شناسهٔ خبر: 52899 - سرویس هوایی

مروری بر حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

گسترش مسیرهای پروازی با استفاده از هواپیماهای برجامی/ انجام برنامه ممیزی ایکائو در سال جاری/ ایجاد درگاه واحد برای تامین نیاز فرودگاهی کشور/ احداث بزرگترین کترینگ هوایی خاورمیانه

گزارش آخر هفته گسترش مسیرهای پروازی با استفاده از هواپیماهای برجامی، انجام برنامه ممیزی ایکائو در سال جاری، ایجاد درگاه واحد برای تامین نیاز فرودگاهی کشور با استفاده از توان داخلی و احداث بزرگترین کترینگ هوایی خاورمیانه توسط ایران‌ایر از جمله مهم‌ترین عناوین خبری حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی طی یک هفته گذشته به شرح زیر است:

گسترش مسیرهای پروازی با استفاده از هواپیماهای برجامی

با مراجعه به آمار نشست و برخاست هواپیماها در سال ۱۳۹۶ که توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران منتشر شده، می‌توان دریافت که عملیات پروازی در بسیاری از فرودگاه‌های کوچک بعد از ورود هواپیماهای جدید هواپپیمایی جمهوری اسلامی ایران رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. به عنوان مثال، پس از آغاز پروازهای ایران‌ایر به پارس‌آباد مغان در تاریخ ۱۳ بهمن ۲۴ سورتی پرواز در سال ۹۶ از این فرودگاه انجام شد و باعث شد که فعالیت فرودگاه پس از ۵ سال از سر گرفته شود. با آغاز پرواز شاپرک‌ها به فرودگاه جهرم، تعداد نشست و برخاست هواپیماها در این فرودگاه از ۲ سورتی در سال ۹۵ به ۵۸ سورتی در سال ۹۶ افزایش پیدا کرد. همچنین نشست و برخاست این هواپیماها در فرودگاه اراک، تعداد نشست و برخاست را از ۲۲۴ سورتی در سال ۹۵ به ۳۰۰ سورتی در سال ۹۶ رساند و با رشد ۳۴ درصدی مواجه کرد.

انجام برنامه ممیزی ایکائو در سال جاری

برنامه جهانی ممیزی نظارت بر امنیت با رویکرد نظارت مداوم یا USOAP CMA برنامه‌ای برای سنجش سطح ایمنی صنعت هوانوردی هر کشور و میزان تطابق عملکرد آن کشور با قوانین بین‌المللی است که توسط ایکائو سا سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی اجرا می‌شود. کشورهای عضو این سازمان با هم همپیمان شده‌اند تا قوانین این سازمان را رعایت و مطابق با یک پروتوکل مشخص ایمنی و امنیت صنعت هوانوردی خود را تحت ممیزی قرار دهند. طبق این پروتوکل بازرسان ایکائو هر چند سال یکبار کشورها را بر اساس سوالاتی مشخص ارزیابی کرده و بر اساس میزان انطباق عملکردشان در حوزه ایمنی با استانداردهای این سازمان رتبه‌بندی می‌کند. هدف از این ممیزی استقرار موثر سیستم ایمنی هوانوردی در کشورها اعلام شده است. زمان دقیق اجرای این ممیزی در ایران از ۸ تا ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی برابر با ۱۷ تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ اعلام شده است. 

ایجاد درگاه واحد برای تامین نیاز فرودگاهی کشور با استفاده از توان داخلی

رحمت‎اله مه‎آبادي، مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در مراسم امضاي تفاهمنامه ميان اين شركت و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و رونمایی از ۲۲ پروژه مخابراتی و اطلاعات هوانوردی، با اشاره به لزوم استفاده از کالای ایرانی در نوسازی تجهیزات فرودگاهی گفت: رشد چشمگير صنعت حمل و نقل هوايي بويژه در زمينه‎هاي توسعه فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي در چند سال اخير علاوه بر اثرات بسيار مثبت در داخل كشور،‌ جمهوري اسلامي ايران را در عرصه رقابت‎هاي منطقه‎اي و بين‎المللي نيز در جايگاه ويژه‎اي قرار داده است.

 وي صنعت فرودگاهي و ناوبري هوايي را از لحاظ فناوري و دانش در جايگاه‎هاي نخست عرصه فناوري و پيشرفت‎هاي بشري دانست و افزود: بيشترين حد وابستگي اين صنعت به كشورهاي پيشرفته در زمينه‎هاي علمي و صنعتي و صاحب فناوري‎هاي ممتاز،‌ به امري بديهي و عادي بدل شده است. در برابر اين واقعيت، در چند سال اخير تلاش فزاينده متخصصان ايراني در دستيابي به بخش‎هاي مهمي از علم و فناوري روز و بومي‎سازي فناوري‎هاي اين صنعت، چشمگير بوده است.

توان کترینگ ایران‌ایر برای رقابت با رقبای منطقه‌ای

فرزانه شرفبافی، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاح بزرگترین کترینگ هوایی خاورمیانه در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به قدمت ۵۰ ساله کترینگ در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: کترینگ ایران ایر همیشه یکی از بهترین ها در جهان بوده است.

شرفبافی ادامه داد: بعد از انتقال پروازهای خارجی به فرودگاه امام خمینی (ره)، به علت بعد مسافت کیفیت کترینگ ایران ایر در پروازهای خارجی افت کرد، که امروز با افتتاح این مجموعه این مشکل برطرف می شود.

وی افزود: به دنبال این هستیم که کیفیت کترینگ هما را افزایش دهیم. اکنون همه استاندارد‌های بین المللی در کترینگ مهرآباد اخذ شده است. همکاران من با تلاش ۴ ماهه تمام نظام نامه های مربوط به این استانداردها را برای  مجموعه کترینگ فرودگاه امام خمینی (ره) نیز آماده کرده‌اند و به زودی این استانداردها اخذ خواهد شد.

افتتاح سیستم‌های ILS و DVOR فرودگاه گرگان در آینده نزدیک

محسن قدرت‌آبادی، رییس اداره مهندسی الکترونیک هواپیمایی فرودگاه گرگان درباره تجهیز این فرودگاه به سیستم ILS گفت: مراحل مربوط به نصب و راه اندازي اين سيستم پيشرفته با اعتباري بالغ بر ٥ ميليارد تومان از محل اعتبارات شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران، آبان ماه ١٣٩٥ اغاز شد و در مرداد ماه ١٣٩٦ به پايان رسيد.

وی ادامه داد: عمليات نصب اين سيستم توسط كارشناسان الكترونيك هواپيمايي شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران و در مدت ٦ ماه به پايان رسيد.

در دیگر تحولات مربوط به فرودگاه گرگان، روز یکشنبه نخستین هواپیمای اختصاصی فرودگاه گرگان به این فرودگاه وارد شد. به گفته رامين آذری، مديركل فرودگاه های استان، بر اساس هماهنگی های به عمل آمده،  فرودگاه گرگان به عنوان پایگاه پروازی امبرائرهای یک شرکت هواپیمایی مطرح و مقرر شده است  این هواپیماها در مسیرهای مورد نیاز استان پرواز داشته باشند. 

همچنین در هفته‌ای که گذشت، یک پرواز جدید از این فرودگاه به مقصد تهران برقرار شد.

انتصاب مدیران صنعت هوایی در شورای راهبری طرح جامع حمل‌و‌نقل كشور

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در احكامی اعضای شورای راهبری مطالعات به‌­هنگام سازی طرح جامع حمل‌ونقل كشور را منصوب كرد و با تشكیل این شورا فرآیند به‌­هنگام سازی مطالعات طرح جامع حمل‌و‌نقل كشور رسما آغاز گردید.

شورای راهبری طرح جامع حمل ونقل، نهاد عالی سیاستگذاری و هدایت این طرح به شمار می‌­رود كه وزیر راه و شهرسازی ریاست آن و معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی دبیری این شورا را بر عهده دارند. همچنین معاونین برنامه‌­ریزی و مدیریت منابع، معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان راهداری و حملونقل جاده‌­ای، مدیرعامل شركت راه‌­آهن ج.ا.ا، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، رئیس سازمان هواپیمائی كشوری، مدیر عامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مدیر عامل شركت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل كشور، مدیرعامل شركت مادر تخصصی عمران شهر­های جدید، مشاور و دستیار ویژه وزیر، مشاور وزیر در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاكمیت شركتی و مدیركل طرح جامع و مدل‌­های حمل‌و نقل به عضویت این شورا منصوب شده‌­اند.

صنعت هوایی کشور، پیشرو در آزادسازی قیمت‌ها

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم شصتمین سالگرد تأسیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جمع فرهیخته و گفتگو پیرامون بحث‌های گردشگری بیان کرد: قطعا سهم وزارت راه و شهرسازی در این بحث کاملا مشخص بوده چرا که مسائل مربوط به حمل و نقل در صنعت گردشگری را به خود اختصاص داده و با آن در ارتباط است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب که طبق آمارهای موجود بحش عمده‌ای از گردشگری بین‌المللی توسط سیستم حمل و نقل هوایی و سپس زمینی، ریلی و دریایی انجام می‌گیرد گفت: بنابراین مشخص است که سهم حمل و نقل هوایی در این حوزه بحث بسیار مهمی بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

آخوندی در ادامه ضمن اشاره به بحث آزادسازی قیمت‌ها در بخش حمل و نقل هوایی از ۲ سال گذشته تا کنون اعلام کرد: بدون شک این اقدام فرصت‌های جدیدی را در حوزه حمل و نقل هوایی ایجاد کرد تا بتوانیم به خوبی از تمام ظرفیت‌های موجود در صنعت مذکور استفاده کنیم.

به گفته وی صنعت حمل و نقل هوایی جزو نخستین بخش‌های اقتصادی کشور بود که به سمت آزادسازی رفته و توانست خود را از قید و بند قیمت‌گذاری و مداخلات دولت رها کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در این‌باره افزود: طبیعی است که در صورت آزادسازی قیمت‌ها فشارهای گوناگونی خصوصا در زمان‌های پیک به افراد وارد می‌شود درحالی که بسیاری علاقمند هستند قیمت‌ها در زمان پیک با غیرپیک یکی باشد.

ریسک پرواز در ایران صفر است

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به هیچ وجه احتمال خطر پرواز با هواپیما در کشور توسط این وزارتخانه پذیرفتنی نیست، گفت: ریسک پرواز با هواپیما در ایران صفر است.

مهرداد تقی زاده افزود: سازمان هواپیمایی کشوری براساس ضوابطی که برای نظارت بر ناوگان هوایی دارد، مادامی که این ناوگان فاقد استانداردهای لازم باشد، اجازه پرواز به هیچ هواپیمایی را نمی دهد.

وی ادامه داد: تاخیرهای طولانی و یا لغو پروازها نیز به این دلیل است که این سازمان حاضر به پرواز با ریسک و احتمال خطر نیست.

انجام پرواز آزمایشی به مقصد یاسوج

علی محسنیان، مدیر فرودگاه یاسوج با اعلام خبر آغاز مجدد پروازها به فرودگاه یاسوج گفت: صبح امروز پرواز آزمایشی هواپیمای جت  امبرائر هواپیمایی آتا به مقصد فرودگاه یاسوج انجام شد و امکان سنجی برقراری پرواز صورت گرفت.

وی ادامه داد: مقرر شد به زودی آتنا برنامه رسمی خودش رو برای برقراری پروازها به این فرودگاه اعلام کند.

محسنیان درباره برنامه احتمالی پروازهای فرودگاه یاسوج گفت: برقراری و افزایش پروازها در چند مرحله صورت خواهد گرفت. در فاز اول احتمالا تعداد پرواز  ۴ سورتی در هفته خواهد بود.

با بازگشت تحریم‌ها ایران در قرارداد‌های خرید هواپیما ضرر نمی‌کند

چند روز گذشته برخی از رسانه‌های مخالف دولت برای اشاعه ناامیدی در کشور و خنثی جلوه دادن اثرات برجام مدعی شدند که یکی از دستاوردهای برجام که ورود هواپیماهای نو است، شکست خورد و مرد شماره یک خرید هواپیماهای جدید از سمت خود در وزارت راه و شهرسازی استعفا و کشور را ترک کرده است.

در حالی‌که «اصغر فخریه کاشان» به دنبال حذف سمت قائم مقامی در دستگاه‌های دولتی از این سمت خارج و در حال حاضر به عنوان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل در وزارت راه وشهرسازی مشغول به کار است و تنها به مدت چند روز در یکی از کشورهای خارجی پیگیر درمان بیماری فرزند خود بود.

در این میانه شرکت بویینگ هم یکی از سفارشات ایران را به شرکت دیگری تحویل داد و این موجب ایجاد هیاهو در رسانه‌های مخالف دولت شد.

فخریه کاشان ضمن توضیح درباره علت به تعویق افتادن تحویل سفارش ایران توسط بویینگ، تاکید کرد: وقوع تمام این شرایط در قراردادهای خرید هواپیماهای جدید از ایرباس، بویینگ و ای تی آر پیش بینی شده و با بازگشت تحریم‌ها یک ریال از پول ایران در این قراردادها سوخت نمی‌شود.

نوسانات ارزی علت عدم تحویل به‌موقع ایرباس به ايران

سید کمال‌الدین شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به قراردادهای منعقدشده در خصوص نوسازی ناوگان هوایی کشور، گفت: هیچ مشکلی برای تحویل هواپیماهای ایرباس طبق قراردادها وجود ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با یادآوری مشکل پیش روی تحویل ایرباس ها به ایران، افزود: پرداخت وجه و سهم طرف ایرانی مشکلی اصلی این قرارداد است.

وی ادامه داد: با توجه به فاینانس بودن قرارداد و تغییراتی که در نرخ ارز رخ داده و مشکلاتی که در زمینه مبادلات ارزی پیش آمده در تحویل ایرباس وقفه و تاخیر ایجاد شده است.

نیاز سوخو به دریافت تایید صلاحیت پروازی برای ورود به ناوگان ایران

رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری و سخنگوی این سازمان درباره خرید هواپیمای سوخو سوپرجت توسط شرکت‌های آسمان و ایران‌ایرتور گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به موضوع خرید هواپیما ورود نمی‌کند. ایرلاین‌ها مجاز هستند که برای تامین ناوگان خود با شرکت‌های تامین کننده مختلف هواپیما در سراسر جهان مذاکره کنند.

جعفرزاده اضافه کرد: آنچه در مورد خرید هواپیما مهم است، رعایت الزامات و استانداردهای هواپیمایی کشوری است.

وی ادامه داد: هر هواپیما برای ورود به ناوگان هواپیمایی ایران باید گواهینامه صلاحیت پروازی را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کند. هر تایپی که موفق به دریافت این گواهینامه شود، از نظر سازمان هواپیمایی کشوری از ایمنی لازم برای پرواز در ایران برخوردار خواهد بود.

لغو مجوز ۹ دفتر خدمات مسافرت هوايی تعلیق ۲۰ دفتر

علي اصغر باريكاني، مديرکل دفتر نظارت بر شرکت ها، فرودگاه‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپيمايی کشوری با اشاره به لغو مجوز ۹ دفتر و تعليق ۲۰ دفتر خدمات مسافرت هوايي در فروردين ماه جاري گفت: در بازرسي هاي مستمر و موردي كارشناسان دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شركت ها و موسسات هوانوردي سازمان از دفاتر خدمات مسافرت هوايي تهران و شهرستان ها مواردي از جمله تخلفات آئين نامه اي، گرانفروشي، عدم تمديد ضمانت نامه، عدم احراز شرايط راه اندازي پس از تعليق در مدت تعيين شده و از همه مهمتر عدم توجه به اخطارها و دستورالعمل هاي سازمان هواپيمايي كشوري محرز شد.

نهایی شدن گزارش سانحه پرواز تهران- یاسوج

مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری از نهایی شدن گزارش سانحه پرواز تهران-یاسوج خبر داد و گفت: گزارش این کمیسیون به مرحله نهایی خود رسیده، اما پیش از انتشار نیاز به بررسی آن با طرف فرانسوی وجود خواهد داشت، زیرا هنوز دو طرف درباره یک تا دو مورد کوچک در این گزارش اختلاف‌نظر دارند.