شناسهٔ خبر: 42263 - سرویس جاده‌ای

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشته:

اعلام حمایت ۶۰۰ هزار راننده حمل کالای کشور از وزیر راه و شهرسازی/ تشریح علت پایین بودن سطح خدمات در حمل‌و نقل عمومی جاده‌ای/برنامه ریزی برای ارتقا ۳۳۰ کیلومتر بزرگراه به آزادراه

گزارش آخر هفته  تبدیل‌ بزرگراه‌ها‌ به آزادراه، نیازمند استقبال ‌سرمایه‌گذار‌ بخش خصوصی است، عملکرد مثبت وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل به ویژه هوایی و جاده‌ای، نظام ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای رانندگان عمومی مبتنی بر سنجش و مهارت تصویب شد، افزایش طول آزادراه‌ها به ۷۵۰۰ کیلومتر و ظرفیت بنادر به ۲۶۳ میلیون تن و راه‌اندازی نرم‌افزار تلفن همراه سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سایر عناوین مهم حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌ای سایر عناوین مهم این حوزه در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حمل‌ونقل جاده ای در هفته گذشته شاهد حمایت پر شور تشکل ها و فعالان بخش خصوصی از وزیر پیشنهادی دولت دوزاردهم بود و از طرفی مدیران و معاون وزیر در شرکت ها و سازمان ها نیز آخرین دستاوردهای خود در دولت یازدهم زا ارائه کردند. در زیر مهمترین اخیار حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته را ملاحضه می‌کنید:

تشریح علت پایین بودن سطح خدمات در حمل‌و نقل عمومی جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای علت اصلی پایین بودن سطح خدمات، وجود اشکال در نظام قمیت‌گذاری است و به جای اصلاح سیاستگذاری در واقع شرکت‌های حمل و نقل زیرسوال رفته‌اند. 

وی در ادامه تاکید داشت که تعاونی مکمل بخش خصوصی است و هیچ تناقضی برای ارایه کالا و خدمات مرغوب و باکیفیت و قیمت متناسب با خدمات  از سوی تعاونی ها وجود ندارد. 

برنامه ریزی برای ارتقا ۳۳۰ کیلومتر بزرگراه به آزادراه

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه « در راستای ارتقاء ایمنی و تسهیل ترافیک هم اکنون ۳۳۰ کیلومتر از بزرگراه‌های کشور در مرحله مذاکرات و عقد قرارداد برای تبدیل شدن به آزادراه هستند» گفت: اردکان- یزد- مهریز- انار، قم- سلفچگان، بخش‌هایی از مسیر ساوه- بویین زهرا و بندرعباس- ایسین نمونه‌ای از این بزرگراه‌‌ها محسوب می‌شوند.

تبدیل‌ بزرگراه‌ها‌ به آزادراه، نیازمند استقبال ‌سرمایه‌گذار‌ بخش خصوصی است

سیدمحمدحسین میرشفیع درباره جذب سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه‌های آزادراهی اظهار داشت:‌ استقبال ویژه‌ای از سوی سرمایه‌گذاران برای ساخت آزادراه‌ها وجود دارد و با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، استقبال مناسب پیش‌بینی می‌شود.

میرشفیع ادامه داد: در آزادراه‌ها ریسک سرمایه‌گذاری پایین است گرچه سود قابل پیش‌بینی بلندمدت است اما سود سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آزادراهی معقول است؛ بنابراین تلاش کرده‌ایم که در جذب سرمایه‌گذاری خصوصی و برای تشویق آنها کمترین تشریفات اداری داشته باشیم، ضمن آنکه مشوق دیگر ما این خواهد بود که مجری آزادراه همان سرمایه‌گذار خواهد بود.

اعلام حمایت ۶۰۰ هزار راننده حمل کالای کشور و ۱۶۴ تشکل صنفی از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای سراسر کشور به نمایندگی از ۶۰۰هزار راننده این ناوگان حمایت کانون را از انتخاب دوباره عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است:

احتراما با عرض ادب خاطر خطیر را مستحضر می‌دارد اینجانب به نمایندگی از ۶۰۰ هزار راننده حمل‌ونقل کالای کشور معروض حضور می‌دارد که آقای دکتر آخوندی وزیر محترم راه و ترابری در دوران تصدی خود نهایت همکاری را با صنف زحمت‌کش رانندگان جاده‌ای کشور مبذول داشته‌اند و هرزمان دیدار ایشان لازم بوده است برایمان وقت گذاشته و درجهت حل مشکل مساعدت لازم را فرموده‌اند بالاخص جناب آقای مهندس کشاورزیان معاونت ایشان و رئیس محترم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور که از زمان تصدی خود رد سازمان مذکور با همه توان خود درحمایت از رانندگان این بخش و صدور بخشنامه‌های مفید و سازنده، علیرغم تحریم‌های موجود درجهت پیشبرد اهداف حمل‌وقل و بهبود وضع معیشت رانندگان گام‌های مثبت و مفید برداتشه‌اند و هر ماهه و هر زمان که تشکل‌های صنفی خواستار ملاقات باشند با همه گرفتاری با روی باز ما را می‌پذیرند و حتی در ساعت‌های شب و موقع استراحت، جواب‌گوی تلفن ما می باشند.

عملکرد مثبت وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل به ویژه هوایی و جاده‌ای

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور عباس آخوندی در جلسه کمیسیون عمران مجلس گفت: توسعه فرودگاه ها و همچنین ایمن سازی جاده ها در چهار سال گذشته روند خوبی داشته است.

محمدرضا رضایی کوچی با بیان این که طبق بررسی های صورت گرفته در چهار سال گذشته عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل به ویژه هوایی و جاده ای مثبت بوده است، افزود: توسعه فرودگاه ها و همچنین ایمن سازی جاده ها در چهار سال گذشته روند خوبی داشته است.

نظام ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای رانندگان عمومی مبتنی بر سنجش و مهارت تصویب شد

موضوع نظام ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای رانندگان عمومی مبتنی بر سنجش و مهارت در هشتاد و هفتمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح و كليات طرح تصويب شد.

جواد هدایتی مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره دستور جلسه فوق اظهار داشت: علل تصادفات  در شبکه جاده‌ای اعم از  شهری و برون‌شهری از سال ۹۰ تا ۹۴ به استناد پلیس راهور تقسیم‌بندی‌ شده و عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم، عبور از  محل ممنوع و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه بیشترین فراوانی را دارند که سرانجام به عامل انسانی بازمی‌گردد.

افزایش طول آزادراه‌ها به ۷۵۰۰ کیلومتر و ظرفیت بنادر به ۲۶۳ میلیون تن

افزایش طول خطوط ریلی کشور به بیش از ۱۳ هزار کیلومتر و آزادراه به ۷۵۰۰ کیلومتر و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر به ۲۶۳ میلیون تن در سال تا پایان برنامه پنج‌ساله ششم توسعه از مهم ترین برنامه های « عباس آخوندی» وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم است.

هم اکنون طول خطوط ریلی کشور به ۱۰هزار و ۷۶۵ کیلومترو طول آزادراه های کشور به ۲ هزار و ۴۰۱ کیلومتر افزایش یافته ون ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر کشور نیز سالیانه ۲۱۷ میلیون تن است.

راه‌اندازی نرم‌افزار تلفن همراه سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان راهداری‌ حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص دسترسی آزاد به اطلاعات امكان دسترسی به آمار و اطلاعات سالنامه آماری این سازمان در سال ۹۵ از طریق تلفن همراه جهت عموم كاربران فراهم شد.

كاربر قادر به مشاهده آمار و اطلاعات موردنظر خود به‌صورت لایه‌های فصلی، ‌ بخشی و فهرست جداول است. تفكیك موضوعی اطلاعات شامل بخش‌های زیر است: خلاصه آمارهای مدیریتی، امور فنی و زیربنایی، حمل‌ونقل كالا، حمل‌ونقل مسافر، حمل‌ونقل بین‌المللی، امور ایمنی و ترافیك، برنامه‌ریزی و حمل‌ونقل هوشمند، خلاصه آمارهای استان‌ها به تفكیك هر استان.

ورود ۲۲۲۰ دستگاه انواع خودرو به ناوگان عمومی جاده‌ای

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی و اقدامات خود در بخش حمل‌ونقل مسافر عمومی جاده‌ای، ضمن رایزنی و تعامل با انجمن‌ها و تشكل‌های صنفی، همواره منافع عموم مردم و بهره‌برداران را لحاظ می‌نماید و در سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۵۰ دستگاه اتوبوس،۵۴۰ دستگاه مینی‌بوس و ۱۴۳۰ دستگاه سواری كرایه در قالب طرح توسعه و نوسازی ناوگان وارد چرخه حمل‌ونقل كشور شد.

حمیدرضا شهركی ثانوی مدیركل دفتر حمل‌ونقل مسافر این سازمان با بیان این مطلب گفت: ازآنجاکه یكی از سیاست‌های كلان دولت طبق بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور تعامل با بخش‌های غیردولتی است، این سازمان از سال‌های گذشته این رویكرد را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است، بر همین اساس از سال ۱۳۸۶ كارگروه‌های  ارتقای سطح خدمات با عضویت تشكل‌های صنفی در استان‌ها شكل گرفت كه با نشست‌های ماهیانه در تصمیم‌گیری‌های محلی مشاركت دارند.