شناسهٔ خبر: 51680 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

ورود شورای‌عالی شهرسازی به طرح میدان فرهنگ در پیرامون مجموعه باغ کتاب تهران/ تدوین دستورالعمل اجرایی صرفه‌جویی در مصرف انرژی/ مطالعه ۲۷۰ محله برای اجرای طرح بازآفرینی شهری/ پیش‌بینی رونق بازار معاملات مسکن در سال ۱۳۹۷

گزارش آخر هفته بازدید وزیر راه و شهرسازی از باغ کتاب تهران و دستور برای ورود شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به طرح میدان فرهنگ، تشریح ماموریت‌های شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین معاونت امور مسکن و ساختمان، پیش‌بینی رونق بازار معاملات مسکن در سال ۱۳۹۷، عملکرد سازمان یگان حفاظت از اراضی ملی و دولتی در تعطیلات نوروزی و آغاز مطالعات ۲۵۰ محله برای اجرای طرح بازآفرینی شهری از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شرح زیر است:

وزیر راه و شهرسازی در دومین هفته از سال ۱۳۹۷ ضمن بازدید از مجموعه باغ کتاب تهران و محوطه پیرامونی آن بر در دستورکار قرار دادن حمل و نقل انسان محور در سیاست‌های ملی و ملی تاکید کرد و گفت: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، به طرح احداث میدان فرهنگ در پیرامون مجموعه باغ کتاب تهران وارد خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مهندسی و باز مهندسیِ آن

در هفته گذشته همچنین، وزیر راه و شهرسازی طی یادداشتی تحت عنوان مهندسی و باز مهندسی آن اعلام کرد: انتظار ملت از مهندسان سازندگی و آبادانی ایران است. برای پاسخ به این انتظار پیش از هر اقدامی نیاز به بازمهندسیِ مهندسی است تا ظرفیت سازندگی ایران را در خود فراهم آورد. مدتی است که حرفه‌ی مهندسی در ایران از منطق هندسی فاصله گرفته با این وجود، افراد هم‌چنان انتظار خلاقیت و پیشرفت دارند.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازآفرینی شهری محور اصلی فعالیت‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی است

وزیر راه و شهرسازی در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور ضمن اعلام چکیده‌ای از برنامه‌های وزارتخانه برای سال ۹۷، گفت: اگر بتوانیم در سال جدید به سمت پروژه‌هایی برویم که امکان تامین مالی‌اش از بازار بین‌المللی و بازار داخلی اعم از بخش خصوصی و بازار سرمایه و یا تامین مالی بین‌المللی باشد می‌توان کارهای بزرگی را انجام داد(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید) .

تلاش بر رفع خلاء طرح سیاست‌های شهری

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، ضمن بازخوانی ماموریت‌ها و مسئولیت‌های شورای‌عالی شهرسازی و معاونت معماری و شهرسازی، از مجموعه تغییراتی که به منظور کارآیی بیشتر مصوبات شورا در دستور کار قرار دارد، سخن گفت‌ و ویژگی‌های الزام‌آور شدن مصوبات شورای‌عالی را علاوه بر تعامل با تمامی دستگاه‌ها و گروه‌های ذی مدخل، صاحبنظران و دانشگاهیان و البته شهروندان، بهره‌مندی از مشاوره‌های حقوقدانان برشمرد.

ایزدی در بخشی از مصاحبه تشریحی خود اعلام کرد: معتقدم، عمدتا در بررسی طرح‌ها کمتر به نیازهای مردم و شهروندان ساکن در محلات توجه می شده است. اینکه تصمیم‌گیران در دفاتر خود بنشینند و در مورد یک محله، تصمیمات کلان بگیرند مشکل جدی ساکنان محلات را حل نمی‌کند. فکر می‌کنم برنامه‌ریزی بر اساس ظرفیت‌ها و توان محیطی، فرصت‌هایی که در محلات وجود دارد و شنیدن نیاز واقعی مردم از جمله اقداماتی است که جای خالی آن به شدت احساس می‌شود و ما در این دوره به آن توجه ویژه‌ای خواهیم داشت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تلاش برای اصلاح چرخه معیوب ساخت و ساز و حل مشکل فرسودگی شهرها با اجرای طرح بازآفرینی شهری

در هفته گذشته، حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزارتخانه نیز به بازخوانی سیاست ها و ماموریت ای معاونت مسکن و ساختمان پرداخت و از تلاش های آن معاونت برای اصلاح چرخه معیوب ساخت و ساز سخت گفت. وی اعلام کرد [دولت، ناظر، هدایتگر و سیاستگذار حوزه مسکن و ساختمان است و طرح جامع مسکن با بهره مندی از خرد جمعی و بکارگیری گروه گسترده ای از بهترین متخصصات کشور، تدوین شد.

وی همچنین اظهار کرد: واقعیت این است که از منظر حاکمیت مدرن، دولت باید تنها ناظر، هدایتگر و سیاستگذار باشد و باید تنها زمانی در بازار مسکن دخالت کند که بازار از تعادل خارج شده است. در بررسی دوره زمانی ۳۰ تا ۴۰ ساله اخیر، سهم دولت در ساخت و ساز حتی با درنظر گرفتن مسکن مهر، نیم تا ۳ درصد است. این آمار نشان می‌دهد که دشواری کار در حوزه مسکن و سیاستگذاری در آن تا چه اندازه پیچیده است، با وجود سهم اندک دولت در بازار، مسیولیت برنامه‌ریزی و تنظیم بازار را باید برعهده بگیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مطالعه ۲۷۰ محله برای اجرای طرح بازآفرینی شهری از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز در هفته ای که گذشت از آغاز مطالعات ۲۷۰ محله از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ برای اجرای طرح بازافرینی شهری خبر داد و گفت: تا سال ۱۴۰۱ مطالعات دقیق ۲۷۰ محله را از طریق تسهیل گران انجام می دهیم. تا کنون، مطالعات دقیق ۱۰۰ محله توسط تسهیل گران انجام شده است که این مطالعه بر اساس نیازهای اجتماعی، اقتصادی و برآوردهای مالی محله ها بوده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازدید از بازار تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی جهرم

در هفته گذشته، مهندس عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه رئیس کمیسیون عمران دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از بازار تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی جهرم بازدید کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

توسعه خدمات روبنایی اصلی‌ترین گام در تحقق برنامه بازآفرینی شهری

عشایری ضمن بازدید از بازار تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی جهرم در مراسم آغاز ساخت دو سالن تخصصی ورزشی در طرح بازآفرینی شهری، اعلام کرد: بیشترین شهرها و محلات هدف بازآفرینی شهری در استان فارس قرار دارند.

وی ادامه داد: این توفیق حاصل شد که در راستای عملیاتی کردن برنامه ملی بازآفرینی شهری در شهر جهرم حضور داشته باشیم تا براساس تکلیف دولت در عملیاتی کردن این برنامه ملی و ورود مستقیم به توسعه خدمات روبنایی از جمله ورزشگاه‌ها، درمانگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و کلیه کارهای روبنایی فعالیت کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پیش‌بینی رونق بازار معاملات مسکن در سال ۱۳۹۷

در هفته گذشته همچنین علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن ضمن تشریح پیش‌بینی خود از روند بازار معاملات مسکن در سال ۹۷، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که در سال آینده همچنان پروانه‌های ساختمانی و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن رشد کند و منجر به افزایش زنجیره فعالیت و کسب وکار در بخش مسکن در سال ۹۷ بشود.   (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت بازنگری تمامی برنامه‌های توسعه‌ای با توجه به تغییر اقلیم در سطح کشور

داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی از وقوع کم‌بارشی ۴۴ درصدی در سال زراعی جاری در کشور خبر داد و گفت: بررسی ها نشان می دهد سال زراعی ۸۷-۸۶ با کم بارشی ۴۱ درصدی یکی از بدترین سال های زراعی از لحاظ بارش بود که امسال رکورد آن نیز شکسته و این رقم به ۴۴ درصد افزایش یافته است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

راه‌اندازی نقشه‌های پایه در سامانه یکپارچه مدیریت اراضی و مستغلات

مهدی ابراهیمی عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن ضمن تشریح اهم فعالیت‌های دفاتر امور حقوقی و قراردادها، امور واگذاری زمین و مسکن، امور املاک و گروه بانک اطلاعات زمین و مسکن در سال ۹۶، گفت: تعیین‌‌تکلیف تعداد ۷۰۰۰ پرونده‌های در جریان در مراجع قضایی، راه‌اندازی نقشه‌های پایه در سامانه یکپارچه مدیریت اراضی و مستغلات، بارگذاری لایه اراضی دولت با نمایندگی سازمان در سامانه کاداستر به منظور پیشگیری از اسناد معارض اقدامات مهمی بود که در سال ۹۶ به سرانجام رسید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح ۵ محور سیاست‌های اعتباری بانک مسکن در سال ۱۳۹۷

در هفته گذشته، ابوالقاسم رحیمی‌انارکی مدیرعامل بانک مسکن ضمن تشریح سیاست‌های اعتباری آن بانک در سال ۱۳۹۷، گفت: تامین مالی با اولویت بافت فرسوده، تقویت توان مالی خانه‌اولی‌ها، اولویت در تامین مالی واحدهای میان‌متراژ، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و همچنین حمایت از تامین مالی پروژه‌های ساختمانی مبتنی بر تکنولوژی‌های نوین ساخت، ۵ محور سیاست‌های اعتباری در سال جدید است که در دستور کار قرار دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح عملکرد یگان حفاظت از اراضی ملی و دولتی در تعطیلات نوروز ۱۳۹۷

سرهنگ عباس‌نژاد عملکرد یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن را در جلوگیری و همچنین رفع تعرض از اراضی دولتی و ملی در تعطیلات نوروز ۱۳۹۷ تشریح کرد. (جزئیات رفع تعرض‌ها را از ۲۸ اسفندماه تا ۱۳ فروردین ماه اینجا بخوانید.)