شناسهٔ خبر: 75301 - سرویس هوایی

سفارش تک راهروهای ایرباس از بویینگ پیشی گرفت

غلبه ایرباس بر بویینگ

Boeing VS Airbus در اثر ادامه بحران در شرکت آمریکایی بویینگ، برای نخستین بار سفارش های خانواده A۳۲۰ ایرباس از سفارش های خانواده بویینگ ۷۳۷ پیشی گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خانواده «ایرباس» A۳۲۰ توانسته است در تعداد سفارش، از همتای آمریکایی خود یعنی «بویینگ» ۷۳۷ پیشی‌ بگیرد. این اتفاق از یک سو در نتیجه فعالیت قدرتمند‌ شرکت هواپیماسازی اروپایی در زمینه تولید جت‌های تک راهرو و از سوی دیگر در اثر بحران بویینگ ۷۳۷ «مکس» بوده است.

پایگاه خبری «فلایت گلوبال» در این رابطه نوشت: سفارش خانواده ایرباس A۳۲۰ در پایان ماه اکتبر سال جاری میلادی به رقم ۱۵ هزار و ۱۹۳ فروند رسید. این اتفاق پس از آن رخ داد که این شرکت توانست ۴۰۰ سفارش جدید، از جمله ۳۰۰ سفارش از سوی شرکت هندی «ایندی گو» دریافت کند. این در حالی است که اطلاعات مشتریان شرکت بویینگ نشان می‌دهد سفارش های بویینگ ۷۳۷ تا پایان ماه اکتبر، ۱۵ هزار و ۱۳۶ فروند بوده است.

زمینگیر شدن بویینگ ۷۳۷ مکس در ماه مارس سال ۲۰۱۹، تعداد سفارش های خانواده بویینگ ۷۳۷ را کاهش داد. به طوری که بویینگ در ۱۰ ماه نخست سال جاری موفق به عقد موافقت نامه فروش برای تنها ۳۶ فروند بویینگ ۷۳۷ شده است.

هرچند شرکت بویینگ وعده داده است که بحران بویینگ ۷۳۷ مکس تا پایان سال جاری میلادی رفع خواهد شد، اما برنامه پروازی کاربران بزرگ این هواپیما نشان می دهد که ایرلاین‌ها امید چندانی به بازگشت سریع ۷۳۷ مکس به خط پروازی ندارند.

به گزارش «فلایت گلوبال» شرکت هواپیمایی «یونایتد ایرلاینز» در کنار دو شرکت «آمریکن ایرلاینز» و «ساوث‌وست» پروازهای بویینگ ۷۳۷ مکس را تا تاریخ مارس سال ۲۰۲۰ از برنامه پروازی خود کنار گذاشته است.  این شرکت ها به ترتیب از سرگیری پرواز ۷۳۷ مکس را به تاریخ‌های ۴ مارس، ۵ مارس و ۷ مارس سال آینده موکول کرده‌اند.