شناسهٔ خبر: 47661 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون اول رییس جمهور انجام شد؛

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان- مشهد/ نقش راه آهن زاهدان- مشهد در ترانزیت ریلی کالا بین کشور‌های آسیای میانه و آب‌های آزاد

مراسم معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان- مشهد بخش دیگری از کریدور ریلی شمال- جنوب تکمیل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، خیراله خادمی از آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان- مشهد خبر داد و گفت: این خط ریلی بخشی از کریدور ریلی شمال- جنوب شرق کشور است که کشور‌های آسیای میانه را از طریق راه‌آهن سرخس به شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران و سپس به بندر چابهار و آب‌های آزاد متصل می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی این خط ریلی را موجب توسعه شبکه ریلی در شرق کشور دانست و خاطرنشان کرد: قطعه اول طرح راه‌آهن زاهدان- مشهد از شمال به طول ۴۸ کیلومتر از ایستگاه یونسی از خط ریلی مشهد- بافق منشعب می‌شود و پس از عبور از مسیر دشت و تپه ماهور به ایستگاه گناباد منتهی می‌شود.

وی همچنین  راه‌آهن زاهدان- مشهد را نقطه اتصال ریلی بین استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی معرفی کرد و افزود: این طرح بخشی از کریدور ترانزیتی شمال- جنوب شرقی است و نقش مهمی در بهره‌مندی از مزایای ترانزیت ریلی کالا بین کشور‌های آسیای میانه و آب‌های آزاد برای استان‌های همجوار دارد.

خادمی در ادامه اعلام کرد: سرعت طرح ۹۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار‌های باری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار‌های مسافری است.

وی تصریح کرد: این محور دارای ۴۵ دستگاه پل و آب‌رو و یک دستگاه پل بزرگ است و یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، یک میلیون متر مکعب خاکریزی، ۹۸ هزار متر مکعب بتن‌ریزی نیز احجام عملیاتی در این خط ریلی بایستی انجام شود.

نظر شما