شناسهٔ خبر: 43082 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ گذشته:

ایران خواستار تسریع هند در احداث خط آهن چابهار- زاهدان است/ راه‌اندازی قطار باری چين به ايران/ مذاکره با روس‌ها برای فاینانس ۱.۷ میلیارد یورویی برقی کردن راه‌آهن گرمسار- گرگان- اینچه‌برون

گزارش آخر هفته اقدامات راه‌آهن بر اساس تدبیر و اندیشه‌ پیش رود، موافقت هیئت دولت با امضای موافقت‌نامه ریلی با افغانستان، اعلام آمادگی راه‌آهن برای جابه‌جايی دانش‌آموزان در اردوهای آموزشی، امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین مرکز پژوهش‌های مجلس و راه‌آهن سایر عناوین مهم جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

ایران خواستار تسریع هند در احداث خط آهن چابهار- زاهدان است

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امضای تفاهمنامه سرمایه گذاری ۱.۵ میلیاردی با هند برای احداث راه آهن چابهار- زاهدان اظهار کرد ایران خواستار تسریع هند در احداث هرچه سریعتر راه آهن چابهار- زاهدان است.

وی با اشاره به اعتبار ۴۵۰ میلیون دلاری هند برای خرید ۲۵۰ هزار تن ریل اظهار کرد ۱۵۰ هزار تن از این ریل ها تحویل ایران شده است. خادمی اظهار کرد به طرف هندی پیشنهاد داده شده که ۱۰۰ هزار تن باقیمانده ریل را با همکاری طرف هندی در ذوب آهن اصفهان تولید شود.

اقدامات راه‌آهن بر اساس تدبیر و اندیشه‌ پیش رود

مدیر عامل راه آهن گفت: اگر راه آهن كشور خواهان رونق یافتن بیش از گذشته است ، لازم است كاركنان و مدیران ، در هر مسئولیتی كه باشند، كارها را براساس تدبیر، تفكر و عمق اندیشه پیش ببرند.

وی تاكید كرد: اصل همه حرف ها حسن تدبیر است و اگر خداوند تقدیر كرده حتما با حسن تدبیر به لذت و روزگار خوش خواهیم رسید.

لزوم رفع موانع گمركی، افزایش حمل کانتینری و تدوین راهكارهای جذب حمل ریلی محمولات بندر شهید رجایی

قائم مقام راه آهن در نشست مشترك راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی بر افزایش سهم حمل و نقل كانتینری، رفع موانع گمركی و راهكارهای جذب محمولات به سمت حمل ریلی از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی تاكید كرد.

همچنین قائم مقام راه آهن در نشست مشترك بر افزایش میزان تخلیه و بارگیری بخصوص راه اندازی قطارهای مستقیم و برنامه ای كانتینری از بندر شهید رجایی به سایر مقاصد اشاره و تاكید كرد.

راه‌اندازی قطار باری چين به ايران

معاون بهره‌برداری و سير و حركت راه‌آهن از راه اندازی قطار باری چين به ايران خبرداد و گفت: اين قطار حداكثر ظرف مدت ۱۰ روز به مرز اينچه برون رسيده و از اين مرز وارد خاك ايران خواهد شد.

وي افزود:پس از ماهها گفت و گو و تلاش با طرف هاي تركمنستان ،قزاقستان و چين ؛براي اولين بار نرخ حمل واحد كانتينر در كريدور چين به ايران توافق و پس ازآن براساس مذاكره با ۳ منطقه آزاد چين مقرر شد قطار چين به ايران راه اندازي شود .

موافقت هیئت دولت با امضای موافقت‌نامه ریلی با افغانستان

هیات وزیران پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی را در مذاکره، پیش امضاء و امضای موقت موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان را پذیرفت.

در مصوبه نهایی شده از سوی هیات دولت براساس روابط دوستی دیرین حسن‌تفاهم، حسن همجواری و همکاری سودمند متقابل با اهمیت دادن به هماهنگی فعالیت‌های راه‌آهن دو کشور ۱۲ بند به عنوان اصول اصلی موافقت‌نامه دو دولت در دستور کار قرار گرفته است.

مذاکره با روس‌ها برای فاینانس ۱.۷ میلیارد یورویی برقی کردن راه‌آهن گرمسار- گرگان- اینچه‌برون

مازیار یزدانی گفت: با طرف روسی برای فاینانس ۱.۷ میلیارد یورویی پروژه برقی کردن راه‌آهن گرمسار- گرگان- اینچه برون درحال مذاکره هستیم که تفاهمنامه‌ای برای تامین این فاینانس بین روسای جمهور دو کشور به امضا رسیده است.

معاون فنی و امور زیربنایی راه آهن با بیان اینکه برای تامین این فاینانس بین روسای جمهور دو کشور تفاهمنامه‌ای به امضا رسیده است، گفت: برای نهایی شدن قرارداد فاینانس ۱.۷ میلیارد یورویی بین ایران و روسیه باید پیوست فنی قرارداد قطعی شود که پیش بینی می شود تا سه ماه آینده این پیوست تکمیل شود.

اعلام آمادگی راه‌آهن برای جابه‌جايی دانش‌آموزان در اردوهای آموزشی

مير حسن موسوي معاون مسافری راه‌آهن با ابراز همدردی و عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار دانش‌آموزان نخبه هرمزگاني از آمادگي كامل راه‌آهن به منظور جابه‌جايی دانش آموزان در اردوهای آموزشی در كليه نقاطی كه به خط ريلی متصل است خبر داد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین مرکز پژوهش‌های مجلس و راه‌آهن

تفاهم‌نامه همکاری مشترک مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به امضای حسین افشین معاون پژوهش‌های تولیدی-زیربنایی مرکز و سعید رسولی عضو هیات‌مدیره راه‌آهن رسید.

حسین افشین در این نشست تقویت حمل و نقل ریلی را از اولویت‌های توسعه کشور دانست و گفت: یکی از اولویت‌های کاری که در دستور کار مجلس و مرکز قرار گرفته موضوع حمل و نقل به ویژه حمل‌و‌نقل ریلی است که امضای این تفاهم‌نامه می‌تواند به پیشبرد این موضوع کمک کند.