شناسهٔ خبر: 50643 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته:

 تاکید بر مدرن‌سازی شهرنشینی با توسعه ریلی/ تامین سهم ۱۵ درصدی از فاینانس طرح‌های ریلی با مجوز رهبری/ جابجایی ۱ میلیون مسافر و ۱۲ میلیون تن بار با ساخت راه‌آهن شیراز- بوشهر در سال

گزارش آخر هفته تکمیل دالان حمل و نقل شمال- جنوب موجب تقویت ترانزیت در منطقه می شود، راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی تدوين می‌شود، ۸۰ سی‌سی صرفه‌جویی سوخت به ازای جابجایی هر یک نفرکیلومتر با ریل، راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی تدوين می‌شود، تکمیل دالان حمل و نقل شمال- جنوب موجب تقویت ترانزیت در منطقه می شود و طرح الحاق مشهد به جمع چهار TOD نمونه کشور تصویب شد، نیز سایر عناوین مهم خبری حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین و اخبار حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

 تاکید بر مدرن‌سازی شهرنشینی با توسعه ریلی

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اتفاقات بسیار بزرگی هم در حوزه ریل باری و هم در حوزه مسافر شامل قطارهای دوربرد، حومه‌ای و درون‌شهری در حال رخ دادن است گفت: «حمل‌ونقل ریلی و سبک زندگی لازم و ملزوم یکدیگر هستند»؛ اول باید ریل را فراهم کنیم و دوم سبک زندگی مردم تغییر کند.

وی با بیان اینكه در تمام کلان‌شهرهای دنیا اتكا حمل‌ونقل به حوزه ریل است افزود: مدرن بودن به معنی افزایش استفاده از خودرو تک‌سرنشین نیست و شهرنشینان برای مدرن شدن چاره‌ای جز حركت به سمت ریل ندارند و اساساً رفتن به سمت ریل یك تغییر نگرش در نحوه زندگی، ایجاد آرامش، ایمنی و امنیت است.

راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی تدوين می‌شود

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از تدوین راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی با همکاری این معاونت و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد و گفت: موارد و چارچوب‌های لازم برای اجرای TOD لحاظ شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه چهار شهر قزوین، تهران، پرند و یزد و بیان داشت: پس از مطرح شدن TOD در قالب بیانیه در آخرین همایش TOD که دی‌ماه سال جاری برگزار شد، در نظر داریم در همایش سال ۹۷ شهرهای پیشرو در توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی پروژه‌های خود را ارائه نمایند.در این جلسه شهر مشهد هم به عنوان پایلوت اضافه گردید.

۸۰ سی‌سی صرفه‌جویی سوخت به ازای جابجایی هر یک نفرکیلومتر با ریل

مدیرعامل راه آهن درمراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی فیلم و عكس راه آهن وظیفه ریل را رساندن و وصل كردن عنوان كرد و گفت: امیدواریم این جشنواره زمینه اتصال هنرمندان و توجه ویژه آنها به حوزه ریلی و تاثیر آن در زندگی همه مردم ایران باشد چراكه قطار آغاز توسعه و صنعتی شدن كشور است.

محمدزاده با اشاره به اینكه توسعه ریلی را به یك مطالبه عمومی تبدیل كنیم تصریح كرد: روزانه حدود ۶۰۰ هزار خودرو از حومه وارد تهران می شود و این به معنای ۲.۵ میلیون سفر حومه ای، با این وجود انتقال هر یك نفر كیلومتر سفر حومه‌ای به روی ریل، ۸۰ سی سی صرفه جویی سوخت به همراه دارد.

جابجایی ۱ میلیون مسافر و ۱۲ میلیون تن بار با ساخت راه‌آهن شیراز- بوشهر

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برآورد انجام‌شده در خصوص جابجایی بار و مسافر با ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر گفت: برآورد انجام‌شده در خصوص جابجایی بار و مسافر طی ۲۰ سال آینده حاکی از جابجایی سالانه ۱ میلیون مسافر و ۱۲ میلیون تن بار است.

خادمی با اشاره به ارزش قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر گفت: مبلغ این قرارداد ۲۳۶۰ میلیارد تومان، ‌معادل ۷۰۰ میلیون دلار امریکا یا ۵ میلیارد یوآن چین است.

تکمیل دالان حمل و نقل شمال- جنوب موجب تقویت ترانزیت در منطقه می شود

سعید محمد زاده روز پنجشنبه در دیدار با جاوید قربان اف رییس راه آهن جمهوری آذربایجان ، در باکو، افزود: طرح تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب، موجب توسعه حمل و نقل ریلی میان ایران ، جمهوری آذربایجان و روسیه و نیز تقویت ظرفیت های ترانزیتی سه کشور می شود .

وی افزود: این طرح همچنین به افزایش حجم حمل و نقل محموله ها در این مسیر کمک خواهد کرد.

ترانزیت کالا در شبکه ریلی به ۱۰ میلیون تن افزایش می‌یابد

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سالانه ۲ میلیون تن بار ترانزیتی از طریق خطوط ریلی جابه جا می‌شود، گفت:پیش بینی می‌شود با تکمیل خطوط ریلی و راه‌های ترانزیتی این میزان به ۱۰ میلیون تن افزایش یابد.

یزدانی با بیان اینکه باید خطوط آنتنی (رفت و برگشت) هر چه سریعتر توسعه و گسترش پیدا کند گفت: در تمام خطوطی که در سال‌های اخیر در کشور ساخته شده به خطوط آنتنی توجهی نشده است.

تامین سهم ۱۵ درصدی از فاینانس طرح‌های ریلی با مجوز رهبری

نمایندگان مجلس مصوب کردند که برداشت از صندوق توسعه ملی برای تامین سهم ۱۵ درصدی طرح‌های ریلی منوط به اخذ مجوز از مقام معظم رهبری باشد.

وزیر راه و شهرسازی در جریان مراسم امضا قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر از مجلس شورای اسلامی بابت تصویب قانون تامین ۱۵ درصد سهم ایران در فاینانس‌های خارجی از محل صندوق توسعه ملی تشکر کرد و گفت: با این قانون پروژه ریلی شیراز-بوشهر با سرعت بیشتری توسعه می‌یابد.

طرح الحاق مشهد به جمع چهار TOD نمونه کشور تصویب شد

جلسه پیگیری چهار TOD نمونه کشور به ریاست معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی و حضور مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید به‌علاوه اعضا و نمایندگان آن‌ها برگزار شد و پس از بررسی طرح‌های TOD چهار شهر تهران، قزوین،‌ پرند و یزد، الحاق شهر مشهد به جمع شهرهای ‌نمونه توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی به تصویب رسید.

سپس مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی و رئیس جلسه پیگیری چهار TOD نمونه کشور به جمع‌بندی جلسه پرداخت و خاطرنشان کرد: الگوی شبیه‌سازی در اکثر شهرها، خودرو محور است و به‌تازگی از مدل شبیه‌سازی بر مبنای عابر پیاده در برخی مناطق استفاده می‌شود.