شناسهٔ خبر: 46742 - سرویس ریلی

حمل‌‌ونقل ریلی در هفته گذشته:

هدف اصلی اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی است/ یارانه‌های پنهان؛ عامل ضرر ۸۰۰ میلیاردی راه‌آهن در بخش مسافر/ اتصال ریلی شلمچه به بصره تسریع می‌شود

قطار برقی قطار گردشگری تبریز – جلفا راه‌اندازی شد و بازدید هیات ایرانی از روند احداث راه آهن خواف- هرات در افغانستان سایر عناوین مهم حوزه حمل و نقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل و نقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

هدف اصلی اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی است

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه درباره گام‌های پیش‌روی این وزارتخانه برای توسعه بندر چابهار اظهار کرد: در راستای توسعه ارتباطات بندر چابهار، اصلی‌ترین بحث ما ارتباط این بندر به شبکه ریلی است و همان طور که مستحضر هستید خط آهنی تعریف شده است که چابهار- ایرانشهر- زاهدان- زابل و بیرجند را به یکدیگر متصل می‌کند. از این رو این یک خط ریلی استراتژیک در شرق ایران به سمت شمال است که با عنایت ریاست جمهوری پیگیری خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی هدف اصلی را اتصال شبکه ریلی و بزرگراهی ایران به شبکه ریلی و بزرگراهی آسیا عنوان کرد و گفت: به هیچ وجه نمی‌خواهیم از موقعیت ژئوپلیتیک ایران به عنوان یک انحصار استفاده کنیم، زیرا فکر می‌کنیم که این موقعیت در اختیار کشور‌های همسایه است و باید با افزایش کیفیت خدمات رقابت کنیم که فکر می‌کنم بسیار مهم است.

نام ریزعلی با راه‌آهن پیوند خورده‌ است

وزیر راه و شهرسازی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود در پی فوت ریزعلی خواجوی نوشت: ریزعلی خواجوی دهقان فداکاری که یادش در خاطره ما ایرانیان ثبت شده به سوی معبود شتافت. دهقانی که با فتوت و جوانمردی جان عده‌ای را نجات داد و خدای تعالی نام او را جاودانه ساخت.

ریزعلی خواجوی دهقان فداکاری که یادش در خاطره ما ایرانیان ثبت شده به سوی معبود شتافت. دهقانی که با فتوت و جوانمردی جان عده‌ای را نجات داد و خدای تعالی نام او را جاودانه ساخت. این سنت الهی است که نام پاکبازان بر لوح تاریخ ثبت شود. 

نام ریزعلی به نوعی با راه‌آهن نیز پیوند خورده‌ است. همکاران راه‌آهن فداکاری این مرد بزرگ را بخشی از تاریخ این صنعت می‌دانند و همواره یادش را گرامی داشته و خواهند داشت. اینجانب نیز ضمن نکوداشت نام ریزعلی به خانواده محترم او تسلیت می‌گویم و برایشان از درگاه الهی آرزوی صبر و پاداش دارم و برای آن مرحوم غفران و رحمت مسالت می‌کنم. 

یارانه‌های پنهان؛ عامل ضرر ۸۰۰ میلیاردی راه‌آهن در بخش مسافر

مدیرعامل شرکت راه‌آهن از ضرر ۸۰۰ میلیاردی راه‌آهن در بخش مسافر در سال ۹۵ به دلیل پرداخت یارانه‌های پنهان به این بخش خبر داد و گفت: در جلسه با سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد شد به ازای هر مسافر كیلومتر، مبلغی برای شركت راه‌آهن در نظر گرفته شود.

وی همچنین تاكید كرد: اگر این امر صورت نگیرد به آن معنی خواهد بود كه هزینه بلیت مسافری در شبكه برای بخشهای دور برد ۲ برابر و بخشهای حومه ای ۷ برابر خواهد شد كه این مسئله چندان قابل قبول نیست .

اتصال ریلی شلمچه به بصره تسریع می‌شود

عضو هیات مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: اتصال مرز شلمچه به کشور عراق برای راه آهن جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت است و تلاش می‌کنیم تا اتصال ریلی میان ایران و عراق هرچه سریعتر برقرار شود.

عضو هیات مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در این زمینه بخش‌های دیگری نیز پیشنهاداتی برای ساخت خط آهن و پل در این مسیر ارائه کرده‌اند و حوزه سرمایه‌گذاری راه‌آهن در حال مذاکره هستند و امیدواریم به زودی شاهد عقد قرارداد ساخت این راه‌آهن و اتصال مرز شلمچه به بصره باشیم.

شرکت در طرح نظرسنجی قطار حومه‌ای با استفاده از ربات تلگرامی

در راستای انطباق برنامه حرکت قطارهای حومه‌ای با خواسته‌های مشتریان، نظر سنجی در مورد ساعت حرکت قطارهای حومه‌ای از طریق « ربات قطارهای حومه‌ای صورت» به آدرس commuterrailbot@ صورت می‌گیرد.

میرحسن موسوی ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: یکی از پارامترهای ارتقا کیفیت و کمیت در جابجایی مسافر  مطالعه لازم برای تقاضای سفر است. لذا برای دقت بیشتر یک ربات تلگرامی تهیه و در اختیار تمام کاربران قطارهای حومه‌ای و عموم مردم ایجاد شده تا نظرات خود را از طریق این ربات تلگرامی ثبت نمایند.

قطار گردشگری تبریز – جلفا راه‌اندازی شد

معاون مسافری شركت راه‌آهن از را‌ه‌اندازی قطار گردشگری تبریز – جلفا خبر داد و گفت: این قطار برای هر روز هفته از تاریخ ۹۶/۰۹/۱۰ تا ۹۶/۱۱/۱۰ با همكاری سازمان منطقه آزاد ارس راه اندازی شد.

موسوی خاطر نشان كرد: استفاده از این قطار گردشگری در مدت زمان یاد شده با توجه به همكاری منطقه آزاد ارس به شكل رایگان خواهد بود.

بازدید هیات ایرانی از روند احداث راه آهن خواف- هرات در افغانستان

«ابراهیم محمدی» مشاور مدیر عامل راه آهن کشورمان در این بازدید گفت که جمهوری اسلامی ایران متعهد به همکاری در زمینه های مختلف با کشور دوست و همزبان افغانستان است و آمادگی کامل دارد تا مشکلات موجود فراروی طرح راه آهن خواف - هرات را بردارد و به روند ریل گذاری سرعت بیشتری ببخشد.

وی افزود که تا محل ایستگاه غوریان که احداث آن تعهد ایران بود ؛ طرح تکمیل و آماده بهره برداری شده است و تلاش می کنیم تا بزودی اولین قطار حامل بار سیمان را از طریق مرز «شمع تیغ» تخلیه کنیم.