شناسهٔ خبر: 73752 - سرویس پرونده

رونق تولید با اجرای اقدام ملی مسکن

افتتاح پروژه هاي عمراني شهر جديد پرند با حضور معاون وزير راه و شهرسازي رونق تولید، شعاری است که امسال در دستور کار همه دستگاه‌های اجرایی کشور قرار گرفته است. به‌نوعی همه دستگاه‌های اقتصادی برنامه‌های خود را بر این اساس معین کرده‌اند. وزارت راه و شهرسازی هم از این قاعده مستثنی نیست، به‌خصوص که در چند سال اخیر قیمت مسکن رشدی زیاد داشت و تبدیل به یکی از دغدغه‌های مردم شد. وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان سیاستگذار در زمینه مسکن با طرح اقدام ملی رونق تولید مسکن تلاش کرده است تا بتواند به این بازار سامان دهد و نقش حاکمیتی خود را ایفا کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، طرح اقدام ملی رونق تولید مسکن تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار است که از این تعداد تولید ۲۰۰ هزار واحد آن به عهده شرکت عمران شهرهای جدید، تولید ۱۰۰ هزار واحد به‌عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تولید ۱۰۰ هزار واحد آن در بافت فرسوده شهری و به عهده شرکت بازآفرینی شهری است. ابتدای شهریورماه سال‌جاری هم‌زمان با هفته دولت، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کلنگ آغاز عملیاتی این طرح را به‌ زمین زد تا دولت تدبیر و امید هم‌زمان با مراحل نهایی واگذاری مسکن مهر در کشور، ‌ تولید مسکن را در قالب طرح اقدام ملی رونق تولید ادامه دهد.

وزارت راه و شهرسازی در ماه‌های گذشته اقدامات زیادی برای عملیاتی شدن این طرح و کنترل قیمت مسکن با اجرای طرح اقدام ملی انجام داده است، ادارات کل راه و شهرسازی در استان‌های کشور با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن اقدام به شناسایی و اختصاص زمین‌های مناسب این طرح کردند، همچنین ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های کشور با کمک دیگر معاونت‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی از جمله معاونت مسکن، شرکت بازآفرینی شهری، شرکت شهرهای جدید و ... برای عملیاتی شدن این طرح همکاری تنگاتنگی دارند.

 

 

شناسایی ۷۱۷ هزار متر مربع برای اجرای طرح اقدام ملی در استان کردستان

محمدصدیق ثابتی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در ۲۲ مرداد از شناسایی ۷۱۷ هزار متر مربع زمین برای اجرای طرح اقدام ملی رونق تولید مسکن خبر داد و گفت: اراضی شناسایی شده شامل اراضی در اختیار دستگاه‌های اجرایی ۹ شهرستان است که می‌توان در آن پنج هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی احداث کرد.

ثابتی با بیان اینکه بیش‌ترین میزان این اراضی با ۲۴۲ هزار متر مربع با قابلیت یک هزار و ۴۰  واحد در کامیاران است افزود: میزان اراضی شناسایی شده در سنندج با ۱۹۸ هزار متر مربع با قابلیت احداث یک هزار و ۱۲۸ واحد و در سقز با ۱۴۳ هزار مترمربع برای احداث یک هزار و ۴۶۰ واحد رتبه‌های دوم و سوم در استان کردستان هستند.

وی ادامه داد: اداره کل راه و شهرسازی در انتظار ابلاغیههای وزارت راه و شهرسازی برای ادامه اجرای این طرح بوده و اراضی شناسایی شده در شهرستان بانه شامل ۳۰ هزار متر مربع با قابلیت تخصیص ۲۴۸ واحد و در مریوان شامل ۲۳ هزار متر مربع با قابلیت تخصیص ۲۳۲ واحد و شهرستان بیجار با ۲۴ هزار مترمربع و ۴۸۰ واحد مسکونی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان افزود: در این طرح، دیواندره ۳۵ هزار مترمربع با قابلیت تخصیص ۴۵۰ واحد، دهگلان ۱۵ هزار مترمربع با قابلیت تخصیص ۱۴۴ واحد و قروه با ۸ هزار مترمربع با قابلیت تخصیص ۲۶۰ واحد شناسایی شده است.

 

آغاز عملیات اجرایی ساخت ۴۴۴۸ واحد در هفته دولت در شهر پرند

محسن وطن‌خواهی، رییس هیئت‌ مدیره و مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند در ۲ شهریور با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ساخت ۴۴۴۸ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در شهر جدید پرند از پنجم شهریورماه، ساخت هم‌زمان سرانه‌های خدماتی و واحدهای مسکونی را از ویژگی‌های این طرح برشمرد و گفت: بخشی از تعهدات شهر جدید پرند در طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در راستای تفاهم‌نامه مشترک وزارت راه و شهرسازی و ستاد کل نیروهای مسلح اجرا می‌شود.

وی ساخت سرانه‌های آموزشی، فرهنگی، ورزشی، درمانی و خدماتی به موازات ساخت واحدهای مسکونی را از جمله ویژگی‌های این پروژه برشمرد و افزود: عملیات اجرایی ساخت این واحدها در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار آغاز می‌شود و اکنون پروژه در مرحله تجهیز کارگاه است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند، مدت‌زمان ساخت این پروژه ۴۴۴۸ واحدی را دو ساله خواند و ادامه داد: ساخت این تعداد از واحدهای مسکونی بخشی از سهم ۲۶ هزار واحدی طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهر جدید پرند است و برنامه‌ریزی ساخت سایر واحدهای این طرح مطابق زمان‌بندی جلو خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه این پروژه در فازهای سه، چهار و شش پرند ساخته می‌شود، بیان کرد: بخش عمده ۲۶ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی و عرضه مسکن در شهر جدید پرند در فاز شش این شهر جدید ساخته می‌شود زیرا تنها زمین‌های باقی‌مانده این شهر جدید در این فاز قرار دارد.

 

۲۷۶۲ واحد مسکونی طرح اقدام ملی در شهر جدید گلبهار

هومن گریوانی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار ۳ شهریور درباره طرح اقدام ملی رونق تولید مسکن گفت: هم‌زمان با هفته دولت ۲۷۶۲ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن با حضور استاندار خراسان رضوی اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شرکت عمران شهر جدید گلبهار با اشاره به اینکه اقدام ملی مسکن مهم‌ترین طرح مسکن وزارت راه و شهرسازی هم‌زمان با گرامیداشت هفته دولت طرح اجرا و احداث ۲۷۶۲ واحد مسکونی آغاز خواهد شد، افزود: این طرح با حضور مهندس رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی و مدیران استانی اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح اقدام ملی مسکن موجب تحول و رونق‌بخشی در حوزه مسکن است، بیان کرد: در اجرای این مسکن‌ها که با مشارکت دولت و بخش خصوصی عملیاتی می‌شود، کیفی‌سازی و استفاده از مصالح مرغوب بوم‌آورد مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

احداث ۳۵۷۵ واحد مسكونی طرح اقدام ملی تولید مسكن در استان خراسان رضوی

محمدرضا اخوان عبداللهيان، مديركل راه و شهرسازي استان خراسان رضوي نیز ۳ شهریور از افتتاح و كلنگ زني چندين پروژه عمراني شامل افتتاح بازآفرینی بافت فرسوده، و طرح اقدام ملي تولید مسكن در این استان هم‌زمان با هفته دولت خبر داد.

اخوان عبداللهيان در اين باره گفت: هم‌زمان با هفته دولت، پروژه‌هاي احداث ۳۵۷۵ واحد مسكوني طرح اقدام ملي تولید مسكن در استان خراسان رضوي؛ شامل ۲۷۶۲ واحد مسكوني در شهر جديد گلبهار، ۵۷۳ واحد توسط بنياد مسكن و ۲۴۰ واحد در حاشيه شهر مشهد ريال كلنگ زني خواهد شد.

مديركل راه و شهرسازي خراسان رضوي همچنين افتتاح ۱۰ پروژه واقع در بافت فرسوده این استان را با اعتبار ۱۴۳ هزار و ۹۵۴ ميليون ريال از ديگر پروژه‌هاي آماده افتتاح اين اداره كل در هفته دولت امسال خواند.

 

ساخت ۴۷ هزار و ۵۰۰ واحد طرح اقدام ملی در استان اصفهان

حمیدرضا امیرخانی، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ۴ شهریور از آغاز عملیات اجرایی ساخت ۴۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی تولید مسکن در استان اصفهان خبر داد و گفت: استان اصفهان به عنوان پایلوت طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن انتخاب شده است گفت: روز سه‌شنبه هم‌زمان با هفته دولت با دستور رییس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی ساخت ۴۷۵۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی تولید مسکن در شهرستان‌های مختلف استان اصفهان و سه شهر جدید فولادشهر، بهارستان و مجلسی آغاز می‌شود.

وی با تشریح برنامه‌های این اداره کل در هفته دولت افزود: در بحث آماده‌سازی احداث واحدهای مسکونی نیز با هماهنگی سازمان ملی زمین و مسکن جهت احداث واحدهای مسکونی یک قطعه زمین به مساحت ۵۰ هکتار در حال آماده‌سازی است.

وی همچنین عنوان کرد: کلنگ‌ احداث هزار واحد مسکن امید نیز با مشارکت بنیاد مسکن در هفته دولت در شاهین‌شهر به زمین خواهد خورد.

 

تولید بیش از ۲۰۰۰ واحد مسکونی در قم

حسن صبوری، مدیرکل راه و شهرسازی استان قم هم در ۴ شهریور گفت: بعد از اختتام و پایان پروژه مسکن مهر تا پایان آبان ماه بنا به مصوبه شورای تامین مسکن استان، طرح اقدام ملی و پروژه‌های مشارکتی با تولید بیش از ۲۰۰۰ واحد مسکونی کلید خواهد خورد.

صبوری در خصوص تولید مسکن در استان قم بیان کرد: در طرح اقدام ملی که از سوی وزارت راه و شهرسازی به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است، ۲۰۰ واحد در مرحله اول در استان قم تولید خواهد شد.

وی توضیح داد: اداره کل راه و شهرسازی استان تامین کننده زمین و اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سازنده و احداث کننده واحدهای مسکونی است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان قم یک هکتار زمین برای طرح اقدام ملی به بنیاد مسکن تحویل داده شده است و این طرح در حال حاضر در حال مطالعه و اخذ مشاور است.

صبوری افزود: واحدهای تولیدی در طرح اقدام ملی به‌طور عمده سهم دهک‌های پایین و اقشار کم درآمد است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم همچنین درخصوص پروژه‌های مشارکتی گفت: در پنج قطعه زمین با کاربری مختلط تجاری- مسکونی، ۷۰۰ واحد مسکونی تولید خواهد شد.

وی در این خصوص توضیح داد: فرآیند شناسایی زمین انجام شده است و در آینده نزدیک با اعلام فراخوان از سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان برای مشارکت در این طرح‌ها دعوت می‌شود.

صبوری با اشاره به این که در مرحله اول طرح اقدام ملی و پروژه‌های مشارکتی در مجموع  تولید ۹۰۰ واحد پیش‌بینی شده است، بیان کرد: چشم‌انداز و برنامه‌ریزی این اداره کل در حوزه مسکن، ساخت و تولید بیش از دو هزار واحد مسکونی خواهد بود.

وی با بیان این که اراضی ۴۸ و ۳۲ هکتاری پردیسان پشتیبان بافت فرسوده شهر هستند، افزود: احداث و تولید بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی در هر کدام از این اراضی در دستور کار قرار دارد. پردیسان یکی از مناطق هشت گانه شهری قم است،

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: از مجموع ۱۲ هزار هکتار مساحت شهر قم، چهار هزار هکتار آن بافت ناکارآمد، فرسوده و نیازمند بازآفرینی است که جمعیتی در حدود ۶۵۰ هزار نفر در آن سکونت دارند.

 

آغاز عملیات ساخت ١١٠ هزار واحد طرح اقدام ملی در سراسر کشور

سرانجام صبح روز ۵ شهریور به دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری عملیات ساخت ١١٠ هزار واحد مسکونی از طرح اقدام ملی به‌صورت همزمان در سراسر استان‌های کشور آغاز شد.

این واحد‌های مسکونی در توافق با سازندگان توسط سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا خواهد شد. از این تعداد ٢٨۶٨۴ واحد طی ١۵١ پروژه توسط سازمان ملی زمین و مسکن، ١٩٩٣۶ واحد طی ٣٢ پروژه توسط شرکت عمران شهرهای جدید، ٧١٨٣ واحد طی ١٣ پروژه توسط شرکت بازآفرینی شهری و ٢۴٣٧ واحد طی ٢۴ پروژه توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا خواهند شد.

همچنین، زمین مورد نیاز برای ساخت ٢۵۴١۵ واحد طی هشت پروژه توسط سازمان ملی زمین و مسکن آماده خواهد شد و برای عقد قرارداد ساخت ١٩٨۴۵ واحد طی ١٨ پروژه توسط همین سازمان فراخوان داده می‌شود.

رئیس‌جمهوری صبح روز ۵ شهریور در محله تهرانسر تهران ضمن آغاز پروژه مشارکتی برج‌های مسکونی تجاری پردیس شامل ۴٨٠ واحد مسکونی، دستور اجرای طرح‌های فوق را صادر کرد.