شناسهٔ خبر: 67743 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی:

ساختار اجرایی یکپارچه برای روددره‌های پایتخت تدوین می‌شود‌/ بازنگری ساخت و سازهای حریم روددره‌های تهران مسئولیت شهرداری است

فرزانه صادق مال واجرد فرزانه صادق‌مالواجرد با اعلام اینکه تدوین و تعریف ساختار اجرایی یکپارچه برای روددره‌های پایتخت ضرورت دارد، گفت: تعریف ساختار اجرایی منسجم برای روددره‌ها و پیرامون آنها، با هدف کنترل و پایش اقدامات آتی و همچنین بازنگری اقداماتی که تاکنون انجام گرفته است، ضروری است.

فرزانه صادق‌مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در خصوص تدوین سیاست‌ها، به منظور اصلاح دست‌اندازی‌هایی که ساخت و سازهای سالهای اخیر به بستر و حریم رودخانه­‌ها وارد آورده‌ است به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به عنوان سیاست کلان خود؛ همواره در طرح‌های جامعی که تصویب می‌کند، به صیانت از محیط زیست توجه فراوانی معطوف داشته است.

وی با اشاره به اینکه در سیل اخیر، مغایرت‌های طرح‌های تفصیلی و اقدامات اجرایی با طرح‌های جامع، بر افزایش قابل ملاحظه شدت آسیب‌های وارده نقش فراوانی داشت، افزود: تهران هفت روددره دارد و اتفاقاتی که در شهر تهران رخ داده، به دلیل اهمیتی که تهران به جهت پایتخت بودن دارد، باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

صادق‌مالواجرد ادامه داد: دست‌اندازی و تخریب‌هایی که طی سال­های گذشته در بستر و حریم روددره‌های تهران وارد آمده، قابل‌ملاحظه است و در صورت بروز سیل، تهران خسارات جبران‌ناپذیری می‌بیند.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: قطعا در خصوص بازنگری ساخت و سازهایی که در حریم روددره‌های تهران رخ داده، شهرداری تهران مسئولیت دارد. اما در عین حال به نظر می‌رسد که تعریف ساختار اجرایی منسجم برای روددره‌ها و پیرامون آنها، با هدف کنترل و پایش اقدامات آتی و همچنین بازنگری اقداماتی که تاکنون انجام گرفته است، ضروری است.

وی یادآور شد: همه واقف هستیم که متاسفانه در شهر تهران، بستر رودخانه‌ها اعم از فصلی و دائمی، کانالیزه و بتنی شده و در این بستر، پارک و فضای عمومی و یا حتی بزرگراه احداث شده که همه اینها در درازمدت و با بروز حوادث طبیعی همچون سیلاب می‌تواند خطرآفرین باشد. از جمله تغییراتی که در بستر رودها ایجاد شده، ساخت بوستان نهج‌البلاغه و بوستان جوانمردان و قسمتی از بزرگراه­های شهری در تهران است. قطعا بازنگری در ساخت و ساز و توجه به ملاحظات فنی در این خصوص ضروری است.

گفتنی است، پیش‌تر نیز علی بیت‌اللهی دبیر کارگروه مخاطرات طبیعی نسبت به بروز سیلاب احتمالی در تهران و ساخت و ساز در حریم و بستر رود دره‌های تهران هشدار داده و گفته بود: در تهران دره‌رودهای بسیار مرتفع و وسیع‌ تبدیل به اتوبان شده‌اند كه خطر آنها براي ساختمان‌ها و راه‌ها در سیلاب احتمالی در تهران بسیار جدی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)