شناسهٔ خبر: 39437 - سرویس بنادر و دریانوردی

حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت؛

افزایش روابط تجاری با قطر از محور بندرعباس- قشم/ قطر بازار هدف محصولات کشاورزی و صنعتی ایران است/ جزئیات همکاری ایران و کره جنوبی در صنعت فولاد چابهار

بندر افزایش روابط تجاری با قطر از محور بندرعباس- قشم، قطر بازار هدف محصولات کشاورزی و صنعتی ایران است، جزئیات همکاری ایران و کره جنوبی در صنعت فولاد چابهار و . . . از جمله مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است؛

افزایش روابط تجاری با قطر از محور بندرعباس- قشم/ قطر بازار هدف محصولات کشاورزی و صنعتی ایران است

مدیر امور هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه اولویت قطری ها برای افزایش سطح مناسبات تجاری با ایران افزایش صادرات از محور بندرعباس- قشم است، گفت: قطر می تواند بازار هدف محصولات غذایی، کشاورزی و صنعتی ایران باشد.

جعفر آهنگران درباره افزایش مراودات تجاری و اقتصادی با قطر از طریق مناطق آزاد کشورمان اظهار داشت: چندی پیش یک هیئت قطری از مناطق آزاد کشورمان بازدید داشتند و سه منطقه را برای افزایش روابط تجاری در اولویت قرار دادند که اولویت اول آنها بوشهر بود.

جزئیات همکاری ایران و کره جنوبی در صنعت فولاد چابهار/ مذاکره با فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های نو و شیلات

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با تشریح میزبانی از ۸۰ هیات سرمایه‌گذاری بین‌المللی و داخلی طی یک سال گذشته در چابهار، سرمایه‌گذاری در این منطقه را در دو حوزه صنایع عمده پتروشیمی و فولاد و همچنین صنایع کوچک معرفی کرد و گفت: تولید سالیانه ۱.۶ میلیون تن فولاد در چابهار با همکاری شرکت بوسکو کره جنوبی، رسما آغاز شده است.

عبدالرحیم کردی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار به دلیل موقعیت استراتژیکی و جغرافیایی در منطقه و همچنین پس از مذاکرات در کنار سیاست‌های ابلاغی مقام‌معظم‌رهبری در برنامه ششم توسعه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موردتوجه سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی قرار گرفته است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: در یکسال گذشته ۸۰ هیات‌اقتصادی بین‌المللی از کشورهای چین، هند، افغانستان و همچنین عمان در چابهار میزبانی شدند که عمده آنها با رویکرد سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع‌پتروشیمی و فولاد و همچنین صنایع خرد و کوچک بودند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: در صنایع کوچک، چندین شهرک صنعتی پیش‌بینی شده‌اند که در بحث مواد غذایی سه شهرک خرما، شهرک بسته‌بندی حبوبات و برنج و همچنین شهرک محصولات شیلاتی هستند.

افزایش تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری کشور طی دو ماه نخست امسال

در دو ماه نخست سال ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل، آمار تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در بنادر تجاری کشور با ۲۶۰ هزار تن افزایش به بیش از ۱۵.۵ میلیون تن رسید که رشدی معادل ۷.۱ درصدی داشته است.

در بندر شهید رجایی که مهم ترین بندر در جنوب کشور به شمار می رود میزان تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی با بیش از ۱۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۹/۸ میلیون تن رسیده است.