شناسهٔ خبر: 42821 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی:

اجرای فاز دوم انتشار اوراق رهنی و رشد ۶.۱درصدی معاملات مسکن/گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره حادثه پلاسکو/ تصویب ۳ مصوبه در شورای‌عالی شهرسازی‌ومعماری ایران

گزارش آخر هفته اجرای فاز دوم انتشار اوراق رهنی توسط بانک مسکن، ابلاغ ۳ مصوبه شورای‌عالی تحت ‌عناوین آموزه‌ها، پیامدها و الزامات ثبت جهانی شهر یزد، لزوم مطالعه دقیق‌تر طرح ادامه اتوبان همت تهران و لغو طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مصوب سال ۱۳۸۷، رشد ۶.۱ درصدی معاملات مسکن در تهران، گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره حادثه ساختمان پلاسکو و جزئیات اجرای ۸۸ پروژه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ۲۲ استان کشور بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سخنرانی وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت بافت های فرسوده و حاشیه ای و تاکید وی بر این مطلب که باید برای ۱۹ میلیون بدمسکن در بین ۵۹ میلیون شهرنشین چاره اندیشی شود، ابلاغ مصوبه های شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درباره ادامه اتوبان همت با تاکید بر لزوم مطالعه عمیق تر موضوع، تهیه و تدوین برجام جامع اقدام مشترک درباره شهر یزد، اجرای فاز دوم انتشار اوراق رهنی توسط بانک مسکن با تامین ۲۱۰۰ میلیراد تومان توسط ۹ شرکت تامین سرمایه در کشور، اعطای گواهینامه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به ۳ شرکت داخلی، اتمام مسکن مهر پرند تا پایان سال جاری، رشد ۶.۱ درصدی معاملات مسکن تهران در مردادماه سال جاری، اعلام واگذاری ۹۰ هزار واحد باقی‌مانده مسکن مهر به متقاضیان تا پایان سال، گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین، افتتاح ۲۸۶۵واحد مسکن مهر در فاز ۶ شهر جدید پرند، تاکید بر غیرقانونی بودن توافقات مالک و شهرداری بعد از آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ در چهارمین جلسه کارگروه مشترک انضباط شهری، اعلام این مطلب که دولت یازدهم ۹۰۰ هزار واحد مسکن مهر را تکمیل کرد، لغو طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مصوب سال ۱۳۸۷، جزئیات پروژه های آماده افتتاح و کلنگ‌زنی شرکت عمران و بهسازی در هفته دولت، تاکید رئیس شورای شهر پنجم تهران بر اینکه کمیسیون ماده ۱۰۰ محلی برای کسب درآمد نیست از دیگر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در طی هفته‌ای که گذشت، بود.

۱۹ میلیون بدمسکن در بین ۵۹ میلیون شهرنشین

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم در بیست و سومین نشست اندیشه و تمدن ایران‌شهری، ویران شدن بافت‌های فرسوده و شکل‌گیری مناطق حاشیه‌ای را نتیجه جدال دو مفهوم تجدد و ایران داخلی دانست و گفت: بافت فرسوده و حاشیه‌ای دو روی یک سکه بوده و یک حقیقت را بیان می‌کنند. در این مفهوم، ایران‌تاریخی نمی‌تواند خودش را بازآفرینی کند و در نتیجه شاهد ایجاد یک بافت حاشیه‌ای بدون هویت در کنار خود می‌شود.

آخوندی همچنین با تاکید بر این مطلب که بخشی از گرفتاری‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران از قطع تداوم تاریخی در کشور نشات گرفته است در ادامه سخنان خود افزود: به عقیده من انسان نمی تواند بدون تاریخ، زمان و مکان، زندگی کند چرا که انسان بدون این شاخص‌ها استواری نداشته و می‌تواند هرلحظه به سمتی گرایش پیدا کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ابلاغ ۳ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران

شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران، همچنین در هفته گذشته سه مصوبه را ابلاغ کرد. در نخستین ابلاغیه، شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران در دو نامه جداگانه به معاون میراث‌فرهنگی، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین استاندار یزد، مصوبه شورا را تحت‌عنوان آموزه‌ها، پیامدها و الزامات ثبت جهانی یزد با اعلام این مطلب که تهیه و تدوین برنامه جامع اقدام مشترک در دستور کار است و همچنین اعلام تهیه طرح ویژه حفاظت جامع شهر یزد توسط معاونت معماری و شهرسازی، ابلاغ کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مصوبه شورا درباره ادامه اتوبان همت تهران با تاکید بر لزوم مطالعه دقیق تر موضوع دومین مصوبه ای بود که برای شهرداری تهران و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال و ابلاغ شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران در سومین مصوبه خود به استاندار خراسان‌رضوی آخرین تصمیمات شورا را درباره طرح بافت پیرامون حرم مطهر امام‌رضا(ع) با تاکید بر لغو طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی سال ۱۳۸۷، ابلاغ کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اجرای ۸۸ پروژه در هفته دولت توسط شرکت عمران‌و‌بهسازی شهری ایران با اعتبار ۵۹۱ هزار میلیون ریال

در هفته گذشته همچنین، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران جزئیات پروژه های آن شرکت را در هفته دولت که شامل کلنگ‌زنی ۶۳ پروژه با هزینه ۴۶۸۰۸۵ میلیون ریال و ۲۴ پروژه دیگر با هزینه ۱۲۳۶۲۵ میلیون ریال در سراسر کشور است، منتشر کرد. بر اساس اعلام آن شرکت، ۸۸ پروژه در حوزه عمران و بهسازی شهری ایران در ۲۲ استان همدان، هرمزگان، لارستان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، کرمانشاه، کرمان، کردستان، قزوین، قم، فارس، زنجان، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، خراسان‌شمالی و بوشهر طی هفته دولت افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تامین ۲۱۰۰ میلیارد تومان توسط ۹ شرکت تامین سرمایه در کشور

مدیرعامل بانک‌مسکن در هفته گذشته با اعلام اجرای فاز دوم انتشار اوراق رهنی توسط بانک‌مسکن از شکل گیری ۹ شرکت تامین سرمایه در کشور تاکنون خبر داد و گفت: این شرکت ها که نقش واسط را در انتشار اوراق بهادار میان بانی و بازار سرمایه ایفا می‌کنند تاکنون مجموعا توانسته اند دو هزار و ۱۰۰ میلیاردتومان تامین مالی انجام دهند. این در حالی است که یک بانک به تنهایی چنین سرمایه ای در اختیار دارد. بنابراین به نظر می‌رسد شرکت‌های تامین سرمایه باید مانند بانک‌ها نسبت به کفایت سرمایه خود را بهبود بخشند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بهره‌برداری از ۲۴۰ واحد آموزشی در سایت مسکن مهر کشور

در هفته گذشته همچنین قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، در آیین بهره‌برداری از یکهزار و ۱۳۶ واحد مسکن مهر لرستان از پایان پرونده مسکن مهر ۱۰ استان تا پایان آذرماه سال جاری خبر داد و گفت: پرونده  مسکن مهر بسته شده و در ۱۰ استان دیگر تا پایان آذرماه مسکن مهر به اتمام می‌رسد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

واگذاری ۹۰ هزار واحد باقی‌مانده مسکن‌مهر به متقاضیان تا پایان سال جاری

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر همچنین در مراسم افتتاح ۹۹۸ واحد مسکن مهر به مناسبت هفته دولت در استان قزوین، گفت: با توجه به دستور اکید رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی و به یاری خدا، فرآیند واگذاری مسکن مهر به متقاضیان به غیر از واحدهایی که موضوعات حقوقی دارند در سراسر کشور به اتمام می‌رسد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد ۶.۱ درصدی معاملات مسکن در تهران در مردادماه سال جاری

بنا بر گزارش آماری بانک‌مرکزی بر اساس داده‌های سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور در مردادماه سال جاری، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مردادماه سال جاری به ۱۹ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۲۳.۷ و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اعطای گواهینامه فنی مرکز تحقیقات به ۳ شرکت داخلی

در هفته گذشته، همچنین گواهینامه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در راستای وظایف اساسنامه ای مرکز به ۳ شرکت داخلی که کیفیت مصالح و تاسیسات آنها از سوی مرکز، استاندارد و مناسب ارزیابی شد با حضور محمد شکرچی زاده اعطا شد. بر اساس بند دو، ماده دوم اساسنامه مرکز تحقیقات مصوب سال ۵۶، اعطای گواهینامه فنی برای استانداردبودن مصالح از سوی مرکز به شرکت های تولیدکننده مصالح ساختمانی تعلق می‌گیرد که این اقدام از سوی آن مرکز در دولت یازدهم جزو اولویت‌ها و تلاش برای اجبار شرکت‌ها به این امر شده است تا راهی برای کیفیت بخشیدن به مصالح استاندارد داخلی و دروازه‌ای برای ورود به بازارهای بین‌المللی باشد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره حادثه ساختمان پلاسکو

در هفته گذشته همچنین گزارش کمیسیون عمران درباره حادثه ساختمان پلاسکو در صحن علنی مجلس‌شورای‌اسلامی، قرائت شد. (جزییات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین در هفته گذشته رئیس شورای اسلامی شهر تهران، گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ به دلیل نیاز شهرداری به منابع مالی به محلی برای کسب درآمد مبدل شده که مدیران شهری باید بدانند کمیسیون ماده ۱۰۰ محل کسب درآمد نیست. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)