شناسهٔ خبر: 43621 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه وشهرسازی در در مراسم افتتاح مركز توسعه كارآفرینی بانك مسكن مطرح كرد:

ظهور فناوری‌های مدرن باعث تغییر رویكرد از بازار ملی به بازار بین‌المللی شد/ وظیفه دولت طرح صحیح صورت مسئله‌هاست/ ابلاغ بخشنامه دسترسی آزاد اطلاعات به تمامی دستگاه‌های تابعه/ نظام تقاضا در بازار مسکن عوض شده است

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب كه بخشنامه دسترسی آزاد اطلاعات روز شنبه به تمامی شركت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی ابلاغ خواهد شد گفت: باید بپذیریم با مجموعه اتفاقاتی که در حوزه فناوری‌های مدرن هم در حوزه ‌IT و هم در سایر حوزه‌ها رخ داده است، تغییر رویكردی از بازار ملی به بازار بین‌المللی حاصل شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز ۳۰شهریورماه در مراسم افتتاح مركز توسعه كارآفرینی بانك مسكن ضمن خیرمقدم به تمامی شركت كنندگان از اقدام دلیرانه محمدهاشم بت‌شكن در راه‌اندازی این مركز تشكر كرد و گفت: ما در دولت و در حوزه سیاست‌گذاری باید بپذیریم كه مجموعه اتفاقاتی در حوزه فناوری‌های مدرن هم در حوزه ‌IT و هم در سایر حوزه‌ها رخ داده است بدین معنا كه قاعده بازار عوض شده و از بازار ملی به بازار بین‌المللی تغییر رویكردی حاصل شده است.

آخوندی صنعت خودروسازی و بازارIT  را از جمله بازارهایی عنوان كرد كه باید تغییر رویكرد از نگاه ملی به نگاه بین‌المللی در آن‌ها رخ دهد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که باید فهم جهانی از موضوعات و مسائل مختلف در جامعه شکل گیرد، گفت: نهادهای فعال در بازار، نحوه ارتباط بین عرضه و تقاضا که نمونه‌‌اش در حوزه IT است تغییر کرده و دگرگون شده است. بازارهای مجازی که شکل گرفته‌اند، نحوه تبادل اطلاعات، اتفاقات جدیدی را در دنیا ایجاد کرده است.

پذیرش تغییر از سوی سیاستگذار اولین گام برای اصلاح است

آخوندی تصریح کرد: پذیرش این تغییر از سوی سیاستگذار اولین گام برای اصلاح است. معمولا در این‌کار و در زمان تغییر مقاومت‌های زیادی نیز رخ می‌دهد زیرا که همه ما به سیستم‌های سنتی عادت کرده‌ایم اما در نهایت ناچار به تغییر رویکرد هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اتفاقات دیگری نیز در حوزه‌های واقعی اقتصاد رخ داده که برای وزارت راه و شهرسازی و همچنین دولت اهمیت دارد، گفت: واقعیت این است که اساسا نظام تقاضا در بازار مسکن عوض شده است. شما در واقع وقتی می‌بینید بعد خانوار طی ۲۰ سال گذشته از تقریبا حدود ۵ نفر به ۳.۲ نفر کاهش پیدا می‌کند این نشان می‌دهد که یک اتفاقی رخ داده است.

جنس تقاضا و محل عرضه مسکن تغییر کرده است

آخوندی ادامه داد: شما اگر نگاهی به خرید و فروش واحدهای مسکونی در تهران بیندازید می‌بینید که میزان خرید و فروش بیشتر بین واحدها ۵۰ تا ۷۰ متری اتفاق می‌افتد که نشان دهنده این مطلب است که جنس تقاضا هم عوض شده است و تقاضایی که به شکل سنتی در شمال شهر برای واحدهای لاکچری در مساحت‌های بزرگ بوده است تغییر کرده است. به بیان دیگر قاعده بازی تغییر کرده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که محل عرضه مسکن نیز با تغییراتی مواجه بوده است، گفت: زمانی همه به دنبال این بودند تا به پیرامون شهرها بروند. در حال حاضر با آمدن مترو تمایل به برگشتن به درون شهرها و مرکز شهرها به شدت افزایش یافته است. وقتی وارد بحث می‌شویم می‌بینیم که همه چیز در حال تغییر است. بسیار مهم است که سیاستگذار این تغییرات را بفهمد که چه اتفاقی دارد رخ می‌دهد.

وی افزود: روش های تامین مالی نیز در حال تغییر است. انواع مدل های تامین مالی که از طریق بازار بورس ایجاد شده بودند روش هایی قدیمی بودند که تغییر رویکرد در بازار بورس نیز در حال رخ دادن است. بنابراین ما هم اکنون نیاز داریم که در تمامی حوزه به تغییر رویکرد هستیم. اساسا سیستم های حمل و نقلی کل ساختار شرکت‌های حمل و نقلی ایران و جهان را  دگرگون کرده است.

آخوندی با اشاره به اینکه فروش بلیت منتفی می‌شود و همه می‌توانند روی سیستم IT بلیت را تامین کنند، گفت: سیستم آژانس‌ها و خرید بلیت آهسته آهسته دارد سهم‌شان از کل کاهش پیدا می‌کند. حمل و نقل ترکیبی دارد شکل می گیرد. هرجایی که ورود پیدا می‌کنید می‌بینید که اتفاقات زیادی دارد رخ می‌دهد. امروز دوستان مطرح کردند که ما برای فناوری و تکنولوژی می‌خواهیم در بازار سرمایه ارزش‌گذاری کنیم، که سخن بسیار درستی است.

می‌خواهیم روی دانش، قیمت‌گذاری انجام دهیم

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تاکنون آنچه که قیمت را تعیین می‌کرد، بحث سوداگری روی زمین و نهادهای اولیه همچون نفت، طلا و سایر مواردی از این دست بوده است. در واقع هم اکنون داریم وارد حوزه جدیدی می‌شویم و می‌خواهیم روی دانش، قیمت‌گذاری انجام دهیم که دنیای متفاوتی است.

وی افزود: هم اکنون در حوزه مسکن می‌بینیم که مطرح کردن سیاست‌های دولت در حوزه مسکن شاید در نظر ساده باشد اما در عمل و در فهم آن به معنای تغییر در بازار است. وقتی می‌گوییم می‌خواهیم از حاشیه به متن برگردیم و بهسازی را شروع کرده و بافت‌های فرسوده را بازآفرینی کنیم در واقع به این معناست که ما باید با تک تک افرادی که در محلات زندگی می‌کنند، معامله کنیم و باید با آنها ارتباط برقرار کنیم. در واقع با یک مداخله خارجی می‌خواهیم وضع موجود را ارتقا دهیم و رونق ایجاد کنیم.

آخوندی تصریح کرد:  اساسا این مدل از کسب و کار، با کل کسب و کاری که در یک زمین بدون مانع در یک شهر جدید و در حاشیه شهر رخ می‌دهد متفاوت است. بدین معنا تمامی قواعد بازار، قمیت‌گذاری، ارتباطات، معماری و محدودیت‌ها و همه چیز تغییر کرده است و هیچ چیز آن شبیه به همدیگر نیست.

وی افزود: اینجا از شرکت‌هایی که عادت داشتند بیرون شهر ساخت و ساز کنند، می‌خواهیم که در بافت و با ۱۰۰ها نفر از افراد ساکن در آن که خرده مالک هستند و منافع ریزی دارند تعامل برقرار کنند و می‌خواهیم از بین آنها منفعت جمعی ایجاد کنیم و مشخص است که آن شرکت ها توان اینکار را ندارند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اتفاقی که رخ می‌دهد این است که آن شرکت‌ها می‌گویند اتفاق، اتفاق نادرستی است در حالیکه این اتفاق کاملا واقعی است و شما می‌بینید که در شهر عینیت دارد و نمی‌توان منکر آن شد. از طرف دیگر این کار با کندی مواجه است. مرکز توسعه کارآفرینی بانک مسکن می‌خواهد این مساله را حل کند که چگونه می‌توانیم شرکت‌هایی را ایجاد کنیم که این مساله را حل کنند و بیایند با مردم در بافت برای ارتقای کیفیت بافت فعالیت کنند که اینها مباحث اجتماعی، فنی، IT و تامین مالی، طراحی، معماری و مباحث شهرسازی ومباحث حقوقی و مباحث مختلفی دارد.

وی گفت: مساله پیچیده است و توجه به این نکته ضروری است که صورت مساله دارد در حوزه مسکن تغییر می‌کند. وقتی می‌گویید که می‌خواهید درحاشیه مساله ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین را حل کنید فرق دارد با اینکه بگویید می‌خواهید در جایی ۲ میلیون مسکن مهر بسازید. مساله این دو  اصلا شبیه به هم نیستند.

ضرورت تشکیل اندیشه‌های فراملی

آخوندی تاکید کرد: کشور ما در حوزه مسکن و شهرسازی و حمل و نقل نیاز به تشکیل اندیشه های فراملی دارد.

وی به تعداد فراوان کریدورهای حمل و نقلی اشاره کرد و گفت: در میزان راندمان کریدورها همیشه بحث بوده است که چگونه می‌توان راندمان کار را افزایش داد. راهکار آن تشکیل شرکت های فراملیتی بوده تا بتوانند کالاها را از چند کشور عبور دهند.

وزیر راه و شهرسازی با طرح این سوال که چگونه شرکت‌های فراملیتی می‌توانند شکل بگیرند؟ و آیا شرکت‌های حمل و نقل سنتی ایران می‌توانند این کار را انجام دهند؟، گفت: تا کنون نشان داده ما نتوانستیم از کریدورها به نحو احسنت استفاده کنیم.

آخوندی افزود: در حال حاضر در حال اجرای راه آهن تهران به همدان هستیم. در حال حاضر اگر فردی بخواهد از همدان به تویسرکان برود می‌تواند از جایی بلیت بگیرد تا بتواند یک بخشی را با قطار و بخشی دیگر از راه را با اتومبیل برود. در واقع جایی وجود ندارد تا بتواند سرویس ترکیبی را ارایه دهد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وقتی وارد بحث های جدید می‌شویم می‌بینیم که اساسا هم جنس تقاضا در حال تغییر است و هم اینکه امکان ارایه خدمات جدید نیز وجود دارد. امیدوارم که این بحثی که اینجا مطرح شد را مورد توجه قرار دهیم و به این مطلب تاکید دارم که ما در نظام سیاستگذاری خود نیاز داریم تا به مفهوم دانش پایه بودن و مفهوم درون‌زا بودن که یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی است برگردیم.

باید مسائل در جامعه اقتصادی ایران، بازار، جامعه فناوری و دانشگاهی حل شود

آخوندی یادآور شد: دولت به جای اینکه مساله را حل کند باید به صورت صحیح طرح مساله کند. اگر صورت مساله را درست طرح کنیم مراکز توسعه کارآفرینی می توانند راه حل مساله را ارایه دهند. ما در واقع می‌خواهیم حل مساله را به جامعه اقتصادی ایران، بازار، جامعه فناوری و جامعه دانشگاهی ایران منتقل کنیم تا آنها مساله را حل کنند.

وی تاکید کرد: وظیفه دولت این است که برگردد به اینکه صورت مساله را حل کند و همچنین اطلاعات را به صورت کاملا شفاف و صحیح در اختیار مراکز قرار دهد.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: آخر کار آنچه که می‌تواند برای یک فرد مزیت اقتصادی و قدرت رقابتی ایجاد کند اطلاعات است و آنچه که می‌تواند فساد ایجاد کند باز هم اطلاعات است. انحصار اطلاعات در اختیار عده‌ای منشا اصلی فساد است و دسترسی ازاد به اطلاعات نیز در واقع اصلی ترین محرک توسعه است و بخش اصلی عدالت در دنیا مدرن دسترسی آزاد به اطلاعات است.

مفهوم دسترسی به اطلاعات لزوما دسترسی به اطلاعات سیاسی نیست

آخوندی ادامه داد: در ایران وقتی راجع به دسترسی آزاد اطلاعات صحبت می‌شود همه چیز سریع سیاسی می‌شود. در حالیکه مفهوم دسترسی به اطلاعات لزوما دسترسی به اطلاعات سیاسی نیست. همین اطلاعات مسکن، شهرسازی، حمل و نقل، پتروشیمی و نفت اطلاعات هستند.

وی افزود: چهار سال پیش دوربین‌هایی که در سازمان راهداری وجود داشت به عنوان ابزار اطلاعاتی مدیران راهداری بود، همان موقع خواستم که اطلاعات دوربین‌ها عمومی شود و به این ترتیب سامانه ۱۴۱ شکل گرفت. از آن زمان شهروندان می‌توانند به صورت مستقیم اطلاعات جاده‌های کشور را دریافت کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: به دنبال اصل دسترسی آزاد به اطلاعات هستیم و باید تمام اطلاعات شهرسازی، طرح‌های جامع، طرح‌های تفصیلی، پروژه‌ها، مناقصات و همه اطلاعات را که اطلاعات عمومی هستند به مردم ارایه شود.

آخوندی همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس بخشنامه‌ای که شنبه ابلاغ می‌شود تمامی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی مکلف هستند تمامی اطلاعات خود را در اختیار همگان قرار دهند. زیرا مرکز توسعه نهایتا بدون دسترسی آزاد اطلاعات نمی‌تواند موفق باشد. همه باید بتوانند به اطلاعات به صورت عادلانه و مساوی دسترسی داشته باشند که این نکته کلیدی است که باید بتوانیم در دولت پیگیری کنیم.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی با تاسیس مرکز توسعه در تلاش است تا نگاه‌های جدید به فرایند سیاستگذاری ملی در ایران داشته باشد. بتدریج ایده‌های جدیدی همانند این ایده در وزارتخانه که وزارت‌خانه‌ای بسیار سنتی است شکل می‌گیرد.

آخوندی در پایان گفت: امیدواریم در همه حوزه‌های حمل و نقل و مسکن و شهرسازی بتوانیم برگردیم به دنیای مدرن و بتوانیم از بحث فناوری‌های نوین استفاده کنیم که این موضوع هم بهره‌وری ملی را افزایش می‌دهد و هم گامی برای توسعه اشتغال برای جوانان در کشور است.

برچسب‌ها:

نظر شما