شناسهٔ خبر: 47669 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

تلاش برای بهره‌مندی تولیدکنندگان داخلی ریل از قرارداد با شرکت هندی سیل/ آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان- مشهد/ تشكیل شركت لیزینگ ریلی با سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیون دلاری

قطار ورود انجمن‌های حمل‌و‌نقل ريلی به حوزه استارتاپ، جمع‌بندی نهایی و ارسال پرونده میراث صنعتی راه‌آهن به یونسکو،‌ راه اندازی قطار حومه تهران یک مطالبه عمومی است و درخواست رجا از دولت و مجلس برای تعجیل در پرداخت مطالبات سایر عناوین حوزه حمل و نقل ریلی در هفته گذشته است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل و نقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

تلاش برای بهره‌مندی تولیدکنندگان داخلی ریل از قرارداد با شرکت هندی سیل

معاون وزیر راه و شهرسازی خواستار تدوین برنامه زمان بندی برای رسیدن به نتایج فاینانس شد و ضمن اشاره به مذاكرات خرید ریل با شركت هندی سیل(SAIL) گفت: تلاش داریم تا در همكاری ها با شركت سیل ، از حضور شركتهای ایرانی برای تولید ریل نیز بهره ببریم و از دولت هند انتظار داریم تا برای رسیدن برای رسیدن به توافق مشترك با این شركت ما همكاری های لازم را داشته باشیم.

محمد زاده بر استفاده از شبكه راه آهن ایران برای ترانزیت میان هند و روسیه و هند و اروپا تاكید و خاطر نشان کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در شبكه ریلی، شركت راه آهن می تواند بار را از بمبی تا مسكو طی ۱۴ روز انتقال دهد در حالیكه هم اكنون زمان انتقال بار میان هند و روسیه به ۲۱ روز می رسد.

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان- مشهد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان- مشهد بخش دیگری از کریدور ریلی شمال- جنوب تکمیل می‌شود.

به گفته خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی این خط ریلی را موجب توسعه شبکه ریلی در شرق کشور دانست و خاطرنشان کرد: قطعه اول طرح راه‌آهن زاهدان- مشهد از شمال به طول ۴۸ کیلومتر از ایستگاه یونسی از خط ریلی مشهد- بافق منشعب می‌شود و پس از عبور از مسیر دشت و تپه ماهور به ایستگاه گناباد منتهی می‌شود.

ورود انجمن‌های حمل‌و‌نقل ريلی به حوزه استارتاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه هم انديشی با بخش خصوصی و انجمن‌های صنعت ريلی با اشاره به اينكه توسعه حمل‌ونقل ريلی نيازمند عزم جدی بخش خصوصی است، تاكيد كرد: انجمن‌های حمل‌ونقل ريلی به فوريت برای حمل بار استارتاپ تشكيل دهند.

مدیرعامل راه‌آهن با تأکید بر اینكه خصوصی‌سازی را به‌شرط خصوصی‌سازی واقعی اقدامی بسیار مفید و مؤثر می‌دانم، اظهار داشت: در چنین شرایطی بخش خصوصی هر ضرر و زیانی را متعلق به خود می‌داند.

راه اندازی قطار حومه تهران یک مطالبه عمومی است

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به معضل ترافیک در ورودی های شهر تهران گفت: راه اندازی قطارهای حومه ای در اطراف شهر تهران یک مطالبه عمومی است.

رحیمی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ باید آمار جابه‌جایی مسافر در بخش قطارهای حومه‌ای به ۲۰ میلیون نفر در سال برسد، اظهار داشت: توسعه قطارهای حومه ای نقش برجسته‌ای در توسعه حمل و نقل عمومی دارد و موجب تسهیل رفت و آمد در حاشیه شهر‌ها می شوند.

عدم افزايش تعرفه‌های حمل بار کریدور شمال- جنوب در سال ۲۰۱۸

عضوهیات مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: دراجلاس راه‌آهن‌های کشورهای کریدور شمال‌- جنوب شامل ایران، آذربایجان، روسیه و بلاورس، تمدید تعرفه‌های سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید و به این ترتیب تعرفه‌های حمل بار کریدور شمال- جنوب در سال ۲۰۱۸ افزایش نمی‌یابد.

عاشوری همچنین از افتتاح مسیر ریلی آستارا- آستارا در بهمن ماه امسال خبرداد و گفت: در این اجلاس در مورد زمان افتتاح این مسیر و اتصال ریلی ایران به آذربایجان از این طریق به توافق رسیدم.

جمع‌بندی نهایی و ارسال پرونده میراث صنعتی راه‌آهن به یونسکو

 مازیار یزدانی با اشاره به مراحل زمان‌بر و پیچیده جمع‌آوری و تدوین پرونده ثبت جهانی راه‌آهن كه از اسفندماه ۱۳۹۴ آغاز شده و همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: پرونده مذكور طی اقدامات كارشناسی و پژوهشی شركت راه‌آهن با همكاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پایگاه ثبت جهانی میراث راه‌آهن مستقر در این معاونت، در حال جمع‌بندی نهایی و ارسال به یونسكو در ژانویه ۲۰۱۸ (دی‌ماه ۱۳۹۶) است.

وی در ادامه  افزود: بررسی وضعیت خط سراسری و تعیین عرصه و حریم، توصیف و مقایسه تطبیقی خط سراسری با دیگر راه‌آهن‌های دنیا، بازآفرینی تصاویر و نقشه‌های تاریخی، تهیه آلبوم نقشه‌های فنی و گرافیكی، تهیه فیلم و سایر مستندات مورد نیاز از اهم اقدامات صورت گرفته در این راستا است.

تشكیل شركت لیزینگ ریلی با سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیون دلاری

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن از برنامه ریزی برای تشکیل شرکت لیزینگ اختصاصی ریلی خبر داد و گفت: از ریاست جمهوری تأییدیه پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی اخذ شده و تا پایان سال جاری عملیات این شركت آغاز خواهد شد.

بیرانوند به اهمیت موضوع توسعه متوازن حمل‌ونقل با سایر بخش‌های اقتصادی اشاره كرد و افزود: متأسفانه صنعت ریلی به‌صورت متوازن با ظرفیت‌های اقتصادی كشور توسعه‌نیافته به‌صورتی كه سهم مسافر ریلی ۸ درصد و بار ۱۲ درصد از مجموع بار و مسافر كشور است و این در مقایسه با كشورهای صنعتی شاخص پایینی است و با درك این موقعیت، با رایزنی‌های گسترده‌ای با مجلس و دولت محترم از سوی وزارت راه و شهرسازی، در قانون برنامه ششم توسعه، توسعه راه‌آهن به‌عنوان یكی از زیرساخت‌های كلیدی كشور موردتوجه قرار گرفت.