شناسهٔ خبر: 49101 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

وظیفه نظام مهندسی ساختمان تنسیق امور حرفه‌‌مندان است/ ابلاغ نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران به شهرداری/ هشدار وزارتخانه به رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

گزارش آخر هفته  تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تنزل و افت ارایه خدمات مهندسی ساختمان با توزیع کوپنی و سهمیه‌بندی، هشدار معاون مسکن و ساختمان وزارتخانه به رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور، حمایت برخی از نمانیدگان مجلس از دو ابلاغیه اخیر وزیر راه و شهرسازی و ابلاغ مصوبات شورا در مورد باغات کن و سند پهنه‌بندی حریم اصفهان و همچنین ابلاغ نقشه‌های گسلی شهر تهران به شهرداری پایتخت و بررسی طرح مرکز مدنی پاسداران بر اراضی ۰۶ تهران در پانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی در سال‌جاری از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

 هفته‌های گذشته وزیر راه و شهرسازی دو ابلاغیه را مبنی بر لغو دریافت ۵ درصدی مبلغ حق نظارت واریزی صاحب کار به حساب سازمان استان و همچنین دستورالعمل اجرایی منع پذیرش و یا قبول منافع متعارض در ارایه خدمات مهندسی صادر کرد، به دنبال ابلاغیه‌های خود نیز طی یادداشتی خطاب به مهندسان جوان تاکید کرد که مهندسان برای آینده بهتر خود بجنگند. وی تاکید کرد: مهندسان گامی استوار را در راه مبارزه با فساد نهادین شده در حوزه خدمات مهندسی ساختمان بردارند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مسئولیت کنترل ساختمان با شهرداری است

همچنین وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری در شبکه دو سیما حضور یافت و بر تنزل و افت ارایه خدمات مهندسی ساختمان با توزیع کوپنی و سهمیه‌بندی تاکید کرد. آخوندی گفت: کمیسیون دولت، آخرین گزارش خود را در خصوص پیش‌نویس آیین‌نامه تهیه کرده و بعد از ارایه در جلسه دولت، تصویب و ابلاغ می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: وظیفه سازمان نظام مهندسی ساختمان، تنسیق امور حرفه مندان است و باید مردم مهندس ساختمان خود را انتخاب کنند. در عین حال باید این نکته را نیز موردتوجه قرار داد که بر اساس قانون مسئولیت کنترل ساختمان با شهرداری و نه با سازمان نظام مهندسی ساختمان است. ابلاغیه‌های اخیر، کاملا قانونی و در جهت استقلال سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان صادر شده است. سازمان مردم‌نهاد، سازمانی است که از محل حق عضویت اعضایش اداره شود. نه آنکه دولت بیاید و مردم را مکلف کند که بروید و بابت انجام فعالیت‌های مهندسی به سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، ۵ درصد پول دهید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

حرکت برخلاف اقلیمن امکانپذیر نیست

عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین در هفته گذشته در سی و هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان این که در حال حاضر توان اقلیمی اصلی‌ترین بحث در کشور به شمار می‌رود گفت: توان اقلیمی مجموعه‌ای از مسائل تحت عنوان آب، هوا، درجه حرارات، جغرافیا و نوع زیستگاه بوده که قطعا نمی‌توان آن را با انتقال آب و برق در یک منطقه افزایش داد به همین دلیل از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌خواهم تا پس از طرح این مسائل، سازگاری با توان اقلیمی را به گوش جامعه رسانده و به نفی تصور انتقال آب بپردازد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح دو تجربه بزرگ در کشور؛ ورود اسلام به ایران و رویارویی با تمدن غربی

آخوندی در هفته گذشته در بیست و هشتمین نشست ایران‌شهر حضور یافت و با تاکید بر اینکه رسیدن به یک بازتولید، سازگاری ماهیت و جوهر یک تمدن با جوهر متغیر خارجی امری ضروری است، گفت: قطعا اگر این سازگاری محقق نشود، لزوما بازتولید صورت نمی گیرد که به عقیده من سازگاری جوهر و متغیر خارجی، شرط لازم و ایجاد یک فرآیند مناسب، شرط کافی آن خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین، عنوان کرد: من قصد ورود به مباحث نظری در این حوزه را ندارم تنها می خواهم بگویم که این نوع از توسعه که ما در کشور تجربه کردیم تا چه اندازه  با مبانی اولیه حوزه تمدنی در تعارض ذاتی بوده و ما به جای توجه به آن به تکنیک، خودکفایی و برنامه‌ریزی متمرکز اهمیت دادیم، اقدامی که هنوز نیز درگیر آن بوده و تصور می‌کنیم تمامی متغیرهای‌های یک برنامه‌ریزی در دست ماست و هیچ ورودی و خروجی ندارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

به دنبال ابلاغیه های اخیر وزیر راه و شهرسازی در حوزه مهندسی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به اظهارنظر در اینباره پرداختند. کولیوند رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، ابلاغیه اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر منع پذیرش و یا قبول منافع متعارض در ارایه خدمات مهندسی ساختمان را موثر خواند و گفت: با اجرای این ابلاغیه فضای کار برای جوانان باز می شود.

نمایندگان نباید در دو شغل کلیدی همزمان مشغول به فعالیت باشند

سیداحسن علوی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر این مطلب که نظام مهندسی ساختمان را باید کسانی مدیریت و راهبری کنند که تنها در این حرفه مشغول به فعالیت اند، گفت: سال های گذشته به دلیل وجود منافع متضاد و دو شغله بودن برخی از افراد در سازمان ها و نهادهای دولتی و شبه دولیت امکان فعالیت دیگر مهندسان، عملا غیرممکن بود که امیدواریم با این ابلاعیه جدید وزیر راه و شهرسازی، در روند ناصحیح گذشته، بهبود حاصل شود.

ابلاغیه آخوندی جلوس فساد اقتصادی و رانت در بخش ساخت و ساز را می‌گیرد

سیدابوالفضل موسوی‌‌بیوکی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به انیکه در مجلس باید قانون منع دوشغلگی نمایندگان به تصویب برسد، گفت: در صورت تحقق این امر، نمایندگان نیز تمام وقت به امور مربوط به مجلس و حوزه نمایندگی خود رسیدگی کرده که در نهایت موجب کارایی بهتر خواهد شد.

هشدار معاون مسکن و ساختمان وزارتخانه به رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

همچنین در هفته گذشته به دنبال نامه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به روسای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها مبنی بر ضروری نبودن اجرای ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نامه‌ای به رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان هشدار داد و بر عدم اختیار شورای مرکزی برای شرح و تفسیر دستورالعمل ها، مصوبات و بخشنامه های وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

هفته پرکار معاونت معماری و شهرسازی

هفته گذشته شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران نیز هفته ای پرکار را گذراند. صدور ابلاغیه سند پهنه بندی حریم شهر اصفهان در نامه‌ای به امضای ایزدی به مهرعلیزاده استاندار اصفهان در ۱۰ بند، صدور ابلاغیه ممنوعیت هرگونه ساخت و ساز در باغات کن تا تعیین تکلیف نهایی در نامه ای به امضای دبیر شورای عالی به استاندار، رئیس شورای شهر و شهردار تهران بخشی از اخبار حوزه معاونت معماری و شهرسازی بود.

ابلاغ نقشه‌های گسلی شهر تهران به شهرداری و تکلیف شهرداری درباره ارایه استعلام‌های صحیح پهنه‌های گسلی

ایزدی همچنین در هفته گذشته با اعلام ابلاغ نقشه پهنه های گسلی شهر تهران به شهرداری پایتخت، گفت: شناسایی پهنه های پرخطر کلانشهرهایی همچون اصفهان، شیراز و سایر شهرها نیز در حال تهیه است و بالابردن قیمت زمین در برخی از کلانشهرها تنها به این دلیل که به عنوان نمونه، اصفهان پهنه پرخطری ندارد بر پایه واقعیت های موجود نیست. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بررسی بایدها و نبایدهای طرح مرکز مدنی پاسداران بر اراضی پادگان ۰۶ تهران

در هفته گذشته همچنین پانزدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با موضوع مناقشه برانگیز طرح مرکز مدنی پاسداران بر اراضی پادگان ۰۶ تهران در منطقه پاسداران با تاکید بر تعامل بین وزارت راه و شهرسازی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.

ایزدی در این جلسه یادآور شد: همانطور که می‌دانید شمال‌شرق تهران و نقطه‌ای که این پادگان در آن قرار دارد به شدت از نظر سرانه‌های خدماتی و فرهنگی، فقیر است و این فرصت می‌تواند کمک بزرگی بر تامین این خدمات باشد. از طرفی بحث‌های متعددی که با دکتر حجت داشتیم راجع به حساسیت‌های ما در مورد فضای سبز است و اینکه حتما باید درختان و فضای سبز آن به عنوان میراث‌طبیعی حفظ شوند.

وی تاکید کرد: حفظ درختان و فضای سبز این پادگان برای ما به عنوان حفاظت از میراث‌فرهنگی از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آغاز عملیات نوسازی بافت‌های فرسوده در دهه فجر

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری با اعلام احیای بیش از یکهزار محله در طول پنج سال، گفت: برای تحقق برنامه ملی بازآفرینی برای هر محله باید حدود صد میلیارد تومان هزینه کنیم تا به میانگین آن شهر برسد که در طول ۵ سال برای هزار و ۳۳۴ محله، صد و بیست وپنج هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که سالی ۲۵ هزار میلیارد تومان برای ۲۷۰ محله برآورد می شود که میانگین برای هر محله تقریبا صد میلیارد تومان بودجه لازم است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آغاز برنامه نوسازی طرح پیشگام از شهریورماه سال آینده

عشایر همچنین در هفته گذشته اعلام کرد: در دهه فجر دو طرح را در شهرهای یزد و بوشهر بر اساس مدل محله سیروس تهران کلنگ زده می شود و پیش بینی می کنیم که با تصویب طرح ما در لایحه بودجه پیشنهادی ۱۳۹۷ از شهریورماه شاهد آغاز برنامه ملی بازآفرینی تحت عنوان "طرح پیشگام" باشیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)