شناسهٔ خبر: 46607 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در افتتاح فاز یک بندر شهیدبهشتی چابهار:

تشریح گام‌های وزارت راه و شهرسازی در راستای توسعه بندر چابهار/ هدف اصلی اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی است/ حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران لجستیک در بندر چابهار

مراسم وزیر راه و شهرسازی اتصال چابهار به شبکه ریلی، ارتقای خدمات جاده چابهار به زاهدان، سرمایه گذاری در حوزه لجستیک، پشتیبانی از تولید را گام های وزارت راه و شهرسازی در راستای توسعه بندر چابهار دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در آیین افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار که در سالن اجلاس‌های بین المللی منطقه آزاد چابهار برگزار شد، ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر عظیم الشان اسلام﴿ص﴾ و خیرمقدم به ریاست جمهوری، میهمانان، مدعوین و علمای اعلام اظهار کرد: جناب آقای رئیس جمهور پروژه بندر شهید بهشتی چابهار، پروژه بسیار بزرگی است و ما چند بحث را در این پروژه و این منطقه در دست پیگیری داریم.

وی با اشاره به نامگذاری این بندر به نام دروازه ملل بیان کرد: نامگذاری این بندر به نام دروازه ملل با این اصل و درک انتخاب شده که ما موقعیت ایران را به عنوان یک کشور با ثبات و کشوری که بیشترین نقش را در صلح منطقه دارد، این امکانات را در اختیار کشور‌های همسایه قرار دهیم تا از مسیر ترانزیتی ایران عبور کنند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: شعار ما در وزارتخانه، برقراری ارتباط با همه همسایگان، همچون عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، عمان، آذربایجان و تمام کشور‌های پیرامون ایران است.

وی هدف اصلی را اتصال شبکه ریلی و بزرگراهی ایران به شبکه ریلی و بزرگراهی آسیا عنوان کرد و گفت: به هیچ وجه نمی‌خواهیم از موقعیت ژئوپلیتیک ایران به عنوان یک انحصار استفاده کنیم، زیرا فکر می‌کنیم که این موقعیت در اختیار کشور‌های همسایه است و باید با افزایش کیفیت خدمات رقابت کنیم که فکر می‌کنم بسیار مهم است.

آخوندی یادآور شد: پیش از اینکه از مزیت‌های نسبی خود استفاده کنیم، علاقه‌مندیم از مزیت‌های رقابتی خود استفاده کنیم که موضوع بسیار مهمتری است.

وی با اشاره به کریدور‌های مختلفی که از این بندر استفاده می‌کنند، گفت: هفته گذشته در گرجستان کریدور جنوب- غرب بین ایران، آذربایچان، گرجستان، اکراین و لهستان تعریف شد، از این رو کریدور‌های شمال – جنوب و جنوب- غرب می‌توانند از این طریق به دریا و اقیانوس هند متصل شوند که موقعیت بسیار خوبی برای این کشور‌ها است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: از این رو در شمال دو کریدور و در جنوب نیز توسعه ارتباطات با عمان، قطر و هند را داریم که نکته بسیار مهمی است.

وی با اشاره به همکاری کشور هندوستان در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، گفت: خوشبختانه طرف هندی در فاز یک ۸۵ میلیون دلار و در فاز دوم ۱۵۰ میلیون دلار در اختیار ما قرار داده است که رقم بسیار خوبی است اما بیش از اینکه به اعتبارات فکر کنیم به همکاری‌ها توجه می‌کنیم تا این کریدور را زنده نگه‌داریم لذا همکاری‌ها و ارتباطات بلندمدت از مبالغ برای ما مهمتر است.

آخوندی در ادامه به تصویب موافقت‌نامه ایران، هند، افغانستان که تقدیم مجلس شده بود اشاره کرد و گفت: کریدور جنوب- غرب نیز هفته قبل امضا شد که در این دو موضوع یک گام پیشرفت حاصل شده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه درباره گام‌های پیش‌روی این وزارتخانه برای توسعه بندر چابهار اظهار کرد: در راستای توسعه ارتباطات بندر چابهار، اصلی‌ترین بحث ما ارتباط این بندر به شبکه ریلی است و همان طور که مستحضر هستید خط آهنی تعریف شده است که چابهار- ایرانشهر- زاهدان- زابل و بیرجند را به یکدیگر متصل می‌کند. از این رو این یک خط ریلی استراتژیک در شرق ایران به سمت شمال است که با عنایت ریاست جمهوری پیگیری خواهد شد.

وی افزود: نکته دوم ارتقای سطح سرویس جاده چابهار به زاهدان است که یک جاده اصلی به شمار می‌رود، اما برخی از قسمت‌ها از کیفیت خوبی برخوردار نیست و باید این جاده دوبانده شود به طوری که با توجه به حجم بار موجود در چابهار باید برای ۴۰ کیلیومتری که وضعیت خوبی ندارد، گام برداریم.

آخوندی با اشاره به درخواست وزیر تجارت پاکستان مبنی بر اتصال چابهار به گوادر گفت: این گام سومی است که باید برداریم و ارتباط بین چابهار و گوادر را برقرار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به پشتیبانی از تولید در بندر اشاره کرد و گفت: همزمان با احداث بندر شهید بهشتی چابهار صنایع پتروشیمی و فولاد نیز در دست احداث قرار گرفت و با توجه به اتصال این بندر به منطقه آزاد لذا بندر شهید بهشتی باید کانون تولید شود.

وی تصریح کرد: بندر فقط به عنوان یک محل تفریحی و بارگیری نیست و باید فرایند تولید در بندر انجام و از همین منطقه صادر شود. در بررسی اولیه پیش‌بینی شده که بندر چابهار یکی از مراکز تولید خودرو برای صادرات به جهان باشد به همین خاطر ما آمادگی داریم که تولید را به هر نحوی پشتیبانی کنیم.

آخوندی با بیان اینکه بندر را فقط به عنوان یک نقطه بندری نگاه نمی‌کنیم، گفت: نقطه حمل بار در هر کشوری که باشد تا آخرین نقطه مصرف که در هر کشوری از آسیای میانه، روسیه تا غرب باشد زنجیره تامین مدنظر است، لذا امکانات لجستیکی بسیار فراوانی مانند یخچال، انبار، وسایل توزین و دفاتر تجاری برای تمام کسانی که می‌خواهند در صنعت لجستیک سرمایه‌گذاری کنند در اختیار سرمایه گذاران این بخش و علاقه‌مندان قرار خواهیم داد و مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی مدرن بودن بنادر را حائز اهمیت دانست و گفت: بنادر جهان از نظر کیفیت با یکدیگر رقابت می‌کنند از این رو در نظر داریم این بندر بتواند یک بندر مهم و رقابتی باشد تا بتواند با سایر بنادر جهان رقابت کند و از طریق این مزیت رقابتی بتوانیم خدمات بیشتری به مردم ارائه کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان از تمام کارگران و زحمت کشان، همچنین شرکت مشاور سازه پردازه، شرکت پیمانکار عمران سازه، همکاران سازمان بنادر و دریانوردی، محمد سعید نژاد میرعامل سابق آن سازمان، صندوق توسعه ملی به منظور کمک ۴۰۳ میلیون دلاری، استاندار سابق سیستان و بلوچستان و دریادار سیاری فرمانده سابق نیروی دریایی سپاسگزاری کرد. 

نظر شما