شناسهٔ خبر: 56697 - سرویس مسکن و شهرسازی

مرور هفتگی بر اخبار حوزه مسکن وشهرسازی؛

مهلت یکساله دولت برای سنددارکردن ۷۷۲۰ هکتار از اراضی ملی/ اختصاص ۶۰ میلیاردتومانی دولت برای حمایت مالی و زیربنایی از مسکن مهر

گزارش آخر هفته مسکن تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی در افزایش قدرت خرید مردم و ممانعت از سوداگری و شهرفروشی، معافیت مالیاتی سازندگان تابع الگوی مصرف، اجرای ۳۰۸ پروژه بازآفرینی در سال جاری، اقدامات وزارتخانه در ساماندهی کلانشهر تهران، نصب دستگاه شتاب‌نگار زلزله در چابهار تا یکماه آتی، مهلت یک ساله دولت برای سند دارکردن ۷۷۲۰ هکتار از اراضی ملی بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

اختصاص بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال برای حمایت‌های مالی و زیربنایی از مسکن مهر

هیئت وزیران هفته گذشته در جلسه‌ای که  به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی رییس جمهوری تشکیل شد، با اختصاص بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال برای حمایت های مالی و زیربنایی از مسکن مهر موافقت کرد.

بازدید از ۲ پروژه بازآفرینی شهری ناحیه منفصل شهری نایسر در کردستان

عباس آخوندی به همراه معاون معماری و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی‌شهری ایران از پروژه‌های مرکز فرهنگی- خدماتی- ورزشی نایسر و پروژه بهسازی معابر این منطقه بازدید کرد.

حق خریداران مسکن مهر را تا ریال آخر حفظ می‌کنیم

وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در برنامه نگاه یک از شبکه یک رسانه ملی با تاکید بر اینکه قیمت به مفهوم عام آن تابعی از اقتصاد کلان است به تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی در افزایش قدرت خرید مردم و همچنین ممانعت از سوداگری و شهرفروشی پرداخت و گفت: مسکن مهر بیش از ۲۰۰ پروژه است که بخش عمده آن به اتمام رسیده است و هم‌اکنون بیش از یک میلیون و ۸۶۰ هزار نفر در مسکن های مهر ساکن شده‌اند.

سازندگان تابع الگوی مصرف از مالیات معاف می‌شوند

وزیر راه و شهرسازی همچنین در هفته گذشته در برنامه نگاه یک با تأکید براینکه قصد داریم سیاست مالیاتی را به سمت افزایش طول مدت اجاره سوق دهیم گفت: در این حوزه سیاست محدودکننده ما واگذاری حق تمدید اجاره حداقل برای یک دوره به مستأجر بوده که با وجود آنکه برخی مخالف این سیاست هستند هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی درحال اجرا است.

تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساماندهی کلانشهر تهران

هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی به مجلس رفت و در صحن علنی خانه ملت به سوالات برخی از نمایندگان پاسخ داد. وی در پاسخ به سوال نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح ساماندهی شهر تهران به طور کامل آماده شده است، گفت: برگزاری جلسات شورای ساماندهی شهر تهران با انجام مکاتبات با معاون اول رئیس جمهوری به طور مرتب در حال پیگیری است.

پیگیری تکالیف تعیین‌شده شهرداران کلانشهرها پیرامون حادثه پلاسکو

محمدسعید ایزدی هفته گذشته در نامه‌ای به رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پیگیری تکالیف تعیین شده در مصوبه ۹۵.۱۲.۲ طی مکاتبات پیوست از شهرداران کلانشهرها پیرامون حادثه ساختمان پلاسکو خبر داد و اعلام کرد که نتایج در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

تاکید بر رعایت مصوبات شورای‌عالی شهرسازی برای هرگونه ساخت و ساز در جوار بازار ثبت جهانی تبریز

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی ضمن تاکید بر رعایت مصوبه مورخ ۹۵.۸.۲۴ خواستار ممانعت از هرگونه اقدامات خلاف مصوبات شورای‌عالی و ضوابط سازمان میراث فرهنگی با توجه به اینکه احداث دو برج مذکور در جوار بازار ثبت جهانی تبریز است، شد.

تدوین سند نهادینه‌سازی عدالت‌جنسیتی در سیاست‌های توسعه سکونتگاه‌های کشور

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به اعضای شورا، ضمن اعلام این مطلب که سند نهادینه‌سازی عدالت جنسیتی در سیاست‌های توسعه سکونتگاه‌های کشور به عنوان سند پایه برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده مورد استفاده قرار می‌گیرد، خواستار تدوین این سند ظرف مدت ۶ ماه شد.

مهلت یکساله دولت برای سنددار کردن ۷۷۲۰ هکتار از اراضی ملی

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، گفت: وزیر راه و شهرسازی با تمدید یکساله مهلت سنددارکردن ۷۷۲۰ هکتار از اراضی ملی که مردم در آنها سکونت دارند، موافقت کرد.

صنایع خلاق موتور محرك توسعه در شهرها هستند

طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی زیبایی شناسی و خلاقیت فردی و هنری را دو ویژگی اصلی صنایع خلاق اعلام كرد و گفت: این صنایع به عنوان موتور محرك توسعه در سطح جهان شناخته شده و حتی در دوره‌های ركود اقتصادی نیز كمتر تاثیر پذیرفته است و همچنان به پایداری خود ادامه داده‌اند.

نصب دستگاه شتاب بنگار در چابهار تا یک ماه آیند

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هفته گذشته، ضمن اعلام همکاری مرکز با معاونت معماری و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی به منظور ساماندهی به چابهار، گفت: با توجه به احتمال و قوع سونامی در سواحل مکران، دستگاه های شتاب نگار زلزله در چابهار و نوار ساحلی مکران نصب می شود.

ایران از خطرپذیرترین کشورها در زمینه زلزله است

شکرچی‌زاده همجنین در صحن علنی مجلس حاضر شد و با بیان اینکه زلزله کرمانشاه پنج میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرده است، گفت: اگر این زلزله در شهر تهران اتفاق می افتاد هزاران میلیارد تومان خسارت به کشور تحمیل می‌شد.

پرداخت ۲۵۰۰ میلیاردتومان از محل وجوه اداره شده برای اجرای برنامه بازآفرینی شهری

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی از پرداخت ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی از محل وجوه اداره شده برای اجرای برنامه بازآفرینی شهری در کشور خبر داد و گفت: طبق طرح باز آفرینی‌شهری باید سالانه۱۰۰ هزار واحد مسکونی در مناطق فرسوده شهری با استفاده از تسهیلات و تکمیل تمامی زیرساخت‌ها ساخته شود که طی ۵ سال آینده این رقم باید به ۵۰۰ هزار واحد برسد.

تشریح اقدامات شرکت عمران شهرهای جدید در مکانیابی شهرک‌های گردشگری گلستان

شرکت عمران شهرهای جدید مجموعه اقدامات آن شرکت را در مکانیابی شهرک های گردشگری استان گلستان تشریح کرد. طبق گزارش شرکت عمران شهرهای جدید مکان‌یابی شهرک‌های گردشگری در گلستان با هدف حفاظت از محیط زیست و در راستای ساماندهی ساخت و سازها در شهرهای کشور به ویژه استان‌های شمالی در دستور کار این شرکت قرار گرفته و تا کنون ۸ نقطه اصلی به عنوان مکان‌های پیشنهادی اعلام شده است.

پیشرفت ۵۴ درصدی بازسازی ۳۰ هزار واحد مسکونی زلزله‌زده کرمانشاه

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام پیشرفت ۵۴ درصدی بازسازی ۳۰ هزار واحد مسکونی زلزله زده کرمانشاه، گفت: تا قبل از فصل زمستان بازسازی واحدهای روستایی خسارت‌دیده بر اثر زلزله در استان کرمانشاه تمام خواهد شد.