شناسهٔ خبر: 39211 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تشریح کرد؛

جزئیات همکاری ایران و کره جنوبی در صنعت فولاد چابهار/ مذاکره با فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های نو و شیلات

عبدالرحیم کردی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با تشریح میزبانی از ۸۰ هیات سرمایه‌گذاری بین‌المللی و داخلی طی یک سال گذشته در چابهار، سرمایه‌گذاری در این منطقه را در دو حوزه صنایع عمده پتروشیمی و فولاد و همچنین صنایع کوچک معرفی کرد و گفت: تولید سالیانه ۱.۶ میلیون تن فولاد در چابهار با همکاری شرکت بوسکو کره جنوبی، رسما آغاز شده است.

عبدالرحیم کردی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره موقعیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مجموعه اقداماتی که منطقه آزاد چابهار برای اشتغال مردم بومی منطقه انجام داده است، گفت: چابهار به دلیل موقعیت استراتژیکی و جغرافیایی در منطقه و همچنین پس از مذاکرات در کنار سیاست‌های ابلاغی مقام‌معظم‌رهبری در برنامه ششم توسعه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موردتوجه سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی قرار گرفته است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: در یکسال گذشته ۸۰ هیات‌اقتصادی بین‌المللی از کشورهای چین، هند، افغانستان و همچنین عمان در چابهار میزبانی شدند که عمده آنها با رویکرد سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع‌پتروشیمی و فولاد و همچنین صنایع خرد و کوچک بودند.

به گفته کردی، ۸۰ هیات اقتصادی میزبانی شده در چابهار از کشورهای چین، هند، افغانستان و عمان بودند که مذاکرات با عمانی‌ها منجر به عقد قراردادهایی در بخش توسعه حمل و نقل ترانزیت شد. همچنین از کشورهای فرانسه، ایتالیا و آلمان نیز سرمایه‌گذاری‌هایی در بحث انرژی‌های‌نو انجام شد.

این مقام‌مسئول تصریح کرد: در بحث توسعه شیلات، همکاری خوبی با فرانسوی‌ها آغاز شده است. در عین‌حال، مذاکراتی نیز با کشورهای آفریقایی همچون کنیا و تانزانیا انجام شد. اما بیشترین مذاکرات با کشورهای شرق آسیا به دلیل نیاز آنها به بازارهای افغانستان و آسیای‌میانه انجام شد.  

وی گفت: چهارمین شرکت تولید فولاد در جهان شرکت بوسکو کره جنوبی است که عمده قراردادهای ما با این شرکت برای تولید سالیانه ۱.۶ میلیون تن فولاد در چابهار رسما آغاز شده است و این شرکت با یک گروه داخلی به ارایه خدمات در حوزه صنعت فولاد در چابهار اقدام خواهد کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه صنایع کوچک بسته‌بندی نیز از دیگر صنایعی است که در چابهار سرمایه‌گذاری بر روی آنها انجام خواهد شد، افزود: از آنجاییکه حجم مراجعه‌های سرمایه‌گذاری در جنوب استان سیستان و بلوچستان و در منطقه مکران و به ویژه چابهار افزایش پیدا کرد، تلاش کردیم تا چندین صنعت اقتصادی کوچک را نیز برای منطقه ترسیم کنیم که مطالعاتی در این‌باره آغاز شد.

کردی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری صنایع عمده، عمدتا در بحث پتروشیمی و فولاد در منطقه و متناسب با ظرفیت‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای و رقابتی انجام خواهد شد، به تشریح صنایع خرد و کوچک در منطقه پرداخت و گفت: صنایع خرد و کوچک همچون بسته‌بندی موادغذایی و شیلات از جمله صنایعی است که همواره به آن توجه داشتیم و در یک سال اخیر روی آن مذاکرات و مجموعه اقداماتی نیز انجام دادیم.

پیش‌بینی احداث سه شهرک صنعتی برای صنایع کوچک در چابهار

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: در صنایع کوچک، چندین شهرک صنعتی پیش‌بینی شده‌اند که در بحث مواد غذایی سه شهرک خرما، شهرک بسته‌بندی حبوبات و برنج و همچنین شهرک محصولات شیلاتی هستند.

تولید ۳۴ درصد آبزیان کشور در چابهار

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد تن ماهی کشور در جنوب استان سیستان و بلوچستان و ۳۴ درصد آبزیان کشور در چابهار تولید می‌شود، افزود: ایجاد شهرک تخصصی شیلات در چابهار در بخش فرآوری و ایجاد ارزش افزوده با رویکرد صادرات می‌تواند در منطقه چابهار بسیار موثر باشد و به رشد صنایع در این منطقه کمک قابل‌توجهی کند.

کردی گفت: حدود ۲۲۰ هزارتن تولید خرمای سالیانه کشور را استان سیستان و بلوچستان برعهده دارد و اینها مزیت‌های رقابتی و سرمایه‌گذاری در منطقه چابهار به شمار می‌روند. در بحث شهرک تخصصی حبوبات و برنج هم ما در حال حاضر ۲۰۰ هزارتن در سال برنج فرآوری نشده از پاکستان وارد چابهار می‌کنیم که فرآوری  و به بازار داخلی و همچنین خارجی صادر می‌شود.

نیاز ۱.۵ تا ۲ میلیاردتومانی سرمایه‌گذاری برای صنایع کوچک

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار میزان سرمایه‌گذاری در صنایع خرد و کوچک را بین ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود: در صنایع خرد، ۶۰ نفر به طور مستقیم اشتغال خواهند یافت و در فرآیندها و تکمیل زنجیره آن نیز در هر واحد کارگاهی و تولیدی که ایجاد خواهد شد بیش از ۱۵۰ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم خواهند داشت که با هدف رونق اقتصاد محلی و اشتغالزایی این سلسله برنامه‌ها دنبال می‌شوند.

کردی از دیگر اقداماتی را که در چابهار انجام خواهد شد، بحث صنایع‌دستی و گردشگری عنوان کرد و افزود: یکی از جذاب‌ترین و زیباترین سواحل ایران را ما در چابهار داریم که حدود ۱۴۰ کیلومتر از چهابهار به سمت گوادر است و متاسفانه کار جدی روی آنها انجام نشده است.

وی ادامه داد: مطالعات خوبی در رابطه با رونق گردشگری برای منطقه انجام شده است که بخشی از آن به مشارکت مردم منطقه در پروژه‌های مربوط به گردشگری و صنایع‌دستی مرتبط است. همچنین با توجه به اینکه با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی سال ۹۶ سال استان سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری هدف‌گذاری شده است تلاش داریم تا با یکسری رویدادهای گردشگری که در طی سال معرفی می‌شود بتوانیم گردشگران بیشتری را به چابهار بیاوریم.

کردی در پاسخ به این پرسش که جدی‌ترین مشکل توسعه گردشگری در چابهار چیست؟ گفت: جدی‌ترین مشکلی که ما در توسعه گردشگری چابهار داریم دوری از منابع جمعیتی چابهار و در کنار آن ضعف در ناوگان هوایی و گران‌بودن سفر به چابهار است که در این راستا، مذاکراتی را با سرمایه‌گذاران و با ایرلاین‌های مختلف داشتیم و در تلاش هستیم تا بسته‌های پیشنهادی را برای سفر به چابهار تهیه کنیم و بتوانیم هزینه‌های سفر به چابهار را کاهش دهیم. علاوه بر توسعه گردشگری، این صنعت می‌تواند در اشتغال محلی نیز نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

آموزش نیروی انسانی کارآمد و باتجربه در دانشگاه‌های چابهار

وی در پاسخ به این سوال که در صنایع بزرگ و کوچک چقدر از مردم بومی استفاده شده است؟ گفت: صنایع بزرگ در حال ساخت هستند و برآورد اشتغال مستقیم بر روی پروژه‌ها قابل‌ارزیابی نیست و نمی‌توانیم در صنایع بزرگ برآورد کنیم که مردم محلی چه میزان در صنایع پتروشیمی و فولاد مشارکت خواهند داشت. منتها آنچه که برای ما اهمیت دارد قائل‌بودن سهم برای افراد محلی است. به همین منظور، تفاهم‌نامه‌هایی را با پتروشیمی و فولاد که صنایع اصلی ما هستند با دانشگاه‌های محلی یعنی دانشگاه بین‌المللی منطقه آزاد چابهار و دانشگاه علمی کاربردی چابهار که هر دوی آنها با هدف تربیت نیروی انسانی برای صنایع منطقه شکل گرفته‌اند را شروع کردیم و در حال حاضر با برنامه زمانبندی که صنایع اعلام کرده اند دانشگاه ها دارند به سمت آموزش نیروی انسانی متخصص می روند یعنی رشته هایی را در دانشگاه ها آموزش می دهند که نیاز آینده صنعت است.

کردی ادامه داد: در صنایع کوچک، عمدتا صنایع کارگاهی هستند که خود سرمایه‌گذاران و نیروی کارشان هم بومی هستند. البته سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی و غیرایرانی هم داریم که در چابهار، واحدهایی را مدیریت می‌کنند. به ویژه از کشور افغانستان واحدهایی فعال هستند. اما هدف‌گذاری جدی ما بر اساس سیاستی که در اهداف ایجاد منطقه آزاد یعنی ایجاد اشتغال بوده رویکرد، توسعه، آموزش و مهارت آموزی برای حضور در عرصه اشتغال است. /

برچسب‌ها:

نظر شما