شناسهٔ خبر: 46747 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر مهمترین اخبار حوزه مسکن‌و‌شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

افتتاح بیش از ۳ هزار واحد مسکن مهر در فاز ۵ و ۸ شهر جدید پردیس/ توسعه‌ای شدن بانک‌مسکن در دولت، شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی پیگیری می‌شود/ ضرورت بهره‌مندی از شیوه‌های مهندسی رایج دنیا در بازسازی مناطق زلزله‌زده

سومين سفر وزیر راه و شهرسازی به مناطق زلزله‌زده استان كرمانشاه مروری بر سفرهای وزیر راه و شهرسازی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، تاکید وزیر راه و شهرسازی در امدادرسانی سریع به نقاطی که دچار زلزله شده‌اند، تشکیل سه‌گانه دولت، انجمن‌های مردم‌نهاد ومسئولان محلی برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان، قول مساعد وزیر اقتصاد به منظور پیگیری توسعه‌ای شدن بانک‌مسکن بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مروری بر سفرهای وزیر راه و شهرسازی به استان کرمانشاه به منظور بازدید از مناطق زلزله زده آن استان، وقوع زلزله کرمان و تاکید وزیر راه و شهرسازی برای امدادرسانی و کمک به زلزله استان کرمان، افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار و تاکید بر توجه همزمان به توسعه بندر و نظام شهری، نوید این مطلب از سوی وزیر راه و شهرسازی ومسئولان ارشد نظام که شهر چابهار در آینده‌ای نزدیک به قطب بزرگ تجاری ایران، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین تشکیل شبکه‌اجتماعی برای ساماندهی کمک‌های دواطلبانه مناطق زلزله‌زده، اعلام آمادگی سازمان ملی زمین و مسکن برای احداث دهکده‌های گردشگری، تشریح آخرین وضعیت احداث ساختمان جایگزین پلاسکو، تشکیل سه‌گانه دولت، نیروهای محلی و انجمن‌های مردم‌نهاد برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه، افتتاح بیش از ۳ هزار واحد مسکن مهر شهر جدید پردیس از دیگر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

تخصیص به‌موقع کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان‌قیمت به زلزله‌زدگان کرمانشاه

پس از وقوع زلزله کرمانشاه وزیر راه و شهرسازی ۳ بار به آن استان زلزله زده سفر کرد و در عین حالی که از نزدیک در جریان میزان تخریب ها قرار گرفت، دستوراتی به منظور امداد و کمک رسانی سریع به زلزله زدگان در دستور کار قرار گرفت. در آن زلزله برای نخستین بار هیات وزیران تخصیص کمک های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت را به فاصله چهار روز مصوب و ابلاغ کرد. (جزئیات بیشتر گزارش سفرهای وزیر راه و شهرسازی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه را اینجا بخوانید.)

تاکید بر آمادگی بخش‌های مختلف برای کمک به آسیب‌دیدگان استان کرمان

با وقوع زلزله کرمان در روز جمعه ۱۰ آذرماه وزیر راه و شهرسازی به منظور امدادرسانی و کمک به زلزله زدگان استان کرمان تاکیدات لازم را به مسئولان استانی ارایه کرد. وی ضمن کسب اطلاع از آخرین وضعیت زلزله استان کرمان در تماس تلفنی با مدیرکل راه و شهرسازی استان، دستورات لازم را برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان صادر کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

توجه همزمان به توسعه بندر چابهار و نظام شهری در منطقه

آخوندی همچنین در آستانه افتتاح فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و با تاکید بر توجه همزمان به توسعه بندر و نظام شهری در منطقه جنوب شرق کشور و چابهار، گفت: مهم این است که امروز بتوانیم به این تأکیدات و سیاست توسعه مکران جامع عمل بپوشانیم به گونه‌ای که بندر اقیانوسی چابهار را نه فقط به محلی برای تخلیه و بارگیری بلکه به محلی برای تولید تبدیل کنیم.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود خاطرنشان کرد: بندر به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند لذا باید همزمان با این امر به ارتباطات بندر و شهر چابهار نیز توجه کرد به گونه‌ای که اگر بندر آباد می‌شود و در مقابل به شهر توجهی نشود این تضاد نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه می‌تواند مسئله‌آفرین نیز باشد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

چابهار در آینده‌ای نزدیک به قطب بزرگ تجاری ایران تبدیل می‌شود

وزیر راه و شهرسازی همچنین با تاکید بر این مطلب که چابهار در آینده ای نزدیک به قطب تجاری ایران تبدیل خواهد شد، گفت: فکر می‌کنم چابهار و جنوب‌شرق کشور تنها جایی برای کارکردن نیست بلکه جایی برای زندگی کردن است. چابهار منطقه‌ای با چند هزار سال سابقه تمدنی است که خودش کانون توسعه و فرهنگ است. به همین دلیل به  افرادی که به سمت تهران کوچ می‌کنند می‌گویم که شهر شلوغ تهران با مهاجرت‌ها در حال حاضر دچار مشکلات عدیده‌ای است به همین دلیل نیز شاید چابهار جایی زیباتر برای زندگی باشد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

قول مساعد وزیر اقتصاد برای پیگیری توسعه‌ای شدن بانک‌مسکن در دولت، بانک‌مرکزی و شورای پول و اعتبار

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجمع عمومی عادی سالانه بانک مسکن بر توسعه ای شدن آن بانک تاکید کرد و گفت که این موضوع در دولت، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار پیگیری خواهد شد. وی گفت: تمام درخواست ها، پیشنهادددها و مطالبببات مطرح در این جلسه  با هدف تعیین‌تکلیف در کمترین زمان، مورد پیگیری قرار می‌گیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آخرین وضعیت احداث ساختمان جایگزین پلاسکو

هفته گذشته، رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه عده‌ای فشار می‌آورند تا غرفه داران را در ساختمان باقیمانده از پلاسکو مستقر کنیم در حالی که این بنا ناایمن است، گفت: با طولانی شدن فرایند ارائه مجوز‌ها برای احداث ساختمان جدید پلاسکو اخیراً نامه‌ای را درباره تعیین تکلیف ساختمان پلاسکو به آقای جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ارسال کردیم.

سعیدی‌کیا با بیان اینکه بنیاد مستضعفان این آمادگی را دارد که از زمان صدور مجوز ساخت، ساختمان جدید پلاسکو را در طول دو سال احداث کند، گفت: اخیرا هم برای طراحی و معماری ساختمان جدید پلاسکو فراخوانی برای اخذ ایده منتشر شد که این فراخوان ۳۰ هزار بازدید کننده داشته است و ۹۲۰ نفر برای ساخت این ساختمان ایده‌های خود را ارائه داده‌اند. مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی هم این بود که برای احداث ساختمان جدید از ایده‌های مردم استفاده شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افتتاح بیش از ۳ هزار واحد مسکن مهر در فاز ۵ و ۸ شهر جدید پردیس

افتتاح بیش از ۳ هزار و ۶ واحد مسکن مهر واقع در فاز ۵ و ۸ شهر جدید پردیس به همراه ۲ مدرسه ۱۸ کلاسه در فاز ۳ با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.

مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید با بیان اینكه سال گذشته برای اولین بار شاهد ورود جدی دولت در تامین زیرساخت‌های این مناطق بودیم گفت: طی سال گذشته هزار میلیارد تومان از اسناد خزانه به وزارت نیرو و راه وشهرسازی برای تامین زیرساخت‌ها كمك شد كه با وجود كافی نبودن ولی توانست بخشی از پروژه‌های ما را پیش ببرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آمادگی سازمان ملی زمین و مسکن برای احداث دهکده‌های گردشگری

 در هفته گذشته، عظیمیان مدیرعامل سازمان زمین و مسکن با اعلام آمادگی آن سازمان در واگذاری زمین برای احداث دهکده های گردشگری، گفت: به استناد مصوبه هیات وزیران، به موازات توسعه گردشگری از تفکیک زمین‌های کشاورزی به ویژه در استان‌های شمالی کشور، جلوگیری خواهد شد. وی همچنین از ساماندهی ساخت ویلا توسط دستگاه‌های اجرایی خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشکیل شبکه اجتماعی برای ساماندهی کمک‌های داوطلبانه به مناطق زلزله‌زده

ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در هفته گذشته در مراسم رونمایی از کتاب معماری معاصر ایران از تشکیل شبکه اجتماعی برای ساماندهی کمک های داوطلبانه به مناطق زلزله زده کرمانشاه خبر داد و گفت: با ساماندهی و تشکیل شبکه و نظام‌مند کردن فعالیت‌ها به دنبال آن هستیم تا بتوانیم راه حلی را به صورت مشترک برای خروج از بحران شهرسازی معاصر بیابیم ... (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت بهره‌مندی از ایده‌های نو و شیوه‌های مهندسی رایج دنیا در بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست با نمایندگان برخی از تشکل‌ها و انجمن‌های مردم‌نهادی که بخشی از کمک‌های نقدی مردمی را برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه در اختیار دارند، گفت: تشکیل گروه مشترک بین دولت، نیروهای‌محلی و انجمن‌های مردم‌نهاد به فوریت از اقداماتی است که در دستورکار آتی قرار خواهد گرفت. وی همچنین بهره‌مندی از ایده‌های نو و شیوه‌های مهندسی رایج دنیا را در بازسازی مناطق زلزله‌زده ضروری خواند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)