شناسهٔ خبر: 4363 - سرویس مسکن و شهرسازی

جزئیات نخستین نشست «برنامه ششم توسعه کشور در صنعت ساختمان»

نشست خبري مهندس مهرآبادي قائم مقام وزير در مسكن مهر نخستین نشست برنامه ششم توسعه کشور در حوزه فعالیت‌های کارگروه مسکن و ساختمان در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین جلسه برنامه ششم توسعه کشور بخش صنعت ساختمان صبح امروز دوشنبه ۲۷ بهمن در سالن اجلاس ساختمان وزارتخانه با حضور نمایندگانی از کمیته پدافند غیرعامل، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، سازمان نظام مهندسی، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت عمران و بهسازی شهری و برخی دیگر از دستگاه‌های مربوطه برگزار شد.

منوچهر شیبانی مدیرکل دفتر سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای درباره هدف از برگزاری این جلسه اظهار کرد: جلسه امروز به منظور تعیین چارچوب کلی تدوین و برنامه‌ریزی اقدامات کمیته صنعت ساختمان زیر مجموعه کارگروه مسکن و ساختمان برگزار شد. در این جلسه چشم‌اندازهای برنامه ششم توسعه در حوزه صنعت ساختمان بررسی می‌شود؛ نخستین گام هم ارائه گزارش از وضعیت موجود و برنامه‌ریزی کارگروه به این نحو است که هر یک از دستگاه‌های اجرایی گزارشی از فرایندها در بخش خود ارائه می ‌دهند و به تدریج این وضعیت را تکمیل می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تفکرمان در حوزه برنامه‌ریزی باید سیستمی باشد ادامه داد: باید از تفکر جزیره‌ای به خصوص تفکرهای صنفی و منافع گروهی و خاص یک بخشی خودداری کنیم و همه را در مجموعه واحدی ببینیم.

در ادامه این جلسه نفیسه قدسیان معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با ارائه گزارشی از برنامه ششم توسعه گفت: کارگروه مسکن دارای دو کمیته برنامه‌ریزی و اقتصاد زمین و مسکن همچنین کمیته صنعت ساختمان است. علاوه بر این، نمودار زمانی قانون برنامه ششم توسعه شامل گام اول یعنی تهیه تصویر کلان برنامه، گام دوم تعیین موضوعات خاص و گام سوم تهیه اسناد راهبردی بخش و فرابخش تعیین شد. این نمودار دارای پنج مرحله پیشنهاد سیاست‌های کلی، مقدماتی شامل شروع کار تهیه برنامه ششم، تهیه پیش‌نویس لایحه برنامه، برنامه ششم توسعه و  برنامه اجرایی بخش/فرابخش و ساختمان است.

وی همچنین به ساختار ستاد تدوین برنامه ششم وزارت راه و شهرسازی با عنوان شورای تدوین برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: این شورا شامل کارگروه‌های تخصصی هواشناسی، شهرسازی، مسکن، دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای و دارای کارگروه‌های عمومی فناوری اطلاعات، بهره‌وری، منابع انسانی و آموزش، نظام تامین مالی، ایمنی و مسائل اجتماعی است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی به پیشنهادات تغییر در موضوعات اصلی شورای برنامه‌ریزی مسکن و شهرسازی و عمران شهری و روستایی اشاره کرد و افزود: موضوعات اصلی مرتبط با شورای برنامه‌ریزی مسکن و شهرسازی ۱۷ مورد است اما مهمترین بندها شامل نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی، ارتقاء کمی و کیفی تولید مسکن متناسب با نیاز گروه‌های مختلف درآمدی، توسعه صنعتی‌سازی ساختمان و ارتقاء نظام فنی ساختمان در فرآیند تولید، اجرا و بهره‌برداری، حمایت از تامین مسکن گروه‌های کم درآمد، ارتقاء نظارت بر ساخت مسکن، مدیریت یکپارچه زمین برای تامین مسکن و توسعه شهر و روستا در چارچوب ضوابط شهرسازی، ارتقاء نظام تامین مالی پایدار و بهبود عملکرد ابزارهای پولی و مالی، نوسازی و بهسازی مسکن روستایی می‌شود./