واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند با حضور قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر اشاره کرد.

سکوت شورای‌شهر در برابر فروش پایتخت و سرمایه‌های آن به سوداگران

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته در دومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ که با حضور اعضای اصلی شورا و رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد با تاکید بر آنکه اجرای اتوبان صدر و تهاتر آن با اراضی عباس‌آباد بین شهرداری و بانک انصار، صرفا بلندپروازی‌های شهردار تهران است، گفت: پروژه اتوبان صدر، بیش از یک میلیارد دلار هزینه برداشت که هم خود پروژه اتلاف منابع بیت‌المال بود و هم به خاطر تامین آن، زمین باارزش عباس آباد؛ زمینی که قلب شهر تهران بود با بانک تهاتر شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت تغییر رویکرد در سیستم مدیریت‌شهری مازندران

آخوندی همچنین در بیست و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی‌شهری پایدار با تاکید بر ضرورت تغییر رویکرد در سیستم مدیریت‌شهری و بازنگری طرح‌های جامع استان مازندران، گفت: باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم تا توریست‌ها به داخل شهر، ورود پیدا کرده و به جای آنکه تنها در کوهپایه‌ها ساکن شوند با شهرها آشتی کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

راز پشت پرده قرارداد ۳ میلیارد دلاری مسکن مهر با یک شرکت خارجی چیست؟

وزیر راه و شهرسازی با طرح این پرسش که مگر مسکن مهر، تکنولوژی پیچیده ای داشته که دولت قبل، ۳ میلیارد دلار پروژه مسکن مهر را به شرکت ترکیه ای داد، گفت: چندین بار اعلام کرده ام که در کل پروژه های واگذاری مسکن مهر که شاید به قیمت امروز بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان باشد، حتی یک مناقصه هم برگزار نشده است. افراد فنی، مفهوم این کار را متوجه می شوند که امکان، رانت و خطا و فساد، چقدر زیاد است. (جزییات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برخی کاندیداها از حاشیه‌نشینی استفاده ابزاری می‌کنند

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تاکید بر آنکه شهرداری با پول دولت، نوسازی کرد، از سخنان یک جانبه شهرداری در حوزه نوسازی و بهسازی انتقاد کرد و گفت: اقدامات شهرداری تهران در حوزه نوسازی، بر اساس ۵۰ هزار تسهیلاتی که از سوی دولت و نظام بانکی پرداخت شده بود در دولت یازدهم به انجام رسید.

ایزدی با توجه به سخنان برخی کاندیداهای انتخاباتی در طول این مناظره تلویزیونی درخصوص تحولات جمعیتی در کشور اعلام کرد: برخی می‌گویند تغییرات جمعیتی سکونتگاه‌های غیررسمی به طور مثال بین سال‌های ۹۲ تا ۹۵ اتفاق افتاده ولی باید بگوییم که واقعیت به گونه‌ دیگری است، درحقیقت افزایش رقم سکونتگاه‌ها در وهله اول ناشی از گسترش سطح مطالعات در کشور بوده که مشخصا با افزایش تعداد شهرهای مورد مطالعه، رقم جمعیت ساکن در این مناطق نیز افزایش یافت. از سوی ديگر نيز با انتشار آمار جمعيت سال ٩٥ شاهد ثبات نسبی جمعيت شهرهای كشور در طول سال‌های اخير هستيم، لذا تحولات جمعيتی كه موجب بروز و تشديد پديده حاشيه‌نشينی بوده به سال‌های اخير مربوط نمی‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افتتاح یکهزار و ۱۲۰ واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند

احمد اصغری‌مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن‌مهر در مراسم افتتاح یکهزار و ۱۲۰ مسکن مهر در شهر جدید پرند، گفت: افتتاح‌های فعلی بر اساس زمان‌بندی و طبق اتمام عملیات اجرایی پروژه‌ها انجام می‌شود و هیچ ارتباطی به انتخابات ندارد. مجموعا در شهر پرند ۸۷ هزار واحد دارای متقاضی وجود دارد که از این تعداد ۷۸ هزار واحد به اتمام رسیده است. امیدواریم تا پایان سال، تمامی واحدهایی که در دست احداث یا نیمه‌تمام هستند به اتمام رسیده و به متقاضیان تحویل داده شوند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بدنه فنی شهرداری به دور از حاشیه‌های سیاسی به وظایف قانونی خود عمل کند

مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران در هفته گذشته در پاسخ به اظهارنظرهای خلاف واقع معاون شهرسازی شهردار تهران، گفت: اصولاً فلسفه ورود دبيرخانه شوراي‌عالي به ناهماهنگي‌هاي طرح تفصيلي موجود و ملاك عمل شهرداري با طرح جامع مصوب شهر تهران، همين موضوع جمعيت‌پذيري به عنوان خط قرمز و نكته كليدي براي تصميمات كميسيون ماده پنج در تصويب طرح تفصيلي بود. شهر تهران با توجه به محدوديت‌هاي جدي منابع آب و ساير مباحث زيست‌محيطي ناشي از موقعيت جغرافيايي شهر، امكان پذيرش جمعيت بيش از  ۱۰.۵ميليون نفر را عملاً دارا نبوده و اين موضوع بايد از طريق ضوابط و مقررات طرح‌تفصيلي در ارتباط با نحوه ساخت و ساز و بارگذاري مناطق‌مسكوني شهر اعمال و عملياتي مي‌شد، درحالیکه درفرايند تصويب طرح تفصيلي، با افزایش حدود ۲۰ درصدی، سکونت پذيري شهر تهران به ۱۲.۷ميليون نفر رسيده است که حدود ۲۰درصد مازاد بر پیش‌بینی اولیه است ومتاسفانه مدارك و مستندات، بدليل تغييرات بعدی، حاكي از امكان استقرار جمعيت بسيار زيادتري نسبت به ميزان مصوب طرح جامع دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تکذیب خبر تغییر مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید

روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید، تغییر مدیرعامل آن شرکت را رد کرد و گفت: محسن نریمان، مرخصی بدون حقوق گرفته تا در ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی در مازندران فعالیت کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/