شناسهٔ خبر: 60904 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی؛

تشکیل کارگروه مسکن در نخستین روزهای کاری مهندس اسلامی/ واگذاری مسئولیت احدات ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ به شرکت عمران شهرهای جدید/ مبادله تفاهم‌نامه مشترک شرکت بازآفرینی و سازمان نوسازی شهر تهران

مسکن مهر اعلام خبر تشکیل کارگروه مسکن در نخستین روزهای کاری مهندس اسلامی از سوی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، اعلام واگذاری مسئولیت احدات ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ به شرکت عمران شهرهای جدید/ و همچنین مبادله تفاهم‌نامه مشترک شرکت بازآفرینی و سازمان نوسازی شهر تهران از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

تشکیل کارگروه مسکن در نخستین روزهای کاری مهندس اسلامی

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی وزارتخانه بحث مسکن است، گفت: مهندس اسلامی در اولین روز حضورشان دستور تشکیل کارگروه مسکن را که جزو برنامه‌های اصلی دولت و ایشان در زمان اخذ رای بود، با مدیریت معاونت مسکن و ساختمان و عضویت معاونت‌ها و سازمان‌های ذیربط بخش مسکن صادر کردند؛ با تاکید بر این که دستور کار اول کارگروه، مسکن مهر و حل مسایل آن بود، موضوع تکمیل واحدهای ناتمام و انجام خدمات زیربنایی و روبنایی جزء اولویت هاست.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به لزوم تهیه زیرساخت‌های مسکن مهر گفت: در بخش مسکن مهر موضوع اصلی این است که حدود ۲۷۰ هزارواحد مسکن مهر تمام شده وجود دارد و منتظر زیر ساخت است که قاعدتا بر اساس ماده ۸۵قانون ساماندهی تهیه زیر ساخت‌هاخبر مسوولیت دیگر دستگاه‌های دولتی مانند وزارت نیرو است.

تاکید بر حمایت از انبوه‌سازان حرفه‌ای متقاضی ساخت در بافت‌های ناکارآمد شهری

مدیرعامل بانک مسکن، انواع تسهیلات ساخت مسکن را برای انفرادی و انبوه سازان شامل گواهی سپرده حق تقدم یا حساب ممتاز، حساب پس انداز صندوق یکم، تسهیلات بدون سپرده و تسهیلات بافت فرسوده برشمرد و تاکید کرد: مجموعه سیاست های بانک به این ترتیب بوده است که اولا از انبوه سازان حرفه ای حمایت بیشتری بشود، همچنین از انبوه سازانی که با فن‌آوری‌های نوین می‌سازند نیز حمایت لازم به عمل آید و در عین حال از بافت های فرسوده و همچنین مناطق کمتر توسعه یافته و همینطور از افرادی که الگوی مصرف را در ساختمان رعایت می کنند، حمایت شود.

پایان جدالی ۳۰ ساله بر سر اراضی زیتون

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه تعیین تکلیف اراضی معوض تعاونی زیتون واقع در پارک سرخه حصار از طریق اراضی واقع در حریم شهر جدید پردیس ضمن اعلام تصویب کلیات طرح، اعلام کرد: کلیات طرح بر اساس مصوبه هیات دولت که در سال ۹۳ وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری را مکلف به تعیین تکلیف کرده است تصویب می‌شود و در طرح اجرایی تمامی ملاحظات از جمله تامین آب و سایر مواردی که مدنظر است لحاظ می شود و طرح اجرایی بار دیگر به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران می‌آید.

شورای مسکن استان‌ها فعال می‌شود

احمد اصغری مهرآبادی با بیان اینکه آقای اسلامی عزم جدی برای اتمام مسکن مهر دارد و از طریق راهکارهای متعدد به دنبال افزایش سرعت اجرای کار است، اظهار داشت: راهکارهای متعددی برای افزایش سرعت اجرای پروژه مسکن مهر پیشنهاد داده‌ شده است که یکی از آنها استفاده از ظرفیت‌ها و اختیارات استانداران و فعال‌سازی شورای مسکن استان است.

وی افزود: طبق ماده ۱۷ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، استانداران روسای شورای مسکن استان هستند و اختیاراتی در این حوزه دارند که استفاده از اختیارات آنها می‌تواند در اجرای پروژه مسکن مهر موثر باشد.

واگذاری مسئولیت احدات ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ به شرکت عمران شهرهای جدید

حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی جهت بررسی مشکلات شهر جدید هشتگرد با تأکید براینکه سیاست ایجاد شهرهای جدید برای رفع مشکلات کلان‌شهرها در اسکان جمعیت رو به رشد کشور در اواخر دهه ۶۰ اتخاذ و به کار گرفته شده است گفت: هدف اولیه از ایجاد شهرهای جدید مکان‌یابی مناسب و ایجاد شرایط و امکانات قابل قبول برای جمعیت سرریز کلانشهرها بود تا از بروز و توسعه حاشیه‌نشینی جلوگیری شود، در این راستا ۱۷ شهر جدید در آن زمان مکان‌یابی و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد.

طاهرخانی با بیان اینکه متأسفانه این سیاست از ابتدا دارای مشکلات قابل توجهی بود گفت: هزینه تأمین زیرساخت‌ها در شهرهای جدید بسیار بالا و سنگین است، این درحالی است که تمامی هزینه‌های مذکور از ابتدا بر عهده وزارت راه و شهرسازی نهاده شده  است که به همین دلیل فرآیند اجرا و تکمیل این شهرها را با کندی روبه‌رو کرده است.

تصویب کلیات طرح ویژه اراضی شهری رودخانه خرم‌آباد

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در بررسی طرح ویژه اراضی شهری رودخانه خرم‌آباد، گفت: نکته ای که در این طرح حائز اهمیت است این است که این طرح باید با طرح جامع شهر، سازگاری داشته باشد. بهرحال هر طرحی طرح جامع دارد که باید از آن تبعیت کند و ما امروز در طرح ویژه برای محدوده و بستر رودخانه تصمیم می گیریم.

وی ضمن تایید کلیات طرح بر انطباق طرح ویژه با طرح جامع تاکید کرد و افزود: نکته مهم در این طرح، ساماندهی رودخانه و بهره برداری مناسب از آن در خرم آباد است. در عین حال، معتقدم که باید اقتصاد خرم آباد با وجود قلعه فلک الافلاک در طرح مورد توجه قرار گیرد و با گردشگری به حرکت درآید. بدین معنا باید بتوانیم در استان آنقدر قابلیت و جاذبه ایجاد کنیم که توان جذب گردشگر ایجاد شود.

نگاهی بر بافت‌های فرسوده و ساختمان‌های بلندمرتبه و ریسک لرزه‌ای آنها

 بررسی وقوع زلزله‌های سترگ چند دهه اخیر ایران زمین نشان می‌دهد که خوشبختانه در کلان شهرها و یا در حواشی آنها زلزله‌های مهیبی رخ نداده است و وقوع حوادث لرزه‌ای مانند ورزقان و ازگله کرمانشاه نهیب واضحی است که در مورد ریسک زلزله به خصوص در کلانشهرها بسیار هوشیار باشیم. به همین مناسبت، با نگاهی به وضعیت بافت‌های فرسوده و برج های ساختمانی در کلانشهر تهران، میزان خطرپذیری لرزه ای را در تهران با صاحبنظران این عرصه به واکاوی کرده ایم که نتایج مطالعات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این رابطه تشریح شده است.

گزارش هفتمین جلسه و جلسه فوق‌العاده شورای اعتلای معماری

هفتمین جلسه کمیته اعتلای معماری ایران به منظور بررسی پیشنهادات اصلاحی در رابطه با بارگذاری در قطعات ملکی مشهور به ضابطه شصت-چهل (تهیه شده توسط جامعه مهندسان مشاور ایران با همکاری انجمن طراحان شهری ایران) با حضور محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارتخانه و همچنین صاحبنظران عرصه معماری و شهرسازی کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

همچنین، به  منظور جمع‌بندی نشست هفتم شورای اعتلای معماری، جلسه فوق‌العاده‌ای نیز برای بررسی راهکارها و راه‌حل‌های جایگزین برای ضابطه ۶۰-۴۰ و بررسی راه‌حل‌های جایگزین در رابطه با ضابطه ۶۰ درصد اشغال زمین در شمال قطعه تشکیل شد که به دلیل امکان تفسیر و انحراف از راه حل ارایه شده، تصمیم گیری نهایی در مورد آن به جلسات بعدی موکول شد.

پیگیری جدی ارائه مشوق‌های مالی اجرای پروژه‌ها از سوی شرکت بازآفرینی شهری

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص مراسم مبادله تفاهم‌نامه مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران، شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن و سازمان نوسازی شهر تهران بیان کرد: طبق این تفاهم‌نامه شرکت بازآفرینی شهری ایران این صلاحیت را به سازمان نوسازی شهرداری تهران می‌دهد تا باسازندگان حرفه ای و سرمایه گذاران در حوزه بازآفرینی شهری وارد عمل شده و خود نیز به عنوان توسعه‌گر، تسهیل‌گر و یا کارگزار در این شرایط ایفای نقش کند.

عشایری ادامه داد: شرکت بازآفرینی شهری ایران در این تفاهم نامه به عنوان ناظر عمل کرده و مراقب است تا اقدامات در چارچوب قوانین آئین‌نامه اجرایی برنامه بازافرینی شهری که پیش از این تهیه و تدوین شده است اجرا و عملیاتی شود.

اعلام نتایج مطالعات میدانی از فروریزش خیابان مولوی

در ادامه فروریزش‌های سریالی محدوده خیابان مولوی، بار دیگر این خیابان شاهد فروریزش دیگری شد و در مطالعات میدانی محققان نشان داد که بعد از این حادثه از سوی شهرداری منطقه به پر کردن حفره ۸ متری ناشی از این فروریزش اقدام شد که به دلیل عدم استفاده از مصالح مناسب برای خاک سست منطقه، نشست دیگری در همان محل رخ می‌دهد.

دکتر علی بیت اللهی در همین رابطه با اشاره به فروریزش دوباره خیابان مولوی، گفت: فروریزشی دوباره در امتداد خیابان مولوی منطقه ۱۲ شهر تهران در ساعات شامگاهی روز پنج‌شنبه ۱۰ آبان ماه رخ داد و در روز جمعه ۱۱ آبان ماه به منظور مطالعات میدانی به محل حادثه عزیمت کردیم.

جزئیات ساخت پروژه هاي احداث شده و در دست احداث از ابتدای دولت یازدهم تاکنون

محمدجعفر علیزاده مدیرعامل سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات عمومی و دولتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزئیات ساخت بیمارستان های احداث شده و در دست احداثی که از سال ۹۲ تاکنون (ابتدای دولت یازدهم تاهم اکنون) توسط آن سازمان انجام شده است را به تفکیک سال، تشریح کرد.