شناسهٔ خبر: 45082 - سرویس جاده‌ای

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

تولید ۵.۵ میلیون تن قیر به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار در كشور/  افزایش ۲۵۰ برابری قیمت قیر در ۱۲ سال/ لغو محدودیت‌های ترانزیت كالاهای دخانی

گزارش آخر هفته  مزایای بهره‌گیری از سامانه جریمه هوشمند، لغو محدودیت‌های ترانزیت كالاهای دخانی و پرداخت بخشی از بدهی دولت به پیمانکاران با ۸۰۰ میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی نیز سایر عناوین حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین خبری حوزه حمل‌ونقل جاده ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

تولید ۵.۵ میلیون تن قیر به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار در كشور

وزیر راه وشهرسازی در حاشیه بازدید از نمایشگاه و غرفه‌های قیر و آسفالت در مركز تحقیقات راه و مسكن و شهرسازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ایران سالانه ۵.۵ میلیون تن قیر به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار تولید می‌شود كه نكته بسیار مهم آن نرخ بهره‌وری است.

وی افزود: نرخ بهره‌وری به مسائل مختلفی بستگی دارد كه در عمل می‌تواند این سرمایه را نابود كند. به طور مثال افت دما در زمان حمل قیر موجب اتلاف منابع می‌شود.

تشریح اقدامات سازمان‌راهداری برای ارتقاء بهره‌وری قیر و آسفالت

کشاورزیان با بیان اینکه «با تولیدکنندگان فاقد مجوز قرارداد منعقد نخواهد شد» گفت: هم اکنون از ۸۵۰ کارخانه تولید کننده قیر ۳۵۰ کارخانه دارای مجوز هستند و ۲۵۰ کارخانه نیز در شرف اخذ مجوز قرار دارند و سازمان راهداری حد الامکان با کارخانه‌های دارای گرید A قرارداد منعقد می کند و تنها در صورت نبود دسترسی از سایر گریدها استفاده خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید در نظر داشت که در زمان مواجهه با تنگناهای اعتباری، اولویت تخصیص منابع به جای احداث راه‌های جدید با نگهداری راه‌هاست. به طوریکه هزینه ساخت ۱ کیلومتر راه برابر با نگهداری ۳۰ کیلومتر راه است.

 افزایش ۲۵۰ برابری قیمت قیر در ۱۲ سال

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در ۱۲ سال گذشته قیمت قیر، ۲۵۰ برابر افزایش قیمت را تجربه کرد و در عین حال، ۳۵ درصد هزینه ساخت جاده ها مربوط به روسازی است بر طراحی سازه ها با فن‌آوری‌های روز تاکید کرد و گفت: در حال حاضر بالاترین کیفیت راه‌سازی در بخش آزادراهی است.

خادمی تاکید کرد: کنترل دقیق در اختلاط ها در این حوزه ضروری است. هم اکنون ۵ درصد مخلوط آسفالتی قیر است در صورتیکه با کنترل دقیق طرح اختلاط ها ضروری است یک درصد از این رقم کاهش پیدا کند که با کاهش حتی یک درصد چندین هزار تن صرفه‌جویی در این بخش رخ خواهد داد.

پرداخت بخشی از بدهی دولت به پیمانکاران با ۸۰۰ میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی

 خیراله خادمی در دیدار با اعضای انجمن شرکت‌های راهسازی ایران ضمن اعلام این خبر گفت:‌ با انتشار اسناد خزانه اسلامی حدود ۸۰۰ میلیارد ریال سهم شرکت ساخت و توسعه است که امیدواریم به زودی ابلاغ شود که در این میزان تمامی طرح‌ها اعم از راه، راه‌آهن و آزادراه لحاظ شده است.

وی افزود: این اسناد، با توجه به شرایط مالی دولت، ابزاری موثر و کارآمد در جهت پرداخت بخشی از بدهی دولت و تلاش برای حفظ توانمندی پیمانکاران به عنوان سرمایه ملی به منظور ادامه فعالیت های عمرانی کشور است.

لغو محدودیت‌های ترانزیت كالاهای دخانی

یكصد و نود و ششمین نشست شورای‌عالی هماهنگی ترابری كشور به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با حضور و مشاركت اعضا برگزار شد و در ابتدا موضوع اخذ مجوز از مركز برنامه‌ریزی و نظارت بر كالاهای دخانی برای ترانزیت سیگار و ممنوعیت و محدودیت‌های مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد در راستای اجرای قوانین و مقررات ترانزیت، اخذ مجوز از مركز یادشده و ارایه به گمرك و محدودیت‌های وضع‌شده برای ترانزیت كالاهای دخانی لغو گردد و تمامی اطلاعات مورد نیاز ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز مطابق قوانین موجود در اختیار ستاد و دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد.

همچنین موضوع راه‌اندازی تاكسی‌های اینترنتی در فرودگاه‌های كشور مطرح گردید و اعضا بر ضرروت ساماندهی آن تاكید نمودند، مقرر گردید جلسه‌ای با مشاركت شركت فرودگاه‌ها و سازمان راهداری در دبیرخانه شورا برگزار تا جزئیات ابلاغ نهایی گردد.

مزایای بهره‌گیری از سامانه جریمه هوشمند

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری جادهای کشور درباره سامانه جریمه هوشمند حمل‌ و نقل بار(IFS) گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با همکاری پلیس راه، پیرامون حمل و نقل هوشمند چند سالی است که اقدماتی انجام می دهد، بارنامه های برخط و الکترونیکی کردن آن ، کارت هوشمند ، تجهیزاتی که در جاده های شریانی نصب شده (دوربین های مختلف اعم از تردد و کلیه اقلامی که در رابطه با جابجایی کالا و مسافر دخیل هستند) را به صورت داده های ثبتی جمع اوری کرده و بستری را فراهم کردیم تا حمل و نقل هوشمند در کشور کلید بخورد.

وی گفت: این سامانه مجموعه بارهایی که در کشور بدون سند رسمی جابجا می شوند را رصد می کند.

لزوم توجه به رابطه بهره‌وری روسازی راه‌ها و کاهش تلفات رانندگی

شکرچس زاده با بیان اینکه وظیفه مهمی در قبال کاهش تلفات رانندگی داریم گفت: اگر با دید روشن و واقع‌گرایانه نگاه کنیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که چطور با افزایش بهره‌وری روسازی به کاهش تلفات کمک کنیم. لذا تفکر در این مورد موجب اثرگذاری این همایش می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پایان ورود مجلس به مساله کیفیت قیر و آسفالت را موثر دانست و گفت: با همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می توانیم به نتایج مثبتی دست یابیم و البته نقش این سازمان در پاده سازی مطالعات بسیار موثر بوده است. اما امیدواریم نتایج این همایش در افزایش بهره‌وری موثر باشد.