شناسهٔ خبر: 55776 - سرویس بنادر و دریانوردی

مرور هفتگی اخبار بنادر و دریانوردی؛

تلاش برای رقابت‌پذیری صادرات از طریق بنادر ایران/ امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین ایران و تاجیکستان/ حضور هندی‌ها در بهره‌برداری بندر چابهار تا یک ماه آینده

گزارش آخر هفته  همایش توسعه صادرات از مسیر دریای خزر یکی از اتفاقات مهم هفته گذشته در حوزه حمل و نقل دریایی بود که در آن معاون وزیر راه و شهرسازی و برخی نمایندگان خانه ملت درخصوص تصمیم ها و پتانسیل های موجود دریای خزر در توسعه صادرات با کشورهای حاشیه ای آن بحث و تبادل نظر کردند. به جز این موارد تلاش برای رقابت‌پذیری صادرات از طریق بنادر ایران از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و بحث صنعتی شدن بنادر برای رونق گرفتن آنها از دیگر موارد مهم اخبار این حوزه در هفته ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:
 

حمایت از سرمایه‌گذاران واحدهای تولیدی در پسکرانه بنادر شمالی

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان حاکمیت فعالیت‌های دریایی و بندری، در اغلب زمینه‌ها حمایت کافی از سرمایه‌گذاران واحد‌های تولیدی در پسکرانه بنادر خواهد داشت تا بازگشت سرمایه آنها به صورت منطقی انجام شود.

محمدعلی اصل سعیدی‌پور، درباره هدف‌گذاری دولت در توسعه صادرات از دریای خزر اظهار داشت: پنج کشوری که حوزه دریای خزر را احاطه کرده‌اند، در تراکنش تاریخی با هم بوده‌اند و مراودات مستمر‌ اقتصادی با یکدیگر انجام داده‌اند، با این حال همه این کشورها معتقد هستند انتظاراتی که همیشه از پتانسیل‌های موجود در دریای خزر وجود دارد، برآورده نشده و درواقع از پتانسیل‌های خزر ‌استفاده کافی نشده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

رونق بنادر در گرو صنعتى شدن آنها است

دبیر فراکسیون بنادر دریانوردی و توسعه صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی گفت: حرکت در مسیر ایجاد بنادر نسل سوم آغاز شده اما این اقدام باید با شتاب بیشترى دنبال شود.

علی گلمرادی دبیر فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی با تاکید بر اینکه حرکت به سمت بنادر نسل سوم باید شتاب بیشتری پیدا کند، اظهار کرد: حرکت  در مسیر ایجاد بنادر نسل سوم گام ضرورت دارد. با ایجاد واحدهاى تولیدى و صنعتى در پسمرانه بنادر شاهد رونق هر چه بیشتر بنادر در حوزه اقتصادی و تجاری خواهیم بود. امروزه با توجه به مزیت هاى فوق العاده بنادر رونق بیشتر آنها در گرو صنعتى شدن است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

امکان افزایش سه برابری ظرفیت صادرات از بنادر شمالی کشور

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه از ظرفیت حدود ۳۰ میلیون تنی بنادر شمال کشور تنها از ۵ میلیون تن آن استفاده می‌کنیم، گفت: امکان افزایش سه برابری ظرفیت صادرات از بنادر شمالی کشور وجود دارد.

هادی حق‌شناس درباره اهمیت استفاده از ظرفیت‌های دریای خزر برای توسعه صادرات اظهار داشت: یکی از اشکالات دستگاه‌های اجرایی در استفاده از ظرفیت‌های دریای خزر این است که به پتانسیل‌های صادراتی کشورهای همسایه کمتر توجه می‌کنند و همواره به دنبال صادرات به کشورهایی مانند آمریکای لاتین و کشورهای اروپایی هستند.

وی افزود: کشورمان با ۱۵ کشور همسایه مرز دریایی و زمینی دارد که می‌توانیم با فعال‌سازی بنادر به ویژه بنادر شمالی صادرات به این کشورها را افزایش دهیم.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

افتتاح اسکله رو- رو ریلی بندر امیرآباد تا پایان ۹۷

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با اعلام این خبر که اسکله رو- روی ریلی بندر امیرآباد تا پایان سالجاری افتتاح می شود، گفت: سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار تن صادرات داشتیم که امیدواریم امسال این میزان در سالجاری با همکاری بیشتر بین کشورها، رشد مناسب‌تری یابد.

سیاوس رضوانی مدیرکل منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در همایش توسعه صادرات از مسیر دریای خزر با اشاره به این مطلب که از حدود چهار ماه گذشته فعالیت در زمینه برگزاری همایش و برنامه ریزی برای اجرای آن، اغاز شده بود، از افتتاح اسکله رو- روی ریلی بندر امیرآباد تا پایان سالجاری خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد و ۸۰۰ هزار یورویی بین ایران وتاجیکستان

تفاهم‌نامه سرمایه گذاری بین ایران و تاجیکستان برای صادرات صنایع تبدیلی فرآورده های چوبی با سرمایه ای ۲میلیارد و ۸۰۰ هزار یورویی در همایش توسعه صادرات از مسیر دریای خزر به امضا رسید.

این تفاهمنامه بین سیاوش رضوایی مدیر بنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد و بهروز شریف اف مدیرعامل شرکت بهروز تجارت شریف از کشور تاجیکستان امضا شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

پیشنهاد ایجاد کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های بخش خصوصی ایرانی و بین المللی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام آمادگی کامل سازمان بنادر و دریانوردی برای ارایه تسهیلات به سرمایه گذاران برای رونق بنادر شمالی کشور، گفت: در راستای تحقق اهداف توسعه ترانزیت و صادرات از خزر و توسعه تجارت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی آماده است اراضی مورد نیاز پایانه‌های صادراتی و لجستیکی را صرف نظر از ملیت شرکت‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار دهد و با مدل‌های مالی مناسب بازگشت سرمایه و سود مطلوب برای سرمایه‌گذار محقق شود.

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همایش توسعه صادرات از مسیر خزر ضمن خیر مقدم به میهمانان داخلی و همچنین میهمانان شرکت کننده از کشورهای حاشیه خزر، حضور پرشور نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را فرصتی مغتنم برای ارتقای رفع دغدغه ها و مشکلات مردم استان برشمرد و گفت: انتظار ما این است که در این همایش فعالان اقتصادی و بخش خصوصی به این موضوعات بپردازند که چه فرصت ها و پتانسیل هایی در حوزه دریای خزر وجود دارد و با ارتباطات گسترده بتوانند از این فرصت ها نهایت بهره را ببرند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

بهره‌مندی از فرصت بندر امیرآباد برای توسعه صادرات

استاندار مازندران با تاکید بر این مطلب که ایران از فرصت ایجاد شده در بنادر شمالی کشور از جمله بندر امیرآباد برای توسعه صادرات بهره می گیرد از راه اندازی خط پروازی مازندران به کشورهای حاشیه خزر در ماه های آتی خبر داد و گفت: امیدواریم با تبادلات ارزنده ای که در این همایش صورت می گیرد بتوانیم صلح و دوستی را گسترش دهیم و مبادلات فرهنگی- گردشگری و اقتصادی را بین کشورهای حاشیه خزر ارتقا بدهیم.

محمد اسلامی استاندار مازندران در همایش توسعه صادرات از مسیر دریای خزر با اشاره به اینکه دریای خزر فرصت مناسبی برای همکاری کشورهای حاشیه آن است و باید همکاری گسترده ای بین کشورهای فوق ایجاد شود، گفت: باید از فرصت گرانبهای دریای خزر به عنوان موهبت خدادادی استفاده کنیم و برای همزیستی مسالمت آمیز، همکاری و تبادلات گسترده بین کشورهای حاشیه دریای خزر، گام های جدی برداریم که خوشبختانه همایش فوق کمک فراوانی در این باره خواهد کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

رونمایی از تمبر اولین همایش توسعه صادرات از مسیر دریای خزر

با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین نمایندگان مجلس و نمایندگان و فعالان اقتصادی هشت کشور حاشیه خزر از تمبر اولین همایش توسعه صادرات از مسیر دریای خزر رونمایی شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

برگزاری همایش تجارت و گردشگری غرب مازندران در ماه‌های آتی

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر که همایش تجارت و گردشگری غرب مازندران به منظور معرفی ظرفیت های بالقوه استان در ماه‌های آتی برگزار می‌شود، گفت: بنادر نوشهر، امیرآباد، فریدونکنار، انزلی و اینچه برون، ظرفیت های بزرگی هستند که در حاشیه جنوبی خزر قرار دارند و باید از آنها استفاده بهینه شود.

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر در همایش توسعه صادرات ار مسیر دریای خزر با اشاره به اینکه همایش فوق فرصتی مغتنم برای رونق اقتصادی از مازندران است، گفت: مسیر حدود ۷۰۰ کیلومتری در طول مرز ایران در سه استان شمالی کشور؛ مازندران، گیلان و گلستان نشان می دهد که خزر مظلوم واقع شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

حضور هندی‌ها در بهره‌برداری بندر چابهار تا یک ماه آینده

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مشکل ضمانت نامه‌های شرکت هندی بابت حضور در پایانه بندر چابهار رفع شده است و تا یک ماه آینده به عنوان بهره‌بردار در بندر چابهار حضور پیدا خواهند کرد.

محمد راستاد در حاشیه همایش توسعه صادرات از مسیر دریای خزر در جمع خبرنگاران درباره حضور شرکت هندی به عنوان بهره‌بردار در بندر چابهار، افزود:‌ با هندی‌ها در آخرین مراحل تشریفات مستند سازی قرارداد هستیم تا بهره‌برداری موقت از پایانه چابهار شروع شود.قرار بود هندی‌ها نیمه ژوئن سال میلادی سال جاری بیایند که مشکلی در هماهنگی برای ضمانت‌های شرکت هندی (IPGL) در حوزه بانکی وجود داشت که بر اساس رایزنی‌های اخیر طرف هندی مشکلات خود را با بانک مربوطه هندوستان حل کرد.انتظار داریم کمتر از یک ماه آینده شرکت هندی به طور عملیاتی بهره‌بردار پایانه بندر چابهار شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)