شناسهٔ خبر: 50519 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جشنواره ملی فیلم و عکس راه‌آهن:

اقدامات بسیار بزرگی در حوزه ریل باری و مسافری انجام شده است/ برای رفع مشکلات شهری باید از خودرومحوری به ریل‌محوری برسیم/ تاکید بر مدرن‌سازی شهرنشینی با توسعه ریلی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اتفاقات بسیار بزرگی هم در حوزه ریل باری و هم در حوزه مسافر شامل حومه‌ای و درون‌شهری در حال رخ دادن است گفت: «حمل‌ونقل ریلی و سبک زندگی لازم و ملزوم یکدیگر هستند»؛ اول باید ریل را فراهم کنیم و دوم سبک زندگی مردم تغییر کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در حاشیه برگزاری دومین جشنواره ملی فیلم و عکس راه‌آهن در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همان‌طور که مردم عزیز بر آن اشراف دارند، اتفاقات بسیار بزرگی در حوزه ریل هم در حوزه بار، و هم در حوزه مسافر شامل حومه‌ای و درون‌شهری در حال رخ دادن است؛ اما نکته بسیار مهم در کنار اجرای پروژه‌های بزرگ ریلی اساساً نحوه و سبک زندگی شهری است تا ریل بتواند در این سبک زندگی نقش مهمی را ایفا کند.

وی افزود: معتقدیم اگر از خودرو محوری به ریل محوری عبور نکنیم، قاعدتاً نمی‌توان مشکلات شهری را رفع کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مزایای حمل‌ونقل ریلی گفت: راهکار اساسی رفع ترافیک، عدم ایمنی، اتلاف وقت مردم، آلودگی هوا توسعه ریل درون و بین شهرها است.

آخوندی تصریح کرد: وقتی ریل‌های درون‌شهری مانند مترو در زیر زمین و تراموا بر روی زمین ایجاد می‌شود شهروندان باید به این تفکر برسند که برای رسیدن به کارهای روزانه از صبح هنگام، خودرو را کنار گذاشته و از حمل‌ونقل ریلی استفاده کنند.

 اثر گذاری ریل در سبک زندگی با یاری هنرمندان

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه «حمل‌ونقل ریلی و سبک زندگی لازم و ملزوم یکدیگر هستند» تأکید کرد: اول باید ریل را فراهم کنیم و دوم سبک زندگی مردم تغییر کند. لذا برای اینکه بتوانیم در حوزه فرهنگی و سبک زندگی تأثیر داشته باشیم از تمام هنرمندان مدد گرفته شد که امروز دومین جشنواره فیلم و عکس راه‌آهن به یاد استاد احمدی به‌عنوان یکی از هنرمندان بزرگ ایران و کارمندان راه‌آهن برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: امیدواریم با مشارکت جامعه هنری بتوانیم این گفتگوی اجتماعی را در کنار توسعه فنی داشته باشیم؛ اما باید توجه داشت که مهتر از انجام کارهای فرهنگی، قرار گرفتن آن در دستور کار است.

وی با اشاره به تفاوت‌های راه‌آهن با خودرو شخصی بیان کرد: راه‌آهن محلی مملو از انواع داستان‌های مختلف و خودرو عمدتاً برای استفاده شخصی است. در راه‌آهن زندگی اجتماعی، ‌گفتگو، آشنایی، رسیدن به محل کار وجود دارد، لذا راه‌آهن فقط یک وسیله برای جابجایی نیست و فکر می‌کنیم هنرمندان می‌توانند در حوزه‌های عکس، فیلم کوتاه و بلند آثار جذابی در راه‌آهن خلق کنند و در سبک زندگی مردم تأثیر مثبت داشته باشد.

صندوق پس انداز مسکن یکم؛ عامل اصلی افزایش معاملات بازار مسکن

آخوندی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره چگونگی خروج بازار مسکن از رکود یادآور شد: در بخش مسکن، تمام آمارهای بانک مرکزی و شهرداری، هم از جهت پروانه ساخت و تعداد معاملات حاکی از روند رو به رشدی است که علت اصلی آن صندوق پس‌انداز مسکن یکم است.

وی افزود: تعداد پس‌اندازکننده‌ها به بیش از ۳۵۰ هزار نفر رسیده و با توجه به اینکه به تمام پس‌اندازکنندگان تسهیلات تضمینی عرضه می‌شود، لذا ما می‌توانیم بحث تقاضا را تعریف و یک بازار مطمئن در بازار مسکن ایجاد کنیم.

جشنواره ملی فیلم و عکس راه‌آهن نماد بازگشت از کج مدرنیته به نمونه صحیح آن است/ تاکید بر مدرن‌سازی شهرنشینی با توسعه ریلی

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، وزیر راه و شهرسازی در دومین جشنواره ملی فیلم و عكس راه‌آهن اظهار داشت: ما دچار یک شهرنشینی فوق‌العاده سریع شده‌ایم که طی نیم‌قرن جمعیت كشور ۶ برابر شده است و در پی توسعه شهرنشینی و زندگی ماشینی در مسیر كج مدرنی حركت كرده است  و این روند در تمام کلان‌شهرهای كشور دیده می‌شود.

آخوندی بابیان اینكه در تمام کلان‌شهرهای جهان اتكا حمل‌ونقل به حوزه ریل است و شهرنشینان برای مدرن شدن چاره‌ای جز حركت به سمت ریل ندارند گفت: اساساً رفتن به سمت ریل یك تغییر نگرش در نحوه زندگی، ایجاد آرامش، ایمنی و امنیت است.

وی با بیان اینكه در تمام کلان‌شهرهای دنیا اتكا حمل‌ونقل به حوزه ریل است افزود: مدرن بودن به معنی افزایش استفاده از خودرو تک‌سرنشین نیست و شهرنشینان برای مدرن شدن چاره‌ای جز حركت به سمت ریل ندارند و اساساً رفتن به سمت ریل یك تغییر نگرش در نحوه زندگی، ایجاد آرامش، ایمنی و امنیت است.

آخوندی از همه هنرمندان استمداد كرد تا تصویر دیگری از زندگی شهری درست كنند و گفت: هنرمندان می‌توانند چهره ریل را عوض كنند و قطار را وارد زندگی مردم ایران كنند چراكه در قطار می‌توان صلح و آشتی ایجاد كرد و به سخن دیگر قطار محل گفت‌وگو و آرامش و سفر و... است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه ریل می‌تواند بهترین وسیله حمل‌ونقل در کلان‌شهرها باشد تصریح كرد: این جشنواره می‌تواند نمادی باشد تا این كج مدرنیته را به مدرنیته درست برگردانیم، مدرنیته‌ای كه همراه با صلح و آرامش و آشتی باشد.

نظر شما