به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هفته گذشته دو اتفاق بزرگ در حوزه حملونقل ریلی رخ داد که اولی مربوط به امضا قرارداد نهایی پروژه برقیسازی راهآهن تهران-مشهد و دیگری امضا تفاهمنامه با راهآهن افغانستان بود که هر دو نقش مهمی در حملونقل بار و مسافر از طریق ریل در سطح کشور و منطقه ایفا می کند.
حمل و نقل ریلپایه به استراتژی بلندمدت تبدیل شد
خیرالله خادمی در نشستی با استاندار هرمزگان اظهار داشت: هم اکنون احداث ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط آهن در کشور در دست اجراست.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تاکید کرد: توسعه شبکه ریلی از اولویت های دولت تدبیر و امید است و ایجاد زیرساخت های حمل و نقل و شهرهای ریل پایه به یک استراتژی بلند مدت بخش حمل و نقل ایران تبدیل شده است.
امضای قرارداد تامین مالی طرح برقی کردن راهآهن تهران - مشهد
قرارداد تامین مالی ۵. ۱ میلیارد دلاری برقی کردن راه آهن تهران - مشهد با حضور قائم مقام اگزیم بانک چین و سفیر این کشور در ایران، فخریهکاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، محمدزاده مدیرعامل راه آهن، کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی و افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن به عنوان بانک تضمین کننده فاینانس امضا شد.
این قرارداد اولین قرارداد از نوع فاینانس در یک و نیم سال اخیر است. ارزش این قرارداد ۷. ۱ میلیارد دلار است که ۵. ۱ میلیارد دلار توسط اگزیم بانک چین و ۲۰۰ میلیون دلار توسط ایران تامین میشود.
تفاهمنامه همکاری راه اندازی قطار باری ایران - افغانستان امضا شد
تفاهمنامه همکاری راه اندازی قطار باری ایران- افغانستان میان معاون وزیر راه و شهرسازی ایران و مدیرعامل شرکت راه آهن افغانستان در تهران به امضا رسید.
تاکید بر اتصال شبکه ریلی ایران و افغانستان به چین و منطقه
مدیرعامل شرکت راهآهن در مراسم امضا تفاهمنامه راهاندازی قطار باری ایران- افغانستان تاکید کرد: باید شبکه ریلی ایران و افغانستان به شبکه راهآهن چین و منطقه خاورمیانه متصل شود؛ زیرا این اتصال راهآهنها سبب رشد و تعالی اقتصادی و امنیت کشورهای منطقه میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه ایران در ساخت و توسعه راهآهن، آمادگی هرگونه همکاری و انتقال دانش فنی از ایران به افغانستان وجود دارد و از هیچگونه همکاری و کمکی دریغ نخواهیم کرد.
تدوین نظام تشویق برای توسعه حمل و نقل بین المللی
عاشوری عنوان كرد: تدوین نظام تشویق برای توسعه حمل و نقل بین المللی برای ادارات كل نواحی و ستادی و اخذ مصوبات لازم از جمله وظایفی است كه در ابلاغ هیات مدیره راه آهن منظور شده و ما انتظار داریم حوزه بازرگانی داخلی و بین المللی و مدیران نواحی نظرهای خود را ارائه دهند تا به تصویب برسند.
وی با بیان اینكه وزارت راه و شهرسازی از بخش جادهای و ریلی مطالبه افزایش ترانزیت را خواهان است، گفت: بخش جادهای و ریلی در سال ۱۲ میلیون تن بار ترانزیت میکند كه رقم و هدف اصلی وزارت راه و شهرسازی ۵۰ میلیون تن بار است.
ساخت قطعه دو راهآهن ایران- افغانستان توسط پیمانکاران ایرانی
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل شرکت راهآهن گفت: همزمان با تکمیل قطعه یک راهآهن ایران-افغانستان، ساخت قطعه دوم به طول ۸۰ کیلومتر در شهر هرات توسط شرکتهای ایرانی آغاز میشود.
نورالله بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حملونقل شرکت راهآهن در حاشیه امضا تفاهمنامه راهاندازی قطار باری ایران-افغانستان اظهار داشت: ظرف دو هفته آینده اولین قطار باری از ایران به سمت افغانستان اعزام خواهد شد.
دستیابی به رشد ۴۴ درصدی ترانزیت ریلی طی ۴ ماه
ابراهیم محمدی درباره عملكرد ترانزیت راه آهن از ابتدای سال جاری تا ۳۰ تیرماه، گفت: طی ۴ ماهه اخیر با حمل ۴۰۵ هزار و ۳۵۴ تن بار ترانزیت، نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۲۸۲ هزار و ۲۷۳ تن) با رشد ۴۴ درصدی مواجه هستیم .
وی عامل اصلی این رشد را گسترش ارتباطات بین المللی، فعال شدن كریدورهای شمال – جنوب و شرق – غرب، امضای تفاهم نامه های متعدد با راه آهن های كشورهای همسایه و ایجاد روابط ترانزیتی مناسب عنوان كرد.
ورود ۱۵ دستگاه واگن نو تا پایان سال
معاون فنی شرکت حمل و نقل ریلی رجاء با بیان اینکه تا پایان سال ۱۵ دستگاه واگن جدید وارد ناوگان رجاء میشود، گفت: رجاء خرید واگن خارجی را در دستور کار ندارد و به زودی مناقصه بینالمللی هزارمیلیاردی برای تامین ناوگان خود برگزار میکند.
معاون فنی شرکت حمل و نقل ریلی رجاء با بیان اینکه سال گذشته توانستیم ۳۲ دستگاه واگن را بازسازی جدی کنیم، اظهار داشت: از این تعداد بازسازی، ۷ دستگاه واگن آماده شدهاند و در شش ماه دوم سال سرعت پروژه بازسازی واگنها افزایش خواهد یافت.
جانمایی ایستگاه راهآهن شهر ارومیه
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی در این خصوص گفت: طرح جانمایی ایستگاه راهآهن شهر ارومیه با هدف تلفیق حملونقل برونشهری و درونشهری و دسترسی آسان مسافران به حملونقل عمومی اجرا میشود.
ابراهیم مبارک قدم تصریح کرد: مطالعات و اجرای مکانیابی ایستگاه مرکزی مسافری راهآهن ارومیه در جوار ترمینال اتوبوسرانی فعلی شهر گامی در جهت تحقق توسعه شهری مبنی بر حملونقل همگانی بوده و با تفکر یکپارچهسازی امکانات و سیستمهای حملونقل عمومی برونشهری و درونشهری نزدیک به شهر ارومیه و توسعه منفصل آن (گلمان)، دسترسی به بزرگراه ارومیه- تبریز و سایر محورهای برونشهری همچون جاده سلکاس و جاده مهاباد انتخاب شده است.