شناسهٔ خبر: 45685 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

دستور وزیر راه و شهرسازی برای توقف بخشنامه افزایش سود تسهیلات متمم مسکن‌مهر/ احداث ۵۵هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران با طرح پیشگام

گزارش آخر هفته دستور وزیر راه و شهرسازی برای توقف بخشنامه افزایش سود تسهیلات متمم مسکن مهر، احداث ۵۵ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران با طرح پیشگام، آسیب‌شناسی طرح‌های توسعه‌شهری در ۳ دهه گذشته، تداوم سیاست تقویت صندوق پس‌انداز مسکن یکم و بازار رهن، تخصیص ۱۳۰ میلیارد تومان برای دو خطه کردن قطار حومه‌ای تهران- پرند و تعیین‌تکلیف تعاونی‌های متخلف، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ساخت ۵۵ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران با طرح پیشگام، اعلام توقف بخشنامه افزایش سود تسهیلات متمم مسکن مهر، تخصیص ۱۳۰ میلیاردتومان برای دوخطه کردن قطار حومه ای تهران-پرند، رهاسازی ۲۴.۸ هکتار اراضی ملی و دولتی به ارزش ۳۳۰ میلیاردتومان در مهر ۹۶، اعلام خطر زلزله در کمین ۸۰ درصد شهرهای بزرگ کشور، تعیین‌تکلیف تعاونی‌های متخلف با تدوین دستورالعمل در وزارت راه و شهرسازی بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین، تداوم سیاست تقویت صندوق پس انداز مسکن یکم و بازار رهن و حرکت از حاشیه به متن شهرها و تامین نیاز واقعی مسکن اقشار متوسط و کم درآمد، توضیحات مدیرعامل شرکت عمران پردیس برای به تعویق افتادن حدود چهار هزار واحد مسکن مهر آن شهر به دلیل کندی دستگاه های خدمات رسان برای نصب انشعابات واحدهای جدید مسکن مهر، بهره برداری از دو پروژه مشارکتی مسکن فارس توسط سازمان ملی زمین و مسکن در تابستان ۹۷، انجام آسیب شناسی تهیه طرح های توسعه شهری ۳ دهه گذشته بخش دیگری از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

نوسازی و بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری با اجرای طرح پیشگام

به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی ساخت ۵۵ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران با طرح پیشگام به منظور نوسازی و بازآفرینی بافت های ناکارآمد شهری به اجرا درخواهد آمد. مطابق طرح پیشگام، ساخت ۵۵ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران برای افق ۵ ساله، هدف‌گذاری شده است به طوریکه با شروع فاز اول، امکان تکرار این ظرفیت برای هر سال وجود داشته و ساخت و ساز در این طرح با سه روش محلی‌سازی، محله‌سازی مرحله‌ای و محله‌سازی جایگزین انجام می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

دستور وزیر راه و شهرسازی برای توقف بخشنامه افزایش سود تسهیلات متمم مسکن‌مهر

در هفته گذشته، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی خطاب به مدیر عامل بانک‌مسکن در خصوص بخشنامه مدیر اعتبارات بانک‌مرکزی در خصوص محاسبه نرخ سود تسهیلات متمم مسکن‌مهر شامل تسهیلاتی که از ۲۵ میلیون تومان به ۴۰ میلیون افزایش یافته است، ابلاغ کرد که "بلافاصله اين بخشنامه را متوقف كنيد و مطابق روال گذشته عمل نماييد". (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات مسکن مهر از ۲۵ به ۴۰ میلیون تومان برعهده دولت است

براساس مصوبات هیات دولت، تسهیلات پرداختی بابت مسکن مهر تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال، مشمول تضمین یارانه نرخ سود بوده است که بر این مبنا، نرخ سود این تسهیلات برای شهر تهران معادل ۹ درصد، برای مراکز استان ها ۷ درصد و برای سایر شهرها و روستاهای کشور معادل ۴ درصد است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تداوم تقویت صندوق پس‌انداز مسکن‌یکم و بازار رهن در دولت دوازدهم

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با اعلام اینکه معاملات شهر تهران در پنج سال گذشته در واحدهای۷۰ متر به پایین انجام شده است، ‌گفت: حرکتی که موجب تعادل بازار و ایجاد گردش مالی در بخش مسکن می‌شود، تقویت صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای گروه‌های با درآمد متوسط، تقویت بازار رهن برای گروه‌های با درآمد بالا و حتی برخی از خانوارهای با درآمد متوسط و اجرای برنامه مسکن اجتماعی برای گروه‌های کم‌درآمد است که در دستور کار بوده و بخشی از آنها نیز انجام شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تخصیص ۱۳۰ میلیاردتومان برای دو خطه کردن قطار حومه‌ای تهران-پرند

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، از تخصیص ۱۳۰ میلیارد تومان از سوی این شرکت به راه آهن، برای تکمیل پروژه دو خطه کردن قطار حومه‌ای تهران ـ پرند خبر داد و گفت: شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص حمل و نقل عمومی در شهرهای جدید، برنامه‌هایی داشته و در این زمینه چند طرح به اجرا درآورده است. شهرداری، خط ۸ مترو را به فرودگاه امام خمینی(ره) متصل کرد؛ ولی بحث اتصال پرند به این خط را متوقف کرده است. بر همین اساس، در حال حاضر جلساتی با شهرداری تهران برگزار کردیم تا کارگاه ساخت مترو پرند نیز فعال شود.

طاهرخانی افزود: سیستم حمل و نقل عمومی که در حال‌حاضر جایگزین مترو پرند شده، قطار حومه‌ای است که این شهر را به ایستگاه راه‌آهن تهران متصل می‌کند. هم‌اکنون نیز این خط آهن فعال بوده و در حال دو خطه کردن آن هستیم تا سرعت قطار حومه‌ای تهران – پرند افزایش یابد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بهره‌برداری از دو پروژه مشارکتی مسکن فارس توسط سازمان ملی زمین‌و‌مسکن در تابستان ۹۷

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ضمن تشریح جزییات سفر خود به استان فارس که برای حل برخی از مسائل مربوط به زمین و مسکن استان انجام شده بود، گفت: پروژه ۱۳۵ هکتاری آماده سازی در حاشیه شهر شیراز تحت عنوان شهرک بهشتی حسینی‌الهاشمی که پیشرفت فیزیکی آن ۳۵ درصد است به سمت تبدیل به سایت گردشگری تفریحی- رفاهی می رود تا از استفاده صرفا اداری دربیاید و مورد استفاده عمومی قرار گیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اجرای ۷۳ مورد حکم قطعی رفع تصرف در سراسر کشور

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام تشکیل ۸۵ فقره پرونده قضایی و انتظامی در مهرماه سال جاری و همچنین ۷۳ فقره احکام قطعی رفع تصرف در سراسر کشور از رهاسازی ۲۴.۸هکتار اراضی ملی و دولتی با ارزش ۳۳۰ میلیاردتومان در سراسر کشور خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تعیین‌تکلیف تعاونی‌های متخلف/ تلاش برای احقاق حقوق مردم

عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین‌و‌مسکن با اعلام این مطلب که به زودی دستورالعملی از سوی وزارت راه‌و‌شهرسازی برای تعاونی‌هایی که در اراضی ملی و دولتی مبادرت به واگذاری زمین کرده‌اند تدوین خواهد شد، گفت: سعی کرده‌ایم در مواردی که مردم به حاکمیت اعتماد کرده‌اند و نه تصرفات عدوانی و زمین‌خواری، موضوع به نفع مردم تمام شود. تلاش شده است تا در تامین مسکن مردم و محرومان نهایت کوشش انجام شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

انجام آسیب‌شناسی تهیه طرح‌های توسعه‌شهری ۳ دهه گذشته

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام تلاش برای تقویت ارتباط با جامعه‌دانشگاهی و حرفه‌ای از انجام آسیب‌شناسی تهیه طرح‌های توسعه‌شهری برای ۳ دهه گذشته خبر داد و گفت: تدوین سند توسعه ملی سیاست‌های شهری در دستور کار است.

ایزدی که در چهاردهمین سال بزرگداشت روز جهانی شهرسازی به عنوان شهرسازی برتر توسط جامعه شهرسازیان معرفی شد، گفت: در چهارساله دولت یازدهم تلاش شد تا سیاستی پیگیری و دنبال شود که به ارتقای کیفیت زندگی در شهرها بینجامد که خوشبختانه تا حد قابل توجهی در این زمینه سیاستگذاری و تلاش شد. همچنین، در دولت یازدهم شاهد بودیم که بعد از سال‌ها، ارتقابخشیدن به کیفیت به جای کمیت در اولویت برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها، قرار گرفت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)