شناسهٔ خبر: 52634 - سرویس بنادر و دریانوردی

مروری بر اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

ویژگی‌های راهبردی منطقه هند در تسهیل تجارت‌دریایی/ آغاز پروژه مطالعاتی تعامل شهر و بندر با اجرای فاز ۲ طرح جامع بنادر بازرگانی/ آخرین وضعیت تعیین نقاط بندری در سواحل مکران

آخر هفته بنادر تشریح ویژگی‌های راهبردی منطقه هند در تسهیل تجارت‌دریایی، آغاز پروژه مطالعاتی تعامل شهر و بندر با اجرای فاز ۲ طرح جامع بنادر بازرگانی کشور، آخرین وضعیت تعیین نقاط بندری در سواحل مکران و ضرورت عملیاتی‌شدن نوسازی ۴۰۰ شناور از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

وزیر راه و شهرسازی دیدار صمیمانه‌ای با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی داشت و در آن دیدار درباره مسائل و موضوعات مختلف حوزه مسکن و حمل و نقل با اعضای مجلس به گفتگو پرداخت. در این دیدار، رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: وزارت راه و شهرسازی مسئولیت‌های سنگینی بر عهده دارد. حمل و نقل هوایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل ریلی، حوزه بنادر، راه‌های روستایی از جمله این مسئولیت‌هاست که کار وزارت خانه را سخت کرده است. طبیعی است که همراهی کمیسیون می‌تواند در راستای انجام وظایف به وزارت‌خانه کمک کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ویژگی‌های راهبردی منطقه هند در تسهیل تجارت دریایی

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در هفته گذشته در اجلاس فرماندهان نیروی دریایی حاشیه اقیانوس هند با اشاره به اینکه سهم ایران در تجارت منطقه رو به افزایش است، گفت: اقیانوس هند از مناطق راهبردی در قرن ۲۱ محسوب می شود و به عنوان مرکز اقتصاد جهانی، نقش حائز اهمیتی در تسهیل تجارت جهانی دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر نقش سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیتی دریایی کشور

راستاد در گردهمایى مسئولان روابط‌عمومى سازمان بنادر و دریانوردى ضمن قدردانى مجدد از اطلاع‌رسانى صورت گرفته از فعالیت‌هاى این سازمان در ایام نوروز به ویژه در حوزه گردشگرى دریایى و سفرهاى‌دریایى با تاکید بر اینکه طى ایام نوروز در سال جارى این سازمان به خوبى به جامعه مخاطب و مردم معرفى شد، گفت: مسئولان روابط عمومى؛ به دستاوردهای محدود اکتفا نکنند و با پایش مستمر ذائقه مخاطبان، برنامه‌ریزی مدون داشته باشند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت عملیاتی شدن نوسازی ۴۰۰ شناور

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست شورای مدیران این سازمان با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهور مبنی بر ضرورت پاسخگویی و پیگیری درخواست مراجعان در دستگاه‌های اجرایی، گفت: در راستای نوسازی ناوگان دریایی کشور، برنامه عملیاتی برای نوسازی ۴۰۰ شناور باید به سرعت انجام شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آخرین وضعیت تعیین نقاط بندری در سواحل مکران

در هفته گذشته معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام بهره بردرای از ۱۵ موج شکن با اعتبار بالغ بر ۲۶۰ میلیاردتومان در بندر شهیدبهشتی چابهار از مطالعه و بررسی برای جانمایی بنادر بزرگ کشور همچون بندر جاسک در دستورکار سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد.

اله‌یار گفت: در بحث مربوط به بنادر بزرگ هم مطالعات امکان‌سنجی در سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام است. در حال بررسی و مطالعه بندر جاسک و جانمایی برای این بندر هستیم.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آغاز پروژه مطالعاتی تعامل شهر و بندر با اجرای فاز ۲ طرح جامع بنادر بازرگانی کشور

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، همچنین اعلام کرد: در سال جاری شفاف‌سازی فرآیندهای دستور پرداخت و قرادادها تحت عنوان مدیریت و کنترل پروژه در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: پروژه مطالعاتی طرح تعامل شهر با بندر آغاز شده و امیدواریم مطالعات خود را به صورت عملیاتی پیش ببریم و سالانه مشخص کنیم چه وظایف و انتظاراتی بین شهر و بندر برقرار است تا تعامل بیش از گذشته ایجاد شود و این دو جدای از یکدیگر عمل نکنند. همچنین، هفته گذشته نیز اولین جلسه مشترک برای تعامل شهر و بندر برگزار شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برگزاری اولین جلسه مشترک برای تعامل شهر و بندر

هفته گذشته اولین جلسه هماهنگی برای عملیاتی کردن مفاد تفاهم‌نامه سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در خصوص تعامل شهر و بندر برگزار شد. این تفاهم‌نامه با هدف هم‌افزایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های طرفین در بازآفرینی شهری و تعامل شهر و بندر در شهرهای بندری کشور منعقد شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)  

انتصاب مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

هفته گذشته علیرضا محمدی کرجی‌ران از سوی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی منصوب شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برگزاری نشست بررسی پیش‌نویس موافقت‌نامه همکاری حمل و نقل کشورهای ساحلی دریای‌خزر

محمدتقی انزان‌پور،  مدیركل بنادر و دریانوردی استان مازندران در حاشیه برگزاری دور سوم مذاكرات مربوط به پیش‌نویس موافقتنامه همكاری كشورهای ساحلی دریای خزر در زمینه حمل و نقل، در عشق آباد تركمنستان اظهار کرد: در این نشست دو روزه نمایندگان كشورهای جمهوری اسلامی ایران، روسیه، آذربایجان، قزاقستان و تركمنستان در خصوص چگونگی تدوین و نهایی‌سازی موافقتنامه حمل و نقل به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران با منافع ملی در تضاد است

استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: سواحل مکران بخشی از استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان را در بر می‌گیرد و تشکیل سازمانی مجزا و بالادستی در این حوزه با طرح‌های استانی تداخل پیدا خواهد کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)