شناسهٔ خبر: 43806 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

از سوی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای صورت گرفت:

ابلاغ ضوابط فعالیت بازارگاه‏‌های الكترونیكی حمل‌ونقل جاده‌ای كالا/ تشريح شرايط و مزایای را‌ه‌اندازی بازارگاه‌ها

سر در ساختمان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ضوابط مربوط به فعالیت بازارگاه‌های الكترونیكی حمل‌و‌نقل جاده‌ای كالا از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به سراسر كشور ابلاغ گردید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای غلامحسین دغاغله مدیركل دفتر حمل‌ونقل كالای این سازمان با بیان این خبر اظهار داشت: در راستای حمایت و ضابطه‌مند شدن بخش خصوصی در حوزه فعالیت كسب و كارهای اینترنتی در حمل‌ونقل كالا و تفكیك صحیح مسئولیت‌ها و رعایت حقوق ذی‌نفعان در امور جا‌به‌جایی كالا ضوابط فعالیت بازارگاه‌های الكترونیكی با هدف افزایش بهره‏‌وری، شفافیت امور جابجایی كالا، دسترسی سریعتر به ظرفیت حمل، ‌استفاده از اینترنت برای گسترش فعالیت در بازار كشورهای همسایه و كارآمدتر شدن امور مرتبط  از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ابلاغ گردید.

دغاغله افزود: بازارگاه الكترونیكی یا E-Marketplace بستری است كه تعاملات، مذاكرات و انجام معاملات بین ارایه دهندگان و متقاضیان خدمات حمل‌ونقل جاده‏ای كالا از طریق اینترنت در آن صورت می‏‌پذیرد. این ضوابط مستند به بند یك مصوبه شماره ۲۵۲۴۶۱/ت۴۴۱۳۲ن مورخ ۸۸/۱۲/۱۸ نمایندگان ویژه رئیس‏‌جمهور در كارگروه مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در خصوص ایجاد بازارگاه‌‏های الكترونیكی بار تهیه و ابلاغ ‏گردیده است.

وی حمل‌و‌نقل هوشمند بار، زمان‌بندی بهتر اتصال بار به كامیون، بهبود كیفیت ارائه خدمات در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای كالا، صرفه‌‏جویی‌های اقتصادی در صنعت لجستیك، افزایش درآمد رانندگان (كاهش تردد خالی و انتظار برای یافتن بار) را از جمله مهمترین مزایای را‌ه‌اندازی بازارگاه‌های الكترونیكی برشمرد كه شركت‌های حمل‌ونقل كالا، رانندگان حرفه‌ای و صاحبان كالا می‌توانند در بازارگاه الكترونیكی بار عضو و از مزایای آن بهره‌مند گردند.

مدیركل دفتر حمل‌ونقل كالا ی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درخصوص شرایط فعالیت در این حوزه اظهار داشت: علاوه بر كلیه مدارك هویتی متقاضی بایستی نسبت به ارائه گواهی ‏رتبه‏‌بندی شورای عالی انفورماتیك، مجوز نماد اعتماد برای دامنه بازارگاه، مجوز تصدی رسانه برخط و یا نشر دیجیتال از مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برنامه عملیاتی اپراتور اقدام نماید. برنامه عملیاتی اپراتور بایستی شامل یک نسخه از توافقنامه‏‌های بین اپراتور با اعضاء، نحوه و فرآیند ثبت نام عضو، احراز هویت و شناسایی اعضا و مكانیزم‌های جلوگیری از سرقت هویت (مانند راستی آزمایی از طریق پیامك)،‌ فرآیندهای معاملات و برنامه عملیاتی مدیریت اطلاعات و امنیت اطلاعات باشد.

وی افزود: سازمان پس از دریافت كلیه مدارك فوق و بررسی و احراز صلاحیت بر اساس شرایط اختصاصی این ضوابط، توسط كمیته صدور مجوز (متشكل از دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات و حمل‌ونقل كالا و حسب نیاز با دعوت از اداره‌كل استانی مربوطه سازمان) نسبت به صدور مجوز فعالیت موقت یكساله یا سه ساله اقدام می‏نماید. صدور مجوز موقت یكساله با حداقل امتیاز ۵۰ و صدور مجوز موقت سه ساله با حداقل امتیاز ۷۵ بر اساس جدول اختصاصی صورت می‌پذیرد.

نظر شما