شناسهٔ خبر: 60372 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تشریح برنامه‌های حوزه مسکن از سوی سرپرست جدید وزارت راه و شهرسازی/ امضای تفاهم‌نامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه بازآفرینی شهری/تهیه و ابلاغ سند بافت تاریخی شیراز

گزارش آخر هفته تشریح برنامه‌های حوزه مسکن از سوی محمد اسلامی وزیر پیشنهادی دولت در حوزه راه و شهرسازی، امضای تفاهم‌نامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه بازآفرینی شهری بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور و همچنین اعلام خبر تهیه و ابلاغ سند بافت تاریخی شیراز از سوی معاون معماری و شهرسازی این وزارتخانه از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی به شرح زیر است:

مسکن در اولویت اول برنامه‌هایم است

محمد اسلامی، وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در حاشیه جلسه غیرعلنی مجلس، با تشریح برنامه‌های خود برای وزارتخانه مذکور، اظهار کرد: مهمترین محور برنامه‌ای که در تدبیر دولت وجود دارد، توجه به بحث مسکن است و با توجه به اینکه حوزه ساخت و ساز، عمران و ساختمان سهم قابل ملاحظه‌ای در اشتغال، تولید و رونق اقتصادی دارد، لذا مسکن می‌تواند به عنوان یک محرک اقتصادی از یکسو و دغدغه بزرگ اقشار کم درآمد را برطرف کند.

وی افزود: مسکن در اولویت اول برنامه‌های بنده است و امیدواریم بتوانیم برای حمایت از اقشار کم درآمد جریان رونق مسکن را به یک شاخص پایدار تبدیل کنیم و به یک رویه اعتمادساز بازگردیم.

امضای تفاهم‌نامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه بازآفرینی شهری

تفاهم نامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه بازآفرینی شهری پایدار امروز ۲۸ مهرماه با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی  رئیس جمهور و هوشنگ عشایری معاون وزیر و مدیرعامل شركت بازآفرینی شهری ایران بین سازمان برنامه و بودجه كشور و وزارت راه و شهرسازی  با هدف تامین منابع مالی برنامه بازآفرینی شهری به امضا رسید.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مراسم امضای تفاهمنامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه بازآفرینی شهری بین این سازمان و وزارت راه و شهرسازی گفت: امضای این تفاهمنامه اتفاق بسیار ارزشمندی در شرایط امروز کشور به شمار می رود. چرا که امروز شرایطی که ما در اقتصاد ملی با آن مواجه هستیم نوعی تهدید و تحریم محسوب می شود و همه از ما انتظار دارند تا از ظرفیت کشور برای خنثی کردن اثرات این تحریم ها استفاده کنیم. خوشبختانه اقدام امروز نمادی از برخورداری کشور از ظرفیت داخلی برای رفع مشکلات محسوب می شود.

۸۹ درصد از مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی در محدوده قانونی شهرها هستند

محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در مسابقه طراحی ارتقاء تدریجی سرپناه خودساخته در سکونتگاه‌های غیررسمی ایران با بیان اینکه توجه نهادهای غیردولتی به موضوعات مهمی چون بدمسکنی و تلاش آن‌ها برای حساس کردن جامعه حرفه‌ای در این حوزه اقدام بسیار ارزشمندی است گفت: امید داریم نشست‌هایی از این قبیل در نهایت به نتایج مورد نظر رسیده و همواره شاهد همکاری بخش‌های مختلف در عرصه‌های گوناگون باشد.

ایزدی در ادامه با اشاره به اینکه هم‌اکنون مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی در ۱۱۰ شهر کشور بالغ بر ۵۸ هزار هکتار بوده و یک هزار و ۱۰۰ محله را شامل می‌شود گفت: این مناطق از مالکیت شخصی برخودار نبوده و طبق مطالعات انجام گرفته ۸۹ درصد آن‌ها بر خلاف تصور همگان، در محدوده شهری واقع شده‌اند و تنها درصد کمی از این نواحی در خارج از محدوده قانونی شهر مستقر هستند.

جزییات دو زمین لرزه ۴.۹ و ۴.۵ ریشتری قصر شیرینِ کرمانشاه و پارودِ سیستان و بلوچستان

زلزله‌هایی در روز گذشته ۲۵ مهرماه در قصر شیرین استان کرمانشاه و پارود استان سیستان و بلوجستان به بزرگای ۴.۵ و ۴.۹ ریشتر رخ  داد. به گفته بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، زلزله قصر شیرین با بزرگی ۴.۹ زلزله قابل‌توجهی است و نشان‌دهنده وجود بقایای تنشی است که با رخداد زلزله ۷.۳ ازگله کرمانشاه در ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۹۶ شروع به رهائی و تا حال حاضر نیز ادامه دارد. زلزله پارود سیستان و بلوچستان نیز در ایالت لرزه زمین ساختی مکران واقع است که به دلیل واقع شدن در شمال محدوده استراتژیک بنادر جنوب شرقی همانند چابهار اهمیت ویژه پیدا می‌کند.

آغاز عملیات اجرایی بازآفرینی در ۴۸۶ محله از آبان‌ماه

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری در تشریح جزئیات برنامه بازآفرینی شهری بیان کرد: پس از صدور فرمان اجرایی این برنامه از سوی رئیس‌جمهوری در بهمن‌ماه سال ۹۶ قرار شد تا با اعتبار سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومان (۱۰ هزار میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی، ۸ هزار میلیارد تومان از سوی دولت و ۷ هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری) طرح بازآفرینی شهری در سطح کشور عملیاتی شود.

عشایری با اشاره به تدوین آئین‌نامه اجراییی برنامه بازآفرینی شهری در ۱۰ خردادماه سال جاری و ابلاغ آن به تمامی دستگاه‌های ذیربط بیان کرد: در این راستا برای شتاب‌دهی به طرح مذکور، اراضی دولتی را برای اجرای این برنامه اختصاص داده و نهادهای جدید تسهیل‌گر و توسعه‌گر را وارد برنامه اجرایی کردیم.

تهیه و ابلاغ سند بافت تاریخی شیراز

محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی مجموعه اقداماتی که توسط آن معاونت در استان فارس انجام شد را تشریح کرد و گفت: آنچه که در شیراز اتفاق افتاد تغییر رویکرد اساسی در تعریف بازآفرینی شهری و تعریف پروژه‌هایی بود که ما از پیش عنوان می‌کردیم و بر انجام آن تاکید داشتیم.

وی اجرای طرح بازآفرینی شهری را در محلات سنگ سیاه به عنوان محله هدف در بافت تاریخی شیراز و همچنین چندین محله دیگر را در حاشیه شهر شیراز که جزو سکونتگاه های غیررسمی بودند با رویکرد جدید نگاه به بازآفرینی شهری از نمونه های واجد ارزش برشمرد و افزود: هم اکنون سه محله شاخص و روشن را در شیراز می‌توانیم مثال بزنیم که حرف‌های ما در وزارت راه و شهرسازی برای بازآفرینی شهری در آن مکان ها اجرایی و عملیاتی شده است

همکاری بیشتر بانک مسکن با دولت در بافت فرسوده

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به توافقی که میان سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی و وزارت راه و شهرسازی برای تخصیص منابع ویژه به پروژه‌های زیرمجموعه برنامه ملی بازآفرینی شهری به امضا رسید، گفت: مقرر شد برای تغییر چهره محدوده‌های فرسوده درون شهرها و همچنین ساماندهی بافت‌های ناپایدار و حاشیه نشینی، اقدامات مالی لازم انجام بگیرد.

مدیر عامل بانک مسکن با بیان اینکه دولت براساس برنامه ملی بازآفرینی شهری، ‌ سه هدف را در دستور کار خود دارد گفت: هدف اول جلب مشارکت اجتماعی ساکنان بافت‌های فرسوده برای همراهی با پروژه‌های ذیل بازآفرینی شهری است و هدف دوم که حلقه بعدی کار به حساب می‌آید ورود سرمایه‌گذاران و توسعه‌گرها به بافت‌های فرسوده برای شروع پروژه‌های نوسازی است. سومین هدف پیش‌بینی شده در این برنامه ملی تامین سرانه‌های خدماتی و کاهش فقر و آسیب‌های اجتماعی در بافت‌های فرسوده است که با اجرای پروژه‌های دربرگیرنده این سه هدف، تلاش می‌شود چهره شهر و شاخص‌های شهری و سکونتی در بافت‌های فرسوده و مناطق محروم شهرها به سطح استاندارد ارتقاء پیدا کند.

ابلاغ مصوبه شورا درباره مغایرت‌های اساسی طرح جامع شهر قزوین

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قزوین، مصوبه شورای را درباره مغایرت‌های اساسی طرح جامع شهر قزوین در پنج بند ابلاغ کرد.

تغییر کاربری اراضی واقع در شمال اتوبان، طرح ساماندهی بلوار آیت‌اله خامنه‌ای، افزایش محدوده بوستان ملی باراجین از ۹۰۰ هکتار به ۱۴۰۰ هکتار واقع در شمال‌غربی حریم شهر قزوین، تغییر کاربری پهنه زراعی به کاربری میدان میوه و تره‌بار به مساحت ۲۰ هکتار واقع در شرق حریم شهر قزوین و الحاق محدوده موسوم به اندیشه به نواحی منفصل شهری نجف آباد، حسن آباد و وثوق آباد واقع در غرب حریم شهر قزوین به عنوان ۵ بند در این مصوبه اعلام شده‌اند./