شناسهٔ خبر: 66821 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی مطرح کرد؛

هشدار نسبت به وقوع سیلاب احتمالی و میزان تخریب‌های فاجعه بار آن در تهران

علی بیت اللهی علی بیت‌اللهی نسبت به وقوع سیلاب احتمالی و میزان تخریب‌های فاجعه بار آن در تهران هشدار داد و بر ضرورت تدوین آیین‌نامه سیلاب و نقشه پهنه‌بندی سیل تاكيد كرد و گفت: در تهران دره‌رودهای بسیار مرتفع و وسیع‌ تبدیل به اتوبان شده‌اند كه خطر آنها براي ساختمان‌ها و راه‌ها در سیلاب احتمالی در تهران بسیار جدی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی دبیر کارگروه ملی مخاطرات‌طبیعی در نشست تخصصی درس‌هایی از سیل‌های اخیر در حوزه راه، ساختمان و شهرسازی به ارایه بخشی از جمع‌بندی خود را سیلاب اخیر در کشور پرداخت و اعلام کرد: گزارش‌های تهیه شده و مستندسازی‌هایی که در تمامی حوزه‌ها از سیلاب اخیر تهیه و تدوین شده و در دست تکمیل است سندی به اسناد کارشناسی، فنی و مهندسی در کشور می‌افزاید به شرط آنکه بحران را فراموش نکنیم و اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار دهیم.

دبیر کارگروه مخاطرات طبیعی ادامه داد: زلزله آبانمان ۹۶ کرمانشاه با شدت ۷.۳ خساراتی بيش از ۵ هزار میلیاردتومان به جای گذاشت و خسارت سیل تاکنون ۳۵هزار میلیاردتومان برآورد شده است. امیدواریم که با دریافت و استمرار کارشناسی ریسک مخاطرات طبیعی از جمله سیلاب را کاهش دهیم.

بیت‌اللهی افزود: گزارش‌های سیلاب در استانهای مختلف نشان از بارش بیش از اندازه پیش بینی شده داشت. به عنوان نمونه در گلستان میانگین بارندگی ۱۲۲ برابر مقطع ۵۰ ساله خودش بود. در رودخانه کشکان نیز دبی رودخانه که در حالت معمولی ۲۴۰۰ میلیون مترمکعب در ثانیه است به بیش از ۵ هزار مترمکعب در ثانیه و در کرخه از ۱۰۰۰ مترمکعب در ثانیه به ۳۰۰۰ مترمکعب رسید و همه اینها میزان بارندگی‌های بیش از اندازه معمول را نشان می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید تمهیداتی برای کاهش اثرات مخاطرات طبیعی اندیشیده شود به نقش مثبت بارش‌های سیلاب اخیر در احیای برخی تالاب‌ها و دریاچه‌ها اشاره کرد و گفت: ۹۲ میلیاردمترمکعب در بارش‌های اخیر آب وارد کشورمان کرد که از این مقدار متاسفانه ۵۰ میلیاردمترمکعب هدر رفت.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی به نقش مثبت سدها در نگهداری بارش های اخیر و ذخیره سازی آب اشاره کرد. وی اعلام کرد: متاسفانه به بسیاری از راه‌ها و بخش‌های کشاورزی آسیب جدی وارد شد. بسیاری از واحدهای مسکونی، ابنیه و پل ها در این سیلاب یا تخریب شدند و یا آسیب دیدند. در سیلاب اخیر، ۱۴هزار کیلومتر جاده، ۷۳۵ پل تخریب شدند و ۷۶ نفر جان باختند.

وی افزود: سیلاب و بارندگی‌ها همراه با آب‌شستگی، رانش و تخریب ابنیه همراه بود و ارزیابی‌ها حاکی از این مطلب است که خسارات سیلاب بیشتر از زلزله است.

بیت‌اللهی نسبت به وقوع سیلاب احتمالی و میزان تخریب‌های فاجعه بار آن در تهران هشدار داد و گفت: در تهران دره‌رودهای بسیار مرتفع و وسیع‌تر از دروازه قرآن و الله اکبر شیراز هستند که تبدیل به اتوبان شده‌اند. شیب تند و فرصت زمانی اندک برای سیلاب احتمالی در تهران بسیار جدی است و این هشدار شامل ساختمان‌ها، راه‌ها و شهرسازی در برخی از مناطق پایتخت است.

وی با یادآوری این مطلب که وظیفه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تحلیل سیل نیست اما تحلیل اثرات سیل و مخاطرات طبیعی در ساختمان‌ها و ابنیه از وظایف مرکز است، گفت: وظیفه ذاتی مرکز است که ما را به تحلیل رخدادهای طبیعی و مشخصا تحلیل اثرات رخدادهای طبیعی بر راه‌ها، ساختمان‌ها و ابنیه وا می‌دارد.

دبیر کارگروه مخاطرات طبیعی تصریح کرد: امیدوارم این نشست، شروع خیزشی برای کاهش اثرات سیل باشد. در همین مورد نیز ضرورت دارد تا دستورالعمل هایی که وجود دارد تجمیع و یکپارچه شوند.

بیت‌اللهی بر ضرورت تدوین آیین‌نامه سیلاب و نقشه پهنه‌بندی سیل تاکید کرد و گفت: ضرورت تدوین آیین‌نامه سیلاب همچون آیین نامه ۲۸۰۰ که برای زلزله تدوین شده است نیاز است. همچنین نقشه پهنه بندی سیل بر اساس دوره بازگشت را نیاز داریم.

وی در پایان گفت: امیدوارم با این نشست، قدمی کوچک را در راه توسعه پایدار کشور برداریم و ان‌شاء الله با تداوم تمهیداتی که اندیشیده شده است آسیب پذیری در آینده به مراتب کمتر از امروز باشد.