شناسهٔ خبر: 52327 - سرویس جاده‌ای

حمل‌ؤنقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

تاکید بر تعیین تکلیف نرخ کرایه حمل کالا و تشکیل مراجع رسمی اعلام نرخ/ تلفات ناوگان عمومی اتوبوس در نوروز ۹۷ به حداقل رسید/ تشریح عملکرد شرکت ساخت در حوزه راه، راه‌آهن و آزادراه

گزارش آخر هفته اصلاح دستورالعمل واگذاری قیر، بررسی روند اجرای تبصره ۲ قانون مقررات تردد وسایل نقلیه خارجی، تغییر نگرش در حوزه حمل‌ونقل با ۲۰ موضوع محوری در سال ۹۷ و برگزاری همایش مدیران فنی شرکتها و موسسات مسافربری آذربایجان غربی سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

تاکید بر تعیین تکلیف نرخ کرایه حمل کالا و تشکیل مراجع رسمی اعلام نرخ

وزیر راه و شهرسازی در دویست و یکمین نشست شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور در مورد روند اجرای تبصره ۲ قانون مقررات تردد وسايل نقليه خارجی از تصمیم‌گیری بر سر نحوه محاسبه قيمت متعارف حمل دريايی كالا ظرف ۲ هفته خبر داد و گفت: با هدف سوق به بازار رقابتی و كاهش تأثير ذی‌نفعان در تعيين نرخ، مراتب در مجمع عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصميم‌گيری می‌شود.

رئیس شورای عالی هماهنگی ترابری کشور با بیان اینکه باید در این زمینه اقتضایی عمل شود، گفت: ابتدا باید مبادی و مقاصد حمل‌ محصولات ترا ریخته مشخص و سپس قرارداد‌های درب تا درب از سوی را‌ه‌آهن منعقد شود.

اصلاح دستورالعمل واگذاری قیر

شورای‌عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد و دو موضوع اصلاح دستورالعمل واگذاری قیر و نحوه كسری‌های آن از محل تبصره بودجه قانون سالانه به علاوه چارچوب تهیه vendor List و شاخص‌های عمومی و اختصاصی مربوطه مورد بررسی قرار گرفت.

  1. موضوع اصلاح دستورالعمل واگذاری قیر و نحوه كسری‌های آن از محل تبصره بودجه قانون سالانه مورد بررسی قرار گرفت و ابلاغ آن پس از بررسی‌های حقوقی، به عنوان جایگزین بخشنامه ۳۶/۱۰۰/۰۲ مورخ ۹۶/۰۱/۰۵ تصویب شد.
  2. چارچوب تهیه vendor List  (لیست بلند سازندگان و فروشندگان كالا و ارایه كنندگان خدمات مشاوره و مدیریت) و شاخص‌های عمومی و اختصاصی مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد سازمان‌های تابعه تا شهریورماه ۱۳۹۷ نسبت به راه‌اندازی سامانه‌ مربوطه و ارایه گزارش به شورا اقدام نمایند.

بررسی روند اجرای تبصره ۲ قانون مقررات تردد وسایل نقلیه خارجی

طبق اعلام دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور روز یك‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷، دویست‌ویكمین نشست این شورا به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با حضور و مشاركت اعضا برگزار شد و در مورد روند اجرای تبصره ۲ قانون مقررات تردد وسایل نقلیه خارجی، با توجه به وجود برخی الزامات قانونی برای تعیین نرخ عرف كرایه حمل كالا و با نظر مقام عالی وزارت، مقرر شد با هدف سوق به بازار رقابتی و كاهش تأثیر ذینفعان در تعیین نرخ، مراتب در مجمع عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصمیم‌گیری گردد.

همچنین انجام ترانزیت سوخت به افغانستان از قلمرو كشور مجدداً مطرح و با تأیید انجام موضوع به صورت روان و بدون محدودیت در راستای قوانین، مقررات و كنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط، مقرر گردید مكاتبات لازم توسط معاونت حمل‌ونقل به عمل آید.

تلفات ناوگان عمومی اتوبوس در نوروز ۹۷ به حداقل رسید

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از فوت ۴۷۱ نفر در سر صحنه تصادفات رانندگی طی طرح ۲۳ روزه سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: در همین بازه زمانی تعداد تلفات ناشی از تصادفات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس در سر صحنه تنها یک مورد اعلام شد که علت فوت فرد مرحوم نيز نبستن کمربند ایمنی بوده است.

وی افزود: باید توجه داشت که تعداد سفر در نوروز ۹۷ نسبت سال‌های قبل از طریق خودرو شخصی و ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزایش داشته است و عواملی همچون طولانی بودن طرح نوروزی (از ۲۴ اسفند ۹۶ لغایت ۱۷ فروردین ۹۷)، شرایط آب و هوایی مطلوب، افزایش تعداد خودروهای شخصی، بیشتر بودن تعداد روزهای تعطیل برای سپری کردن اوقات و بهره‌مندی از انجام سفر نقش قابل‌توجهی داشته است.

تشریح عملکرد شرکت ساخت در حوزه راه، راه‌آهن و آزادراه

معاون وزیر راه وشهرسازی از اجرایی شدن ۷۰ درصد از برنامه‌ها در حوزه آزادراهی در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: آزادراه جنوبی تهران از برنامه اجرایی جلوتر است و تاکنون ۴۰ کیلومتر آن آسفالت شده و آماده بهره‌برداری است و با آماده شدن ۴۰ کیلومتر دیگر تا پایان سالجاری بخش‌های از این آزادراه به بهره‌برداری می‌رسد.

خادمی در پایان بهره‌برداری از ۸۵۰ کیلومتر بزرگراه و  راه اصلی طی سال ۹۶ را از دیگر اقدامات شرکت ساخت برشمرد و افزود:‌ با این اقدام نزدیک به ۱۱۰۰ کیلومتر بزرگراه زیر عبور ترافیک قرار گرفت.

استقرار اکیپ‌ها و ماشین‌آلات راهداری از روز اول بارش‌های بهاری

طی روز‌های اخیر همراه با بارش نزولات آسمانی، ۱۲۶ اكیپ راهداری با ۹۸ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری با حضور در صحنه و محورهای دارای بارش، بیش از ۴۰ كیلومتر برف‌روبی و ۵ مقطع  را ریزش‌برداری نموده ضمن آنكه در این زمان از فصل بهار  ۴۲ تن شن و نمك مصرف کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید از بیستمین روز فروردین ماه در ۱۳۴ محور شریانی از طریق دوربین‌های نظارت تصویری  مركز مدیریت راههای كشور مستقر در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بارش‌های مداوم مشاهده می‌گردد كه در این مدت ۲ محور مسدود توسط راهداران تلاشگر بازگشایی گردیده است.  

تغییر نگرش در حوزه حمل‌ونقل با ۲۰ موضوع محوری در سال ۹۷

نخستین جلسه گروه مروجان تغییر نگرش در حوزه حمل‌ونقل به ریاست معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ساختمان شهید دادمان برگزار و ۲۰ موضوع محوری که باید در ۹۷ مورد توجه آحاد جامعه قرار گیرد نیز معرفی و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «برای جلوگیری از این اتفاقات باید تغییر نگرش صورت بگیرد» تصریح کرد: باید قیمت خودروها از سواری تا سنگین از تولید داخل گرفته تا وارداتی کاهش یابد و هزینه استفاده از آن به‌طور معقول و منطقی افزایش یابد که در صورت چین اتفاقی مردم اعتراض نمی‌کنند. در واقع اعتراض مردم در برابر اظهارات دولت برای افزایش همزمان قیمت سوخت و خودرو بوده است.

برگزاری همایش مدیران فنی شرکتها و موسسات مسافربری آذربایجان غربی

 مدیر کل توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در این همایش با اشاره به نکات ایمنی در زمان سفرهای جاده ای گفت: مدیران فنی باید در جهت حفظ جان مسافرین و جلوگیری از بروز خطرات احتمالی، تمامی نکات فنی و ایمنی سفر را چک و با جدیت دنبال کنند.

مهران قربانی افزود: رعایت نکردن و عدم توجه به کوچکترین مسایل ایمنی می تواند حوادث جبران ناپذیری را موجب شود و این امر بر حساسیت کار و رسالت مدیران فنی می افزاید.