شناسهٔ خبر: 43925 - سرویس جاده‌ای

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

انتقال حمل بار از جاده به ریل نیاز ملی است/ علت وقوع سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان محور بندرعباس- داراب/ تجهیز مرز خسروی برای تردد زائران اربعین حسینی امسال

بخش زیادی از مسیر ایلام به مهران قبل اربعین تکمیل می‌شود، پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصدی جاده گردشگری قزوین- الموت، ابلاغ ضوابط فعالیت بازارگاه‏‌های الكترونیكی حمل‌ونقل جاده‌ای كالا، تصویب لایحه موافقتنامه احداث کریدور حمل‌و‌نقل ریلی، زمینی و دریایی در کمیسیون عمران، ساماندهی سهمیه سوخت بر اساس پیماش در ناوگان عمومی درون‌شهری و گلوگاه ترافیکی بین استان‌های مازندران و سمنان رفع می‌شود سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ؤنقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته را می توانید در زیر مشاهد کنید:

انتقال حمل بار از جاده به ریل نیاز ملی است

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر سهم جابجایی مسافری در کلان شهر تهران از طریق ریل تنها ۲ درصد و سهم حمل و نقل جاده ای ۹۸ درصد و به طور میانگین این سهم در کشور کمتر از ۱۰ درصد است.

وزیر راه وشهرسازی نیز گفت: سهم حمل و نقل سالانه کالاهای معدنی از طریق ریل در حال حاضر ۲۵ میلیون تن است این در حالی است که ۲۰.۵ میلیون تن ظرفیت انتقال از سهم جاده ای به ریلی وجود دارد و هدف گذاری برنامه ششم سهم ۳۰ درصدی حمل و نقل بار از طریق ریلی و اهداف کلان وزارت راه و شهر سازی سهم ۵۶ درصدی است.

بخش زیادی از مسیر ایلام به مهران قبل اربعین تکمیل می‌شود

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: تلاش می شود بخش زیادی از عملیات زیرساختی جاده ایلام به مهران بهسازی و اصلاح شود و تا قبل از ایام اربعین زیر بار ترافیک برود.

جمشید انصاری روز دوشنبه در بازدید از پایانه مرزی مهران اظهار کرد: کارهای بزرگی در مهران انجام شده و یا در حال انجام است و درخواست هایی که مسئولان در این بازدید به آنها اشاره کردند به دولت ارائه و با نگاه مثبت اجرایی می شوند.

تجهیز مرز خسروی برای تردد زائران اربعین حسینی امسال

معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز فعالیت مرز خسروی برای تردد زائران در اربعین امسال خبر داد و گفت: بر اساس پیش‌بینی استفاده از مرز خسروی برای اربعین سال جاری، مسیر دسترسی قصرشیرین به خسروی آسفالت شده است و همچنین تعداد گیت‌های عبوری مرز خسروی و سرویس‌های بهداشتی در داخل پارکینگ‌ها افزایش یافت.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به سهم حداکثری مرز مهران در جابجایی زائران مراسم اربعین حسینی بیان داشت: با آغاز فعالیت مرز خسروی بخشی از ترددهای مرز مهران کم و به آن اختصاص خواهد یافت.

پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصدی جاده گردشگری قزوین- الموت

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از افتتاح راه اصلی قزوین- الموت در سال ۹۷ خبر داد و گفت: ادامه این راه دسترسی به شهرهای شمالی کشور را از طریق اتصال جاده قزوین به تنکابن میسر می شود.

محمدرضا کدخدازاده با بیان اینکه ساخت محور قزوین- الموت- تنکابن یکی از پروژه های ساماندهی محورهای منتهی به استان‌های شمال کشور است، اظهار داشت: تردد در این محور از طریق اتصال راه‌های فرعی و راه‌های روستایی بوده که با توجه به پروژه ساماندهی محورهای منتهی به شهرهای شمال کشور در حال ساخت جاده جدید برای اتصال قزوین به تنکابن هستیم.

ریزش کوه عامل اصلی تاخیر در افتتاح قطعه یک آزادراه تهران- شمال

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال با بیان اینکه بخش هایی از معماری منظر قطعه یک آزادراه تهران – شمال در حین بهره برداری تکمیل می شود، گفت: یکی از عوامل مهم در تاخیر تحویل قطعه یک آزادراه شمال ریزش کوه بود که سهم ۴۰ درصدی در تاخیر دارد و باعث شد ۱.۵میلیون مترمکعب خاک وارد مسیر شود.

مهران اعتمادی، با بیان این که یکسال از انعقاد قرارداد با شرکت مشاور ایتالیایی sws  برای طراحی معماری ایمنی مسیر منظر راه آزادراه تهران- شمال می گذرد، اظهار داشت : فعالیت ایتالیایی‌ها در این پروژه شروع شده و بیش از ۶۰ درصد قرارداد هم به اجرا رسیده است.

ابلاغ ضوابط فعالیت بازارگاه‏‌های الكترونیكی حمل‌ونقل جاده‌ای كالا

ضوابط مربوط به فعالیت بازارگاه‌های الكترونیكی حمل‌و‌نقل جاده‌ای كالا از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به سراسر كشور ابلاغ گردید.

غلامحسین دغاغله مدیركل دفتر حمل‌ونقل كالای این سازمان با بیان این خبر اظهار داشت: در راستای حمایت و ضابطه‌مند شدن بخش خصوصی در حوزه فعالیت كسب و كارهای اینترنتی در حمل‌ونقل كالا و تفكیك صحیح مسئولیت‌ها و رعایت حقوق ذی‌نفعان در امور جا‌به‌جایی كالا ضوابط فعالیت بازارگاه‌های الكترونیكی با هدف افزایش بهره‏‌وری، شفافیت امور جابجایی كالا، دسترسی سریعتر به ظرفیت حمل، ‌استفاده از اینترنت برای گسترش فعالیت در بازار كشورهای همسایه و كارآمدتر شدن امور مرتبط  از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ابلاغ گردید.

تصویب لایحه موافقتنامه احداث کریدور حمل‌و‌نقل ریلی، زمینی و دریایی در کمیسیون عمران

محمدرضا رضایی کوچی در تشریح نشست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نخستین دستور کار امروز کمیسیون، بررسی لایحه موافقتنامه تأسیس کریدور حمل و نقل و گذر بین المللی بین دولت های جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند (موافقتنامه چابهار) بود که بر این اساس این دالان برای حمل و نقل ریلی، زمینی و دریایی احداث می شود که می توان با دنیای بیرون و کشورهای بزرگ دنیا نیز ارتباط ترانزیتی برقرار کرد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این موافقتنامه به تحکیم همکاری ها و توسعه روابط اقتصادی بین ملت های این کشورها و همچنین در سطوح منطقه ای و جهانی کمک می کند، افزود: بندر چابهار به عنوان یکی از کانون های اصلی منطقه ای در همکاری های حمل و نقلی مطرح است که می توان از امکانات ریلی، جاده ای، هوایی و امکانات گمرکی بندر چابهار و منطقه آزاد و صنعتی چابهار در این زمینه استفاده کرد.

آخرین وضعیت ‌آزادراه‌های همت- کرج و پلور- پردیس

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها از آخرین وضعیت آزادراه همت- کرج و پلور- پردیس خبر داد و گفت:  آزادراه همت-کرج ۴ ماه پس از تأمین منابع موردنیاز برای تملک زمین‌ها، معارضین تاسيساتی و سهم مشاركت دولت، ساخت این پروژه به اتمام می‌رسد.

میرشفیع همچنین از ساخت آزادراه پلور-پردیس با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا خبر داد و گفت: ساخت این آزادراه فاصله ۳۵ کیلومتری بین پلور تا پردیس موجب کاهش ۱۰ کیلومتری این مسیر می‌شود. همچنین علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، ارتفاع مسير عبوري از ۲۸۰۰ متر به ۲۲۰۰ متری كاهش مي يابد که تأثیر آن كاهش مصرف سوخت و ايمني در فصل سرما بسیار محسوس خواهد بود.

ساماندهی سهمیه سوخت بر اساس پیماش در ناوگان عمومی درون‌شهری

سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل عمومی‌ با اشاره به روند مطلوب پروژه اختصاص سهمیه سوخت بر اساس پیمایش به ناوگان عمومی درون‌‌شهری، از اجرای بسیار موفق پروژه در ناوگان برون‌شهری و کاهش روزانه ۸ میلیون لیتر‌ مصرف گاز‌وئیل خبر داد.

آدم‌نژاد اظهار  داشت: اجرای طرح پایش مصرف سوخت در ناوگان درون‌شهری نیز مانند ناوگان برون‌شهری بسیار مثمرثمر خواهد بود، هم‌اکنون این پروژه در درون‌شهری شروع شده است و با مدل‌سازی‌هایی که در جدول قواعد انجام شده است، این اختصاص سهمیه براساس پیمایش در ناوگان درون‌شهری نیز انجام می‌دهیم. 

علت وقوع سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان محور بندرعباس- داراب مشخص شد

نودمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور اعضا مورخ سوم مهرماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار گردید و ضمن بحث و بررسی پیرامون دستور کار جلسه، مشخص شد که علت وقوع سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان محور بندرعباس- داراب؛ خروج از محور و واژگونی اتوبوس ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده بوده است و در همین راستا اطلاعیه شماره دو این کمیسیون در خصوص سانحه مذکور به تصویب رسید.

همچنین علت تشدیدکننده پیامد‌های حادثه؛ عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط اکثر سرنشینان اعلام شد.

گلوگاه ترافیکی بین استان‌های مازندران و سمنان رفع می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بزرگراه ساری- تاکام گفت: این محور بخشی از کریدور شمال- جنوب کشور است که ارتباط استان‌های مازندران و سمنان را برقرار می‌کند و تکمیل آن موجب رفع گلوگاه ترافیکی منطقه می‌شود.

وی طول این محور را ۲۲ کیلومتر اعلام کرد و گفت:‌ این پروژه بخشی از راه اصلی ساری- کیاسر- سمنان و دامغان- معلمان- جندق- چوپانان- اردکان است که در دو قطعه طراحی شده است و هم اکنون قطعه اول آن به طول ۱۳.۵ کیلومتر دارای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

تاکید کمیسیون عمران مجلس بر توسعه ترانزیتی کشور با محوریت توسعه روابط سیاسی

اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک با وزیر راه و شهرسازی توسعه ترانزیتی را ضرورت امروز کشور دانستند و تبدیل ایران به قطب ترانزیت اول منطقه را یکی از اهداف سند چشم انداز ‌۱۴۰۴دانستند که باید با برنامه ی مشخصی از سوی وزارت راه و شهرسازی دنبال شود.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس  در این نشست با بیان این که اراده سیاسی وجود دارد که کریدورهای شمال، جنوب، شرق و غرب کشور دور زده شود، افزود: کشورهای مختلف هزینه های سنگین می‌کنند که ایران را دور بزنند و از مسیر ترانزیتی ایران عبور نکنند لذا باید مراودات سیاسی به گونه‌ای تلاش شود که کریدورهای مختلف کشور فعال شود.