شناسهٔ خبر: 50657 - سرویس بنادر و دریانوردی

مروری بر اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

تشریح اقدامات شاخص حوزه‌های بنادر و دریانوردی در ۵ سال گذشته/ اعلام اتصال بندر نگین بوشهر به شبکه ریلی/تقدیر از دریاسالار بانو زهرا سالاری در اختتامیه دومین همایش جایزه دادمان

گزارش آخر هفته تشریح اقدامات شاخص حوزه‌های بنادر و دریانوردی در ۵ سال گذشته، اعلام اتصال بندر نگین بوشهر به شبکه ریلی،تقدیر از دریاسالار بانو زهرا سالاری در اختتامیه دومین همایش جایزه دادمان و تهیه پیش‌نویس ۳ تفاهم‌نامه دریایی بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته در جریان مراسم امضای قرارداد ساخت راه آهن شیراز- بوشهر از مجلس شورای اسلامی برای تصویب قانون تامین ۱۵ درصد سهم ایران در فاینانس های خارجی از محل صندوق توسعه ملی تشکر کرد و گفت: یکی از پروژه‌های بسیار مهم و در حال اجرا، از شیراز به گل گهر و انشعاب آن به بندرعباس، کرمان و اتصال به چابهار است که دو بندر بزرگ کشور محسوب می‌شوند. همچنین پروژه دیگر اتصال شیراز به بوشهر است که در ابتدای دولت یازدهم پروژه بسیار بزرگی تحت‌عنوان بندر نگین با توجه به اینکه بندر بوشهر در فضاهای شهری محصور شده است، از سمت دیگر بندر، عملیات احداث بندر جدیدی در قطعه زمینی تحت عنوان «بندر نگین» با هدف اتصال به شبکه ریلی در حال توسعه است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

حمایت انجمن پایانه‌داران بندری ایران از اقدامات وزیر راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید

انجمن پایانه داران کشور و اعضای فعال آن که در کلیه بنادر جنوبی و شمالی کشور بیش از ۱۰هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده و بیش از ۱۰ هزار نیروی انسانی متخصص و متجرب دارد، حمایت قاطع خود را از وزیر محترم راه و شهر سازی اعلام کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سازمان بنادر در دولت تدبیر و امید خدمات قابل‌توجهی به سرمایه‌گذران و مردم ارایه کرده است

در هفته گذشته همچنین نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: مردم هنوز با مسافرت‌های دریایی آشنا نیستند با اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در این حوزه به نحو مطلوبی ورود کرده است و خدمات قابل‌توجهی به سرمایه‌گذاران و مردم ارایه می‌دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح اقدامات اهم اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در ۵ سال گذشته

اهم اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در ۸ محورِ رشد ظرفیت‌ها، ‌ توانمندی‌ها و قابلیت‌های سازمان، دسترسی ناوگان ملی با پرچم جمهوری اسلامی به بنادر خارجی و بازارهای جهانی در دوران پسابرجام، مروری بر گسترش تعاملات و همکاری‌های بین‌المللی بین بنادر ایران و بنادر دنیا، جزئیات اقدامات سازمان بنادر در مدیریت عملیات و ارایه خدمات به مردم، تامین منابع مالی، توسعه زیرساخت‌های بنادر و تجهیز ناوگان دریایی کشور در ۲۵ محور، ارتقای ایمنی و محیط‌زیست دریا، مدیریت سواحل کشور و مدیریت فرآیندها، دانش و بهره‌وری طی پنج سال گذشته اعلام شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تقدیر از دریاسالار بانو زهرا سالاری با حضور وزیر راه و شهرسازی

در اختتامیه دومین همایش جایزه دادمان از سوی وزیر راه و شهرسازی دریاسالار بانو زهرا سالاری مورد تقدیر قرار گرفت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

توسعه گردشگری دریایی در دستورکار سازمان بنادر و دریانوردی

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام تعیین سیاست‌های تفکیکی سازمان برای گردشگری دریایی، از توسعه گردشگری دریایی خبر داد و گفت: توسعه گردشگری دریایی با تولیت، تهیه و تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری در بنادر توسط معاونت بندری و اقتصادی و مشارکت سایر معاونت‌های سازمان، به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف سال آتی مدنظر قرار گرفته است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر حذف تشریفات اداری و بازنگری قرارداد پایانه‌های سازمان بنادر

راستاد همچنین در هفته گذشته با تاکید بر حذف تشریفات اداری و بازنگری قرارداد پایانه‌های سازمان بنادر، اعلام کرد: هیچ قرارداد بندری نباید گرفتار بلاتکلیفی و معطلی شود، بدین جهت از تمامی بخش‌های می‌خواهم که ضمن تکریم ارباب رجوع با آنها شفاف و صریح صبحت کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تهیه پیش‌نویس ۳ تفاهم‌نامه دریایی

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از تهیه پیش‌نویس سه تفاهم‌نامه در حوزه دریایی توسط نمایندگان این سازمان و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی عراق در حوزه جستجو و نجات دریایی، مقابله با آلودگی‌های نفتی و کشتیرانی بین بنادر دو کشور خبر داد و گفت: در جلسه مذکور پیش نویس سه تفاهم‌نامه در خصوص جستجو و نجات دریایی، مقابله با آلودگی‌های نفتی و کشتیرانی بین بنادر دو کشور تهیه می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد ۴.۴ درصدی مسافران دریایی از ابتدای سال تاکنون

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت:تعداد مسافران دریایی از ابتدای فروردین تا ۱۲ اسفندماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۹۶ هزار نفر افزایش یافته است.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

خروج سومین مغروقه از آبراه استراتژیک خورموسی

مغروقه ایران حجت از مجموعه شناورهای مغروقه برجای مانده از دوران جنگ تحمیلی با طول ۱۵۵ متر، عرض ۲۱ متر و ارتفاع ۱۳ متر با وزنی بالغ بر ۶ هزار تن طی بهمن‌ماه سال جاری از آبراه استراتژیک خورموسی به طور کامل خارج‌سازی و به ساحل منتقل شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جابجایی کالا در بندر شهیدرجایی به مرز ۸۰ میلیون تن رسید

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ضمن اشاره به رونق قابل توجه تخلیه و بارگیری انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بزرگترین بندر بازرگانی ایران، از افزایش ۲۲ درصدی ترانزیت و رشد ۸ درصدی صادرات غیرنفتی طی یازده ماه گذشته خبر داد(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید ).

راه‌اندازی خط گردشگری قشم-لارک

مدیر بندر مسافری شهید حقانی با اشاره به برنامه افزایش مسیرهای دریایی برای ایام نوروز، گفت: علاوه بر ۴۰ فروند شناور موجود، نوروز امسال ۳ فروند شناور با ظرفیت ۳۳۶ صندلی به ناوگان مسافری دریایی کشور در بندر شهید حقانی افزوده می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)