شناسهٔ خبر: 68404 - سرویس وزارتی

گزارشی از سفر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان شرقی

اهداف و برنامه‌های ترانزیتی کشور با توسعه طرح‌های ریلی و آزادراهی اذربایجان شرقی

سفر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان شرقی و افتتاح و کلنگ زنی چندین پروژه عمرانی(1) وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان آذربایجان شرقی، به بازدید از پروژه‌های مسکن، راهسازی و ریلی این استان پرداخت و چند طرح مهم عمرانی را کلنگ‌زنی و افتتاح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ظهر روز چهارشنبه ۲۲ خرداد، به منظور بازرسی پروژه‌های عمرانی در حوزه‌های راه‌، مسکن و ریلی وارد استان آذربایجان شرقی شد. در این سفر فرزانه صادق مالواجرد، معاون مسکن و ساختمان، حبیب‌الله طاهرخانی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، خیرالله خادمی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور،  معاونان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، ابوالقاسن سلطانی، مدیرکل راه و شهرسازی استان اذربایجان شرقی، محمدرضا پورمحمدی، استاندارد استان آذربایجان شرقی و نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی، وزیر راه و شهرسازی را همراهی می‌کردند.

اسلامی در بدو ورود به فرودگاه شهید مدنی تبریز، از آشیانه در حال ساخت هواپیمایی آتا در این فرودگاه بازدید کرد و سپس راهی خیابان پاسداران تبریز شد تا از بافت فرسوده و حاشیه نشین این شهر دیدن و پروژه‌های بازآفرینی شهری تبریز را بازرسی کند.

این عضو کابینه دوازدهم سپس با حرکت به سمت شهرستان اهر از پروژه دو بانده کردن جاده تبریز-اهر بازدید کرد. این پروژه ۹۲ کیلومتر طول دارد و تاکنون ۶۲ کیلومتر از آن به بهره‌برداری رسیده است. به گفته وزیر راه و شهرسازی، ۲۰ کیلومتر از باقی‌مانده این پروژه امسال و ۱۰ کیلومتر دیگر نیز سال اینده به بهره‌برداری می‌رسد.

اسلامی در حاشیه این بازدید، به پروژه‌های بازآفرینی شهری استان آذربایجان شرقی نیز اشاره کرد و گفت: ۹ شهر در آذربایجان شرقی وجود دارد که ۵۰ محله دارای ظرفیت بهسازی و بازآفرینی در این شهرها قرار دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اختیارات بازآفرینی در ستاد ملی بازآفرینی شهری به استانداران واگذار شده، بودجه و ظرفیت های لازم در اختیار استان ها قرار گرفته تا این پروژه ها به سرانجام برسد. در همین راستا باید در بافت فرسوده استان ۷ هزار واحد مسکونی نیز تولید شود.

این عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه این طرح مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهور است، ادامه داد: به ویژه در مورد بحث حاشیه نشینی، باید با اجرای طرح های بازآفرینی و ساخت و ساز به این مساله خاتمه داده شود.

راه‌آهن در اولویت دولت ایران است

وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از پروژه دوبانده کردن جاده تبریز-اهر، به سمت ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد حرکت کرد تا از پروژه احداث راه‌آهن میانه-تبریز بازدید کند. او در این بازدید از مراحل پایانی ریل گذاری این پروژه خبر داد و گفت: اکنون شاهد هستیم که ریل نصب شده و به زودی عملیات تحکیم و‌ تثبیت ریل نیز به اتمام خواهد رسید.

اسلامی با بیان اینکه این راه آهن بخشی از ترانزیت کشور را تکمیل می کند، گفت: این راه آهن با توجه به اینکه به استان اردبیل نیز متصل می شود، می تواند بخشی از راه ترانزیت کشور به آذربایجان باشد.

وی ادامه داد: عملیات احداث ریل به سمت سراب آغاز شده و عملیات اتصال ریل به تبریز نیز پیشرفت خوبی دارد. گلوگاه های این پروژه برطرف شده و انشاالله در سال جاری و آینده این پروژه به مقاصد تعیین شده برنامه ای خود برسد. تلاش و پیگیری استاندارد و نمایندگان محترم حوزه های انتخابیه در مجلس شورای اسلامی نیز کارساز است و به ما کمک میکند.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به عقب بودن طرح احداث ایستگاه های این مسیر از برنامه گفت: پیشرفت احداث ایستگاه ها به دلایل گوناگون آن طور که باید، نبوده، اما از مرحله بحران عبور کرده است. به عنوان مثال، عوامل اصلی ایستگاه بستان آباد پیش بینی شده و نیاز به زمان دارد تا نصبیات آن انجام شود.

وزیر راه وشهرسازی سپس به اهمیت راه‌آهن در سیاست‌گذاری جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: خط آهن در برنامه دولت تدبیر و امید، برنامه توسعه ششم و در صدر تأکیدات مقام معظم رهبری قرار دارد، از این رو آقای رئیس جمهور اهتمام جدی به توسعه شبکه‌ی ریلی دارد.

اسلامی با بیان اینکه شبکه ریلی در برخی استان‌ها توسعه یافته ولی قطاری برای تردد وجود ندارد، افزود: قراردادهای سنگینی با صنایع برای توسعه ناوگان ریلی منعقد شده و تسهیلاتی نیز در اختیارشان قرار گرفته تا در کنار شبکه ریلی، ناوگان قدرتمند ساخت داخل نیز داشته باشیم و سهم بار و مسافر در حمل‌ونقل ریلی افزایش یابد.

وی ادامه داد: احداث زیرساخت بخشی از کار بوده و بخش مهمتر، تأمین قطار برای حمل‌ونقل مسافر و بار است. بستان آباد منطقه لجستیکی بوده و می‌تواند از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی برای انتقال بار در شریان‌های داخلی و خارجی استفاده کرد. راهکارمان برای افزایش ظرفیت بار جا به جا شده از طریق راه‌آهن افرایش خطوط باری است و از صنعتگران، سرمایه‌گذاران و هرکسی که سهمی در تولید دارد، دعوت می‌کنم که برای اتصال به خط آهن خودشان پیش قدم شوند.

اسلامی با بیان اینکه ۲۳۰ هزار کیلومتر طول راه‌های کشور است، اظهار کرد: از نظر حجم راه‌های روستایی در مقایسه با کشورهای مشابه پر ظرفیت‌ترین کشور هستیم و از طریق صاحبان صنایع و معادن و توان دستگاه‌های ایفای نقش کننده برای محرومیت‌زدایی استفاده کرده و نهضت بهسازی راه‌های روستایی را در سال ۹۸ اجرا می‌کنیم.

رفع مشکل لاستیک کامیون در کشور

در ادامه سفر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان شرقی، هفت کیلومتر از باند دوم محور بستان آباد-سراب-میانه افتتاح شد. اسلامی در جریان افتتاح این پروژه گفت: در ماه های گذشته تلاش پیمانکار و پیشرفت فیزیکی این پروژه بسیار خوب بوده است. بنابراین امیدوار هستیم که دو قطعه ۱۵ کیلومتری باقیمانده، امسال حتما به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: یکی از این قطعات که ابنیه فنی آن نیز احداث شده است، به احتمال زیاد پیش از آغاز زمستان به تمام می‌شود.

این عضو کابینه دوازدهم سپس برای سرکشی از پروژه آزادراه مراغه-هشترود، به سمت هشترود حرکت کرد و هنگام بازدید از کارگاه این پروژه، از پیشرفت ۳۰ درصدی احداث این آزادراه خبر داد.

 اسلامی در جریان این بازدید گفت: این پروژه نه تنها این منطقه را برخوردار می‌کند، بلکه آذربایجان غربی را به آزادراه تبریز-تهران متصل کرده و راه دسترسی به شمال عراق را هموار می‌کند. این محور، به یکی از کریدور‌های بین‌المللی ایران بدل می‌شود.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که پروژه‌های آزادراهی با مشارکت بخش خصوصی احداث می‌شوند.

اسلامی با بیان اینکه پیشرفت این پروژه در حال حاضر جدود ۳۰ درصد است، گفت: اما بخش‌هایی از این پروژه بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این امید وجود دارد که بتوان با تزریق منابع، این دو قطعه را هرچه زودتر به مرحله بهره‌برداری رساند.

وی ادامه داد: موضوعی که امروز حائز اهمیت است، این است که پروژه‌هایی که پیشرفت بیش‌تری دارند و به بهبود کیفیت تردد و نقل و انتقالات کمک می‌کنند، به‌ویژه پروژه‌هایی که کریدورهای اصلی کشور را تشکیل می‌دهند، سرعت ببخشیم.

وزیر راه و شهرسازی در جریان این بازدید، به حل مشکل لاستیک کامیون و اتوبوس در کشور اشاره کرد و گفت: لاستیک کامیون گفت: با هماهنگی با وزارت صمت، واردات لاستیک را از انحصار خارج کرده و اجازه دادیم لاستیک کامیون از تمام مرزها و مناطق آزاد وارد کشور شود. بحمدالله گشایش خوبی صورت گرفت.

وی ادامه داد: اخیرا توافق بزرگی با یک واردکننده جدید صورت گرفته که لاستیک استاندارد به کشور وارد کند. به رانندگان و کامیونداران اطمینان می دهم که وزارتخانه به تعهدات خود عمل کرده و متناسب با میزان پیمایش و حمل بار به کامیون ها لاستیک تعلق می‌گیرد.

بازدید تا ساعت ۱۱ شب

برنامه فشرده بازدید‌های وزیر راه و شهرسازی در روز نخست سفر به آذربایجان شرقی، به شهر بناب ختم شد و وزیر در راه شهر بناب، از پروژه‌های کوچک و بزرگ راهسازی بازدید کرد.

در شهر بناب، اسلامی به بازدید از دو پروژه بزرگ در دست اجرا در حوزه راه و شهرسازی پرداخت و اولین پروژه، پل بزرگ خیابان معلم شهر بناب بود. احداث این پل بیش از زمان برنامه‌ریزی شده به طول انجامیده و مشکلاتی را برای شهروندان بناب و ساکنان خیابان معلم ایجاد کرده است. در این سفر وزیر با تامین روکش و اعتبار لازم برای تهیه حفاظ این پل موافقت کرد و این موارد تا چند ماه آینده تامین شده تا عملیات اجرایی این پل به اتمام برسد. 

در این سفر وزیر همچنین از استادیوم ۱۵ هزار نفری در دست احداث شهر بناب بازدید کرد. این استادیوم در حال حاضر۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در مراحل نهایی احداث قرار دارد. در حال حاضر زیرسازی زمین چمن این ورزشکاه به اتمام رسیده و آماده چمن کاری است.

اسلامی همچنین در این سفر به درخواست نمایندگان مجلس، با اعطای یک زمین برای احداث استخر ورزشی موافقت کرد تا بخش خصوصیف احداث این مجموعه ورزشی را آغاز کند.

بازدید وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه از شهر بناب، ساعت ۲۳ شب به اتمام رسید و در این ساعت این هیات برای اقامت راهی شهر تبریز شد.

لزوم اتمام سریع راه‌آهن میانه-تبریز

برنامه‌ بازدید‌های وزیر راه و شهرسازی در روز دوم سفر به آذربایجان، ساعت هفت صبح آغاز شد و در این ساعت وزیر به دیدار امام جمعه تبریز رفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، در این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز گفت: تسریع در اتمام پروژه‌های نیمه تمام که عملیات اجرایی برخی از آنها ۲۰ سال پیش شروع شده و بازسازی و بهسازی راه‌های مواصلاتی اصلی ترین خواسته مردم از مسئولان وزارت راه و شهرسازی است.

وی با اشاره به پروژه خط آهن تبریز-میانه گفت: خط آهن تبریز به میانه یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل کشور است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن آغاز شده و با گذشت قریب به ۲۰ سال همچنان این پروژه نیمه‌تمام مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در ادامه با اشاره به جاده اهر – تبریز گفت: این محور که به جاده مرگ مشهور است نیازمند توجه و اختصاص بودجه لازم تکمیل و بهره برداری است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی به اتوبان تبریز-سهند هم اشاره کرد و از وزیر راه و شهرسازی خواست برای اتمام این پروژه اقدام لازم را در کمترین زمان ممکن انجام دهد.

وی با بیان اینکه اتمام آزاد راه تبریز-بازرگان یکی دیگر از درخواست مردم آذربایجان از وزیر راه و شهرسازی است از وزیر راه و شهرسازی خواست تسریع در اتمام این پروژه را جز اولویت‌های کاری این وزارتخانه قرار دهد.

آزادراه تبریز-بازرگان تکمیل می‌شود

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر خود به اذربایجان شرقی، از کارگاه احداث بزرگراه تبریز-مرند که یکی از قطعه‌های آزادراه تبریز-بازرگان به شمار می‌رود، بازدید کرد. وی در جریان این بازدید گفت: از چهار محور آزادراهی در دست ساخت استان آذربایجان شرقی، مهم‌ترین آن‌ها محور تبریز- بازرگان است.

وی ادامه داد: احداث قطعه یک این آزادراه که با طول ۶۶ کیلومتر تبریز را به مرند متصل می‌کند، آغاز شد و امسال ساخت قطعه دیگری به طول ۷۰ کیلومتر در منطقه بازرگان شروع شد.

اسلامی با اشاره به مذاکره برای آغاز به کار سایر قطعات پروژه گفت: پروژه احداث این مجموعه ۲۵۰ کیلومتری با شروع فعالیت کارگاهی در قطعه سوم، تماما فعال خواهد بود. برای این قطعه نیز در حال مذاکره با سرمایه گذار هستیم و این مذاکرات به زودی به قرارداد منجر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این آزادراه مرز بازرگان را به تبریز و سپس تهران متصل و کریدور شرقی-غربی کشور را تکمیل می‌کند، افزود: پیمانکار با کفایتی انتخاب شده و در مدت دو ماه گذشته که فعالیت آغاز شده، احداث این آزادراه ۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. مطمئن هستیم می‌توانیم تا هفته دولت سال آینده، بخشی از این آزادراه را که ترافیک سنگینی هم دارد به روی ترافیک باز کنیم تا این مسیر بین‌المللی از راه مناسب برخوردار شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آزادراه‌های تبریز- ارومیه و مراغه-هشترود نیز پروژه‌های فعالی هستند، گفت: اتصال این راه‌ها به کنارگذر تبریز، کمک می‌کند که سه کریدور در کشور تکمیل شده و پایتخت از طریق آزادراه به شمال عراق و منطقه کردستان متصل شود.

اسلامی سپس با اشاره به قطار میانه-تبریز، این خط آهن را یکی از پروژه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: اگرچه ساخت این پروژه طولانی شد، اما موانع اصلی تکمیل آن برطرف شده است.

آغاز عملیات احداث یک مسیر ترانزیتی جدید

اسلامی سپس سفر حود در استان آذربایجان شرقی را ادامه داد و از پروژه‌های مختلف راهسازی در این استان بازدید کرد. دوبانده کردن محورهای مرند-جلفا و مرند-ایواغلی از جمله پروژه‌هایی بود که مورد بازدید وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت. وی همچنین در این سفر در جریان پروژه‌های محلی راهسازی قرار گرفت و برای رفع موانع موجود بر سر راه این پروژه‌ها، دستوراتی صادر کرد.

این عضو کابینه دوازدهم سپس در مراسم آغاز عملیات اجرایی قطعه ششم آزادراه ارومیه-تبریز حاضر شد. این قطعه شش خطه، در مسیری به طول ۳۲ کیلومتر، آزادراه ارومیه-تبریز را به آزادراه زنجان-تبریز و کریدور شرقی غربی متصل می‌کن

این آزادراه همچنین در نقش رینگ دوم کمربندی تبریز، نقش به سزایی در کاهش ترافیک شهر تبریز خواهد داشت. اعتبار این پروژه ۴۲۳ میلیارد تومان برآورد شده و توسط بخش خصوصی تامین خواهد شد.

اسلامی در جریان کلنگ‌زنی این پروژه با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ راهی جز تحرک بخشیدن به توسعه و استفاده حداکثری از مردمی کردن اقتصاد وجود ندارد، اظهار داشت: پروژه های آزادراهی با توجه به قانون و نیازی که در کشور احساس می شود دست را باز گذاشته تا از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت های حمل و نقل به خصوص در بحث آزادراهی کمال استفاده را ببریم.

وی افزود: امیدوارم این پروژه‌ها در زمانبندی برنامه‌ریزی شده انجام شود و حداکثر پیشرفت را داشته باشند تا زمینه فعال کردن یکی از کریدورهای ترانزیتی کشور را فراهم کرده و بتواند سهم به‌سزایی در کاهش سهم ترافیک تبریز ایفا کند. قطعا این پروژه می‌تواند به ساماندهی عبور و مرور ترانزیت و همچنین محلی در شهر تبریز نقش ویژه‌ای داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این خصوص پروژه‌های بسیار مهمی را امسال در این منطقه آغاز کرده ایم که قطعه ماکو- مرند و بعد از آن تبریز از این پروژه‌ها است که ۷۰ کیلومتر این قطعه با حضور رئیس جمهور چندی پیش کلنگ خورد. قطعه یک تبریز به مرند هم ۶۶ کیلومتر است که در دو سه ماه اخیر پیشرفت چشمگیری داشت.

وی ادامه داد: قطعه ششم هم با همت سرمایه‌گذار انتخاب شده کار در حال انجام است و ماشین‌آلات آنها فعال و با قدرت کار را پیش می‌برند. امیدوارم با همان سرعتی که انتظار است و قول‌های داده شده تا پایان دولت دوازدهم تعدادی از قطعات به بهره‌برداری برسد.

اسلامی پس از این کلنگ‌زنی، راهی دشت‌های اطراف شهر تبریز شد تا از پروژه احداث آزادراه تبریز-سهند نیز بازدید کند.

تاکید رییس جمهور بر اتمام سریع آزادراه تبریز-بازرگان

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر خود به آذربایجان شرقی، به صورت سرزده در اداره کل راه‌آهن این استان حاضر شد تا در جریان اقدامات و پیشرفت‌های این اداره کل قرار بگیرد.

اسلامی در نهایت، با حضور در جمع خبرنگاران و جمع‌بندی دستاوردهای سفر خود، به این سفر پایان داد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، وی در جمع خبرنگاران گفت: به جز حوزه دریایی تقریباً درهمه سرفصل های وزارت راه و شهرسازی پروژه های گوناگونی در سطح استان آذربایجان شرقی در حال اجراست که الحمدالله روبه پیشرفت هم قرار دارند.

وی افزود: مهم ترین این پروژه ها که هم دغدغه مردم و تاکید رییس جمهوری و برنامه مورد پیگیری ویژه و تاکید رهبر معظم انقلاب هم است، بحث راه آهن و اتصال راه آهن میانه به تبریز است که جزو اولویت های پنج استان قرار دارد.

اسلامی ادامه داد: از این پروژه بازدید به عمل آمد که پیشرفت خوبی هم دارد، اگرچه موانعی وجود دارد و برخی موانع رفع شده است، اما به خاطر حجم کار، رفع تمام موانع نیازمند زمان است که پیمانکاران ما در حال انجام کار بوده و پل های بزرگ در حال نصب است و تا بستان آباد که پیشرفت خوبی دارد، و مسیر بستان آباد تا تبریز هم امیدواریم قبل از پایان سال آینده و تا هفته دولت سال آینده به بهره برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: راه آهن به سمت سراب و اردبیل هم یک قطعه شروع شده است؛ محور دوم هم بحث آزاد راه ها است که همزمان هر چهار آزادراه در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه آزادراه ها مسیرهای شریانی ترانزیت کشور هستند و به لحاظ حیثیتی و اقتصادی و رفاه مردم مردم در اولویت قرار دارند، گفت: یک قطعه ۲۵۰ کیلومتر از تبریز تا مرز بازرگان را در حال اجرا داریم که یکی از آرزوهای دیرینه مردم منطقه است و تاکید رییس جمهوری هم است.

اسلامی افزود: در مورد قطعه بازرگان – ماکو به سمت مرند، قطعه اول به طول ۷۰ کیلومتر را شروع کردیم؛ یک قطعه از تبریز به مرند به طول ۶۶ کیلومتر را اواخر سال گذشته قراردادش منعقد شد که پیشرفت چشمگیری داشته به طوری که در عرض ۲ ماه ۹ درصد پیشرفت حاصل کردیم که اگر هدف برنامه مان ۳۰ ماهه باشد می توان گفت یک راندمان ۵ درصد را حاصل کردیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: باقی مانده ۱۲۰ کیلومتر را در حال مذاکره با پیمانکاران هستیم، به سمت ارومیه هم باز یک قطعه را امروز آغاز کردیم که کمربندی تبریز محسوب می شود که تلاقی چند مسیر ورودی به تبریز است و در صورت اتمام از بار ترافیک اتوبان شهید کسایی می کاهد.

وی برآورد اولیه اعتباراین طرح را ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: عملیات اجرایی این طرح امروز با حضور نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و نیز آزادراه مراغه به هشترود را امروزبازدید کردیم که امیدواریم یکی از قطعات این طرح را در سال جاری بتوانیم زیر بار ببریم.

اسلامی در مورد پروژه های همکاری مشترک با بخش خصوصی نیز گفت: محور سوم، جاده های پرترافیک از جمله محور سراب، اهر، جلفا و مرند هستند که باند دوم مرند به جلفا در حال اجراست.

وی افزود: بخش هایی هم به تازگی شروع شده است و امیدواریم که باندهای دوم محورهای سراب، اهر را تا پایان سال جاری بتوانیم به پایان برسانیم. بعضی از تقاطع های غیرهمسطح در محور جلفا را هم قرار شد با مساعدت استانداری یک سری طرح هایی را اجرا بکنیم تا نقاط آسیب پذیر و حادثه خیز سریع تر جمع آوری بشوند.

اسلامی با بیان اینکه مقدورات بودجه ای امسال نسبت به سال های گذشته قدری متفاوت است، افزود: تمام سعی ما این است که از طرق مختلف استفاده کنیم تا بتوانیم پروژه ها را به ثمر برسانیم.

نظر مثبت نمایندگان

اما در این سفر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز وزیر راه و شهرسازی را همراهی می‌کردند. سیدحمزه امینی نماینده مردم هشترود در مجلس شورای اسلامی درخصوص حضور وزیر راه و شهرسازی در آذربایجان شرقی درخصوص اینکه اقدامات صورت گرفته از سوی این وزارتخانه چقدر توانسته مطالبات مردم به خصوص در بحث آزادراهی را پاسخ دهد، گفت: بی‌تعارف باید بگوییم که در بحث آزادراه، وزارت راه و شهرسازی عملکرد بسیار خوبی داشته است.

وی افزود: شاهد پیشرفت بسیار خوبی در پزوژه‌های آزاد راهی از جمله آزادراه هشترود – مراغه، که دو سال و نیم است که شروع شده، بوده‌ایم.

همچنین یوسف داوودی، سخنگوی مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی و نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: با توجه به پیشرفت چشمگیر بزرگراه سراب – بستان‌آباد با حضور مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی هفت کیلومتر از این مسیر توسط ایشان افتتاح شد.

وی افزود: در این زمینه ۳۰ کیلومتر دیگر این بزرگراه در دست اقدام و مراحل نهایی ساخت را می‌گذراند و اتمام این پروژه و احداث آن می‌تواند موجبات شادی مردم شهرستان سراب و در کل مردم استان آذربایجان شرقی را به همراه داشته باشد و به این ترتیب اقدام  وزیر راه و شهرسازی لایق و کاردان در این استان، از نگاه مردم منطقه شایسته تقدیر و تشکر است.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به بازدید وزیر راه و شهرسازی از راه‌آهن بستان‌آباد تصریح کرد: در این سفر مهندس اسلامی بازدیدی هم از مراحل اجرای راه‌آهن سراب – بستان آباد داشتند که جا دارد بابت دستور جدی ایشان به مسئولان و پیمانکاران برای تسریع در اجرای عملیات این خط ریلی تشکر ویژه‌ای داشته باشیم.

اما شاید مهم‌ترین اظهارنظرها، متعلق به نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی باشد. مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز و نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت سفر وزیر راه و شهرسازی به استان آذربایجان شرقی گفت: از زمان وزیر سابق راه و شهرسازی اقدامات نشان از نگاه ویژه ای است که به آذربایجان وجود دارد و بیش‌تر مسیرها فعال شده‌اند.

وی افزود: اتوبان ارومیه به تبریز، کمربندی اتصال تبریز به تهران، تبریز – بازرگان، تبریز – اهر و تبریز – جلفا همه پروژه‌های خوبی هستند که فعال شده و یا در دست اقدام وزارت راه و شهرسازی برای فعال شدن قرار دارند. در حال حاضر اتوبان سهند-تبریز-سهند هم که پروژه غیرفعال بود و کار انجام نمی‌شد شرایط خوبی پیدا کرده و کار با روند سریع‌تری انجام می‌شود. به نظر می‌رسد با همین سرعت می‌توان بسیاری از این پروژه‌ها را به زودی افتتاح کرد.