شناسهٔ خبر: 58229 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری هفتگی اخبار مسکن و شهرسازی؛

اعلام راهکارهای تأمین مالی باقیمانده مسکن مهر به دولت/ اجرای طرح بازآفرینی شهری در ۳۳ هزار هکتار از بافت‌های شهری ناکارآمد/ تشریح اقدامات بانک مسکن در حوزه تأمین مالی مسکن

گزارش آخر هفته اعلام راهکارهای تأمین مالی باقیمانده مسکن مهر به دولت از سوی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، اعلام خبر اجرای طرح بازآفرینی شهری در ۳۳ هزار هکتار از بافت‌های شهری ناکارآمد به وسیله معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و همچنین تشریح اقدامات بانک مسکن در حوزه تأمین مالی مسکن در طول نشست خبری با اصحاب رسانه از سوی مدیرعامل بانک مسکن از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در طول هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

تشریح دلایل از بین رفتن همزیستی ساخت و ساز با طبیعت

ایزدی، دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی در دویست‌و‌هفتمین جلسه گفتمان از سلسله گفتمان نقد معماری و شهرسازی گفت: امیدواریم از چنین هم‌اندیشی‌هایی برای ارتقای کیفیت معماری کشور بهره بیریم و با مدد گرفتن از جامعه حرفه‌ای و دانشگاهی نسبت به اصلاح ضوابط و مقررات در بهبود روش ها اقدام کنیم. چرا که امروز مقررات و شرایط وضعیت نابسامانی دارد و هر چه جلوتر می‌رویم، نابسامان‌تر می‌شود.

وی افزود: تلاشی که در سال‌های گذشته انجام شد، درخواست از عزیزانی مانند مهندس مشهودی و دکتر گلپایگانی و خانم سلیمانی و دیگر بزرگوارانی بود که در این عرصه کار پژوهشی انجام دادند و ما سعی داشتیم در این نشست‌ها و جلسات این دسته مطالعات را مرور کنیم و کار موازی انجام ندهیم. در این برنامه اعلام آمادگی می‌کنیم که چنین مطالعاتی مانند طرح و کار تحقیقی ارزشمد خانم آراسته که امروز نتایجش در این جلسه ارایه شد، بررسی و کاربردی می‌شوند.

احداث ۱۰۰ مدرسه در شهرهای جدید تا پایان ۹۷

حبیب الله طاهرخانی، در آیین بهره برداری از طرح های عمرانی شهر جدید صدرا در شیراز افزود: از ۲میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر کشور نزدیک به ۲ میلیون واحد به متقاضیان آنها واگذار شده است.

طاهرخانی ادامه داد: ۱۵۰ هزار واحد مسکن مهر نیز حداکثر تا پایان دولت دوازدهم تحویل داده می شود و حدود ۱۵۰ واحد باقی مانده نیز هیچ متقاضی ندارد.

بازنگری تمامی طرح‌های جامع بر مبنای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی

وزیر راه و شهرسازی در دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اعلام تصویب کلیات سند راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی و همچنین اعلام این خبر که جزئیات سند فوق باز هم مورد بازنگری قرار خواهد گرفت و اصلاحاتی در آن صورت می‌گیرد، گفت: مذاکره بین مهندسان و معماران، شاید یکی از سخت‌ترین کارهایی باشد که می‌توان انجام داد که امیدواریم این مجموعه گفتگوها به نتایج مثبتی منجر شود.

تشریح اقدامات بانک مسکن در حوزه تأمین مالی مسکن

ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: متأسفانه طی سال‌های گذشته بخش مسکن در رکود بسیار شدیدی به سر می‌برده به طوری که طی این سال‌ها امری بی‌سابقه بوده و به شدت تأثیر منفی بر روی بخش‌های اقتصادی کشوره گذاشته است، در این راستا فعالیت قابل توجهی را برای غلبه به این وضعیت در بانک آغاز کرده و اقدامات چشمگیری را در حوزه تأمین مالی در بخش مسکن به انجام رساندیم.

رحیمی انارکی در ادامه افزایش سقف‌های تسهیلاتی در دولت تدبیر و امید را یکی از مهمترین این اقدامات اعلام کرد و گفت: علی رغم آنکه در طول دولت‌های نهم و دهم هیچ‌گونه افزایشی در سقف تسهیلات مسکن اتفاق نیفتاده و رقم تسهیلات تا سال ۹۲، همان ۲۰ میلیون تومان باقی مانده بود طی دولت تدبیر و امید شاهد افزایش ۸ برابری این تسهیلات (تا ۱۶۰ میلیون تومان برای زوجین) بودیم.

جزييات نشست شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور

دكتر اسحاق جهانگيري با اشاره به مشكلات و مسائل تهران بزرگ و شهرهاي اطراف، گفت: حدود يك چهارم جمعيت كشور در تهران بزرگ ساكن هستند و نمي توان مسائل انباشته شده و مشكلات اين ميزان از جمعيت را ناديده گرفت و از آن چشم پوشي كرد.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه ساماندهي وضعيت فعلي تهران نيازمند مديريت جامع و يكپارچه است، خاطر نشان كرد: بايد تدابير و راهكارهايي براي حل مشكلات حمل و نقل تهران و شهرهاي اطراف آن بينديشيم و برنامه اي قابل اجرا جهت خروج صنايع از شهر به خارج از شهر تدوين كنيم. 

گزارش نشست خبری مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان

منوچهر شیبانی اصل، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی و رییس دستگاه نظارت هشتمین دوره انتخابات هیات مدیره‌های سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها در نشستی خبری در ارتباط با نحوه برگزاری این انتخابات گفت: ثبت نام انتخابات هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها از ۲۹ خرداد ماه سال جاری یعنی چهار ماه قبل از اتمام زمان تصدی مسئولیت دوره جاری شروع شده و در حال حاضر بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات های اجرایی و دستگاه های نظارتی استان در حال انجام است.

وی ادامه داد: در هفته‌های آینده فهرست داوطلبان حائز شرایط و صلاحیت در هر استان آگهی خواهد شد.

تشریح اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در یکساله دولت دوازدهم

محمد شکرچی‌زاده گفت: در پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی وظیفه مرکز تهیه و تدوین مقررات ملی ساختمان است که بسیاری از همکاران ما در پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی در مباحث مقررات ملی ساختمان مشغول هستند و ما توانستیم مباحث مختلفی را از جمله مبحث ۳ و مباحث مربوط به تاسیسات برقی- مکانیکی و مبحث ۱۱ که مربوط به صنعتی سازی است را در پژوهشکده به تدوین نهایی برسانیم.

وی تصریح کرد: اجرایی شدن هرکدام از این مباحث از جمله مبحث اکوستیک ساختمان، می‌تواند به بهبود کیفیت ساخت و ساز منجر شود.

آغاز ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی مشارکتی در شهر جدید بهارستان

حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شهرهای جدید کشور در حاشیه مراسم ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی مشارکتی در شهر جدید بهارستان گفت: ساخت هزار واحد از این طرح های مسکونی امروز با بیش از ۲۱۰میلیارد تومان اعتبار در شهر جدید بهارستان آغاز شد.

ضرورت ارتقای آگاهی مردم و برنامه‌ریزی مناسب برای حفاظت از ثروت‌های فرهنگی‌

محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی طی سخنرانی در کارگاه آموزشی بازآفرینی شهری برای کارشناسان و مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تأکید براینکه متأسفانه امروز بسیاری از ارزش‌های تاریخی و فرهنگی ما دچار افول شده است گفت: غفلت ما امروز باعث ایجاد عدم هماهنگی در شهرها شده و انسجام لازم بین عناصر و اجزای شهرها که در گذشته دیده می‌شد را از میان برده است.

ایزدی با تأکید براینکه رشد شتابان شهرنشینی یکی از مهمترین مشکلاتی است که امروز با آن درگیر هستیم گفت: با توجه به تصاویر و شواهد موجود می‌بینیم که شهرها طی یک دهه دارای رشد فزاینده‌ای از نظر وسعت شهری بوده‌اند که متأسفانه این روند همچنان رو به فزونی است.

جزئیات احداث و بهره‌برداری از ۵ پروژه بیمارستانی

علیزاده گفت: بیمارستان ۱۴۰ تختی کلیشاد، بیمارستان ۳۵ تختی چادگان، بیمارستان ۱۷۴ تختی خمینی‌شهر، بیمارستان ۲۲۵ تختی نجف‌آباد و ندامتگاه ۷۵۰ نفره کاشان از جمله ساختمان‌های عمومی و دولتی بوده است که تقریبا از دولت یازدهم و در ادامه دوازدهم در استان اصفهان به تکمیل و احداث آن پرداختیم.  

معاون وزیر راه و شهرسازی در بیان جزئیات پروژه ها به بیمارستان ۱۴۰ تختی کلیشاد اشاره کرد و گفت: سال شروع این پروژه ۱۳۸۷ و سال خاتمه آن ۱۳۹۳ بود. هزینه تمام شده این پروژه ۱۸۵ میلیارد ریال بود که در زمینی به مساحت ۲۲۹۷۴ مترمربع اجرا شد.

اجرای طرح بازآفرینی شهری در ۳۳ هزار هکتار از بافت‌های شهری ناکارآمد

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه مشترک با جامعه مهندسان مشاور شهرساز و معمار با موضوع نحوه واگذاری پروژه‌های بازآفرینی شهری، گفت: برنامه بازآفرینی شهری که با ایده‌های دکتر آخوندی و همچنین همفکری دکتر ایزدی برای ما و همه کسانیکه دغدغه هویت شهری را دارند، تبیین شده است برنامه ای است که بر محله محوری و مشارکت مردمی استوار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آنچه در برنامه ملی بازآفرینی شهری تبیین شده روح و اساس‌اش پاسخ دادن به دغدغه‌های هویت شهری است و طبیعتا این طرح، سیاست، استراتژی، راهبرد و برنامه دارد و بخشی از تعاریف‌اش در عملیات اجرایی مشخص می‌شود.

تحویل ۲۸۰ هزار واحد مسکن مهر پس از تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در ادامه افزود: براساس گزارش سازمان‌های وابسته به وزارت راه و شهرسازی حدود ۴۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت و زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و شهرهای جدید، در هفته دولت افتتاح شد که بیشترین آمار افتتاح به ترتیب متعلق به استان‌های تهران، البرز، خراسان شمالی، هرمزگان و خوزستان اعلام شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه طی هفته دولت علاوه بر افتتاح واحدهای مسکن مهر تعداد ۳۲ مدرسه، ۱۶ مسجد، ۸ کلانتری و ۵ واحد درمانی و ۵ سالن ورزشی و ۸۲ واحد تجاری نیز در سطح کشور افتتاح شده است، گفت: با این افتتاح‌ها مجموعاً ۳۹۲ مدرسه، ۳۲۱ مسجد، ۶۴ کلانتری و ۵۲ مرکز درمانی در سایت‌های مسکن مهر به بهره‌برداری رسیده و تعداد ۱۰۱ مدرسه، ۱۲۱ مسجد، ۱۸ مرکز بهداشتی و ۳ کلانتری نیز در دست احداث قرار دارد.