شناسهٔ خبر: 55669 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

دبیر فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی مجلس:

نیازمند حرکت در ایجاد صنایع تولیدى و تکمیلى در پس‌کرانه بنادر هستیم/ رونق بنادر در گرو صنعتى شدن آنها است

علی گلمرادی دبیر فراکسیون بنادر دریانوردی و توسعه صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی گفت: حرکت در مسیر ایجاد بنادر نسل سوم آغاز شده اما این اقدام باید با شتاب بیشترى دنبال شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی گلمرادی دبیر فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی با تاکید بر اینکه حرکت به سمت بنادر نسل سوم باید شتاب بیشتری پیدا کند، اظهار کرد: حرکت  در مسیر ایجاد بنادر نسل سوم گام ضرورت دارد. با ایجاد واحدهاى تولیدى و صنعتى در پسمرانه بنادر شاهد رونق هر چه بیشتر بنادر در حوزه اقتصادی و تجاری خواهیم بود. امروزه با توجه به مزیت هاى فوق العاده بنادر رونق بیشتر آنها در گرو صنعتى شدن است.

وی با اشاره به اینکه باید کارخانجات تولیدی و تکمیلی را در پسکرانه‌های بنادر ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: معافیت از برخی عوارض و مالیات‌های مرتبط با کسب و کار و تولید و ارزش و افزوده از جمله مزیت های بنادر نسل سوم است و چنین بنادرى از مزیت‌هاى مناطق ویژه اقتصادی نیز برخوردار هستند.

گلمرادی با بیان اینکه بنادر نسل سوم به سمت زنجیره ارزش، تامین و تولید هدایت می‌شوند، گفت: باید در جهت ایجاد صنایع پایین دستی و تکمیلی در بنادر گام برداریم تا شاهد ایجاد اشتغال، مطرح شدن بنادر در عرصه‌های مختلف، ارتقا سطح اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده باشیم.

نسل سوم بنادر با حضور بخش خصوصی

دبیر فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی با اشاره به اینکه در محوطه‌های بندری نسل سوم عمدتا کارخانجات بخش خصوصی فعال می‌شوند، اظهار کرد: با ایجاد بنادر نسل سوم کالای نهایی در منطقه تولید می‌شود؛ به طور مثال شکر خام وارد شده و همان جا تولید می‌شود و پس از آن یا به خارج از کشور صادر شده و یا به سرزمین اصلی بیاید.

وی معافیت‌های مالیاتی، عدم تخصیص عوارض و کاهش قیمت تمام شده محصول را از جمله ویژگی‌های اصلی بنادر نسل سوم دانست و عنوان کرد: حرکت در مسیر ایجاد بنادر نسل سوم آغاز شده اما روند فعلى کند است بنابراین سرعت بخشیدن به این امر نیاز مند همکاری و تلاش همه جانبه دستگاه‌هاى ذیربط است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وى ادامه داد: باید اراضی حساب شده و مورد نیاز  به فعالانى که مشتاق به سرمایه‌گذاری در بنادر هستند تخصیص یابد، در صدور مجوزها روند کار برای آنها تسهیل شود و علاوه بر این تسهیلات مورد نیاز توسط بانک‌ها و وزارت صنعت برای تولید کنندگانی که قصد دارند در بنادر فعالیت کنند در دستور کار قرار گیرد چراکه تولید در بنادر با ارزش افزوده بیشتری همراه است.

نظر شما