شناسهٔ خبر: 43643 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته؛

وزیر راه و شهرسازی عضو شورای پول و اعتبار شد/ در حال رایزنی هستیم تا شرایط تسهیلات را سهل‌تر کنیم/ شرایط جدید شامل همه سپرده‌گذاران حساب صندوق مسکن یکم می‌شود

گزارش آخر هفته افتتاح مرکز توسعه کارافرینی بانک‌مسکن، پیشنهاد کاهش دوره سپرده‌گذاری از ۶ به ۵ ماه، تلاش برای ایجاد شرایط سهل‌تر جهت دریافت تسهیلات مسکن، افتتاح ۳۵ هزار واحد مسکن مهر در هفته دولت، توافق با شهرداری جهت اتصال متروی پردیس به خط ۴، و آخرین وضعیت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و آمادگی سازمان ملی زمین ومسکن برای تخصیص مسکن مهر فاقد متقاضی به مسکن اجتماعی بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، افتتاح مرکز توسعه کارآفرینی بانک‌مسکن به منظور جهت‌دهی یکپارچه به توان توسعه‌ای آن بانک با حضور وزیر راه و شهرسازی، تاکید آخوندی بر تلاش وزارت راه و شهرسازی بر سهل‌کردن شرایط تسهیلات مسکن، برگزاری مراسم معارفه معاون معماری و شهرسازی دولت یازدهم، حضور معماران و چهره‌های برتر میراث‌فرهنگی کشور بر برقراری عدل و عمارت در دولت یازدهم در وزارت راه و شهرسازی، پیشنهادات بانک‌مسکن به انصراف‌دهندگان تسهیلات صندوق یکم، انتخاب وزیر راه و شهرسازی به عضویت شورای پول و اعتبار، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین، تاکید معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بر تفکیک رونق سفته‌بازانه از رونق واقعی مسکن و پیشنهاد کاهش دوره سپرده‌گذاری از ۶ به ۵ ماه، اعلام افتتاح ۳۵ هزار واحد مسکن‌مهر از آغاز هفته دولت تاکنون، تشریح رویکردها و برنامه‌های شرکت‌عمران شهرهای‌جدید در دولت دوازدهم، آخرین وضعیت مسکن مهر بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر به همت سازمان ملی زمین‌و‌مسکن، انتخاب رحمانی‌فضلی وزیر کشور به عنوان رئیس کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهرها به مدت ۴ سال بخش دیگری از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

وظیفه دولت طرح صحیح صورت مسئله‌هاست

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در مراسم افتتاح مرکز توسعه کارآفرینی بانک‌مسکن ضمن تاکید بر این مطلب که نظام تقاضا در بازار مسکن عوض شده است، گفت: روز شنبه بخشنامه دسترسی آزاد اطلاعات را به تمامی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی اعلام خواهم کرد. باید بپذیریم که با مجموعه اتفاقاتی که در حوزه فناوری‌های مدرن در حوزه IT و سایر حوزه‌ها رخ داده است، تغییر رویکرد از بازار ملی به بازار بین‌المللی حاصل شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اگر نگاهی به خرید و فروش واحدهای مسکونی در تهران بیندازید می‌بینید که میزان خرید و فروش، بیشتر در واحدهای ۵۰ تا ۷۰ متری اتفاق می‌افتد که نشان‌دهنده این مطلب است که جنس تقاضا هم عوض شده است و تقاضایی که به شکل سنتی در شمال شهر برای واحدهای لاکچری در مساحت‌های بزرگ بوده است تغییر کرده است؛ به بیان دیگر قاعده بازی تغییر کرده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

در دولت در حال رایزنی هستیم تا شرایط تسیهلات مسکن را سهل‌تر کنیم

آخوندی همچنین در مراسم فوق در گفتگو با خبرنگاران، ضمن اعلام حمایت از سرمایه‌گذارانی که خواستار حضور در مرکز توسعه کارآفرینی بانک مسکن هستند، گفت: خوشبختانه مردم استقبال خوبی از صندوق پس‌انداز مسکن یکم داشته‌اند و ما در دولت در حال رایزنی هستیم تا شرایط دریافت تسهیلات مسکن را سهل‌تر کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۶۰ هزار نفر در صندوق پس‌انداز یکم پس‌انداز کرده‌اند و به تدریج افرادی که مدت یکسال از پس‌اندازشان می‌گذرد وارد بازار می‌شوند. ما برای آنکه بتوانیم این روند را توسعه دهیم پیشنهاداتی را داریم و در دولت در مورد آن در حال رایزنی هستیم که چگونه شرایط را سهل‌تر کنیم که مراحلش در دست انجام است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اجرایی‌کردن سیاست بازآفرینی‌شهری مستلزم گفتگوی بسیار است

هفته گذشته همچنین مراسم تودیع و معارفه معاون پیشین و جدید معماری و شهرسازی انجام شد. در طی آن مراسم، وزیر راه و شهرسازی، گفت: متأسفانه ما در ایران در دوره بسیار سختی به سر می‌بریم و راه ناپیموده بسیار طولانی را در پیش داریم، بدون شک وضع شهرسازی در ایران وضعیت بسیار آشفته‌ای بوده و هنوز هم تا رسیدن به یک مرحله قابل قبول اقدامات بسیار سختی وجود دارد.

این مقام‌مسئول در ادامه، بازآفرینی‌شهری را سیاست اصلی خود در حوزه توسعه شهری اعلام کرد و افزود: بازآفرینی شهری به معنای بازگشتن به مفهوم شهر، توسعه، مدرنیته و ایران است، زمانی که به تمامی این مفاهیم بازمی‌گردیم شاهد تعادل خواهیم بود، تعادلی تحت عنوان ایران مدرن مدنی بر مبنای حقوق و قانون که رسیدن به آن مستلزم گفتگوی بسیار زیاد خواهد بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

توقف بلندمرتبه‌سازی‌های بی‌رویه در تهران و کلانشهرها نتیجه حمایت وزیر راه و شهرسازی بود

پیروز حناچی تصریح کرد: خوشحالم امروز بعد از گذشت چهار سال بگویم که ما نه فقط در تهران بلکه در اکثر کلانشهرهای کشور موفق به این رویداد شدیم که نتایج آخرین انتخابات شورای‌شهر گواه آن است و باید تلاش کنیم این موفقیت به مرحله اجرا نزدیک شود.

مشاور معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، توقف بلندمرتبه‌سازی‌های بی‌رویه در تهران و کلانشهرهای کشور را نتیجه تلاش‌های شورا و حمایت وزیر راه و شهرسازی برشمرد و گفت: ما در دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی‌ومعماری ایران با دو نگاه مواجه بودیم. یکی حفاظت از شهرها و دیگری ادامه توسعه با رویکردهای جدید و تغییر رویکردی که به کیفیت می‌اندیشید. بدین معنا در شورای عالی در عین اینکه ماشین در حال حرکت بود و نباید از حرکت بازمی ایستاد باید تلاش می‌کردیم تا در عین حفاظت باید به توسعه نیز می‌اندیشیدیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ماموریت‌ها و مسئولیت‌های معاونت معماری و شهرسازی در دوره جدید

معاون معماری و شهرسازی حرکت از مفهوم کمیت صفر به سمت مفهوم کیفی در حوزه توسعه شهری را یکی از بزرگترین چالش‌های موجود در این حوزه دانست و گفت: عدم تعادل در توزیع جمعیت، نسبت‌های نامتوازن عدالت جغرافیایی سرزمین،   نگاه بالا به پایین در فرایند طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی شهری و توجه صرف به مسائل کالبدی در زندگی شهری از مسائل بسیار بزرگی است که باید به آن‌ها توجه شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سیاست دولت افزایش قدرت خرید مردم است

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان با تاکید بر این مطلب که سیاست دولت افزایش قدرت خرید مردم از طریق تقویت صندوق پس‌انداز مسکن یکم است، گفت: اگرچه بانک ها مشکلاتی دارند اما معتقدیم باید میزان وام ۸۰ درصد قیمت مسکن را پوشش دهد، بهره آن کاهش و مدت زمان بازپرداخت افزایش یابد.

مظاهریان تاکید کرد: چهار سال است که قیمت مسکن پایین‌تر از نرخ تورم بوده و خریداران واقعی در بازار حضور پيدا می‌كنند و اين خبر خوبی برای خریداران واقعی  مسكن است. باید درصد افزایش قیمت مسکن را با تورم سالیانه مقایسه کرد. اگر افزایش قیمت مسکن پایین‌تر از نرخ تورم باشد نشان می‌دهد که این بازار خالی از دست سفته‌گران است و خریداران واقعی وارد این بازار شده‌اند که هم‌اکنون این‌گونه استجزئیات را اینجا بخوانید-.

آمادگی سازمان ملی زمین و مسکن برای تخصیص مسکن مهر فاقد متقاضی به مسکن اجتماعی

حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که، ۹۸۹ هزار و ۵۳۹ واحد مسکن مهر از مجموع یک میلیون و ۲۰۲ هزار و ۹۴۷ واحد مسکن در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت به بهره‌برداری رسیده و ۵۴ هزار و ۶۱۳ واحد نیز آماده افتتاح است از آمادگی سازمان ملی زمین و مسکن برای تخصیص واحدهای مسکونی فاقد متقاضی به طرح مسکن اجتماعی خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افتتاح ۳۵ هزار واحد مسکن مهر از آغاز هفته دولت تا امروز

احمد اصغری مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در حاشیه مراسم افتتاح ۳ هزار و ۲۱۸ واحد مسکن مهر واقع در فازهای ۸ و ۱۱ شهر جدید پردیس در جمع خبرنگاران اعلام کرد: هم‌اکنون کار ساخت ۹۰ هزار واحد باقی‌مانده مسکن مهر در کشور از سوی وزارت راه و شهرسازی به جدیت درحال پیگیری است ولی باید به این نکته توجه داشته باشیم که اتمام ساخت مسکن مهر به منزله اتمام پروژه‌های مسکن مهر و بستن این پرونده نیست چراکه ما برای تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی در سایت‌ها به حضور و کمک تمامی دستگاه‌های متولی نیاز داریم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

توافق با شهرداری جهت اتصال متروی پردیس به خط ۴

حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی احداث متروی پردیس را از اولویت‌های خود در دوره جدید دانست و گفت: خوشبختانه توافقات لازم با شهرداری تهران از جهت اتصال به خط ۴ متروی کلامشهر تهران در منطقه سرخه‌حصار صورت گرفته و امید است در سال جاری با حمایت نمایندگان محترم مجلس بتوانیم ردیف اعتباری این پروژه را فعال کرده و از سال آینده مقدمات اقدامات اجرایی آن را آغاز کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جلوگیری از انزوای شهرهای جدید با ساخت شهرهای خلاق و کارآفرین

طاهرخانی همچنین برنامه‌ریزی صرفا کالبدی در شهرهای جدید را اصلی‌ترین مسئله این شهرها دانست و افزود: این مشکل باعث شده تا در زمان فعلی با شهرهایی پاره پاره و به دور از اجتماع محوری روبه‌رو باشیم، امری که باید از این پس به طور جدی با آن برخورد کرده و پرهیز از آن را در توسعه و شهرسازی مبنا قرار دهیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)