شناسهٔ خبر: 70734 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

آشنایی با هواپیمای ایرباس A۳۲۱-۲۰۰ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران - هما

هواپیمای A321 ایرباس A۳۲۱ یک هواپیمای میان برد و بدنه متوسط است که بعد از برجام به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اضافه شده است. این هواپیما با قابلیت حمل ۱۹۴ مسافر نقش مهمی در انجام پروازهای خارجی ایران ایر دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ایرباس A۳۲۱ یکی از محصولات شرکت اروپایی ایرباس است که برای پروازهای میان‌برد طراحی شده است. این هواپیما در واقع بزرگترین عضو خانواده ایرباس A۳۲۰ است که پرفروش‌ترین هواپیمای ایرباس به شمار می‌رود. این هواپیما اولین بار در سال ۱۹۹۴ وارد خدمت شده است و تا کنون از سری‌های مختلف آن که شامل سری‌های ۱۰۰، ۲۰۰ و neo است، مجموعا ۱۸۳۷ فروند تولید شده است. بزرگ‌ترین کاربر ایرباس A۳۲۱ در جهان نیز هواپیمایی آمریکن ایرلاینز است که ۲۱۹ فروند از این هواپیما را در خدم ت دارد.

هر فروند از این هواپیما به طور متوسط ۱۱۴.۹ میلیون دلار قیمت دارد که البته این قیمت ممکن است با توجه به سفارش مشتری تغییر کند. هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» یک فروند ایرباس A۳۲۱ سری ۲۰۰ با رجیستر EP-IFA در خدمت دارد که در مسیرهای خارجی و داخلی پرواز می‌کند. این هواپیما که در تاریخ ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۵ به ایران‌ایر تحویل شد، اولین هواپیمای نویی بود که در قالب قرارداد خرید مستقیم هواپیما از ایرباس پس از امضای برجام، به ایران وارد شد.

اما این هواپیما چه ویژگی‌ها، امکانات و توانایی‌هایی دارد و چگونه می‌تواند به عملیات هوایی ایران‌ایر کمک کند؟ در ادامه به بررسی مشخصات این هواپیما خواهیم پرداخت.

ابزاری برای گسترش ارتباط با همسایگان

EP-IFA یا فاکس آلفا، با توجه به نوع موتور، از سری ۲۱۱ است. این ایرباس A۳۲۱-۲۱۱، بیش از ۵۹۳۰ کیلومتر برد دارد که آن را در رده هواپیماهای میان برد قرار می دهد. با توجه به برد این هواپیما و این واقعیت که A۳۲۱ بین ۲۴ هزار تا ۳۰ هزار لیتر سوخت حمل می کند،  که این هواپیما می تواند پروازهای منطقه ای ایران ایر به مقاصدی مانند دوبی و استانبول را بدون نیاز به سوختگیری انجام دهد و همچنین می تواند در برخی از مسیرهای اروپایی به کار گرفته شود. 

این هواپیما ۵۱.۷۰ متر مربع فضای بار دارد و می تواند تا ۲۵.۳ تن بار و مسافر حمل کند. وزن خالی این هواپیما ۴۸.۵ تن و حداکثر وزن برخاست هواپیما ۹۳.۵ تن است.  ایرباس A۳۲۱  می تواند با سرعت پیمایش ۸۳۳ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت ۸۷۶ کیلومتر در ساعت پرواز کند و تا ارتفاع ۴۰ هزار پا اوج بگیرد، بنابراین مشکلی در پیمایش مسافت های طولانی ندارد.

حداقل باند مورد نیاز برای برخاست این ایرباس ۲۲۸۶ متر و حداقل طول باند برای فرود آن ۱۵۷۰ متر است. بنابراین ایرباس A۳۲۱ در تمام فرودگاه های اصلی و پر تردد کشور قابلیت نشست و برخاست دارد. همچنین برای استفاده از این هواپیما نیاز به خدمات معمولی زمینی است که تجهیزات آن در تمام این فرودگاه ها یافت می شود. به همین دلیل EP-IFA به غیر از تهران، از فرودگاه هایی مانند شیراز، بندرعباس، مشهد و لارستان نیز پروازهای بین المللی انجام می دهد. همچنین شاید جالب باشد که بدانید حداقل سرعت این هواپیما در هنگام برخاست تقریبا ۲۶۹ کیلومتر در ساعت و در هنگام فرود تقریبا ۲۴۸ کیلومتر در ساعت است. 

اما این عملکرد بدون کمک موتورهای توانمندش میسر نمی شود. فاکس آلفا از چه موتورهایی بهره می برد و این موتورها چه توانایی هایی دارند؟  EP-IFA یک ایرباس A۳۲۱-۲۱۱ است و از دو موتور توربوفن  CFM۵۶-۵B۳/۳ بهره می برد که در شرکت CFM INTERNATIONAL تولید شده است. این شرکت یک شرکت مشارکتی بین جنرال الکتریک ایالات متحد آمریکا و سافران فرانسه است و یکی از دو شرکتی است که برای ایرباس های A۳۲۱ موتور تولید می کند. هر کدام از این موتورها قابلیت ایجاد ۳۳ هزار پوند-نیرو یا ۱۵۰ کیلو نیوتن نیروی پیشران یا تراست ایجاد می کنند. 

یک هواپیما، یک خانواده

ایرباس A۳۲۱-۲۰۰ در حداکثر ظرفیت خود و در یک کلاس پروازی، ۲۳۶ نفر ظرفیت دارد. اما ظرفیت EP-IFA با توجه به نوع چینش صندلی های آن ۱۹۴ مسافر است که شامل ۱۸۲ صندلی اقتصادی و ۱۲ صندلی تجاری می شود. این هواپیما مجهز به سیستم های تفریحی درون پرواز است و به تمام مسافران امکان استفاده از مانیتور اختصاصی، تماشای فیلم، گوش کردن به موسیقی، بازی های کامپیوتری و ... را می دهد. 

عرض کابین این هواپیما، ۳.۷۰ متر است که آن را در رده هواپیماها با بدنه متوسط قرار می دهد. با توجه به عرض هواپیما، صندلی ها در دو ردیف در هواپیما چیده شده و در هر ردیف سه صندلی قرار می گیرد. عرض متوسط صندلی ها در کلاس اقتصادی این هواپیما ۸۱ سانتی متر است.

ایرباس A۳۲۱ برای پرواز به دو خدمه در کابین خلبان نیاز دارد، و نکته مثبت ماجرا این است که خدمه کاکپیت در این هواپیما می توانند با خدمه پرواز سایر هواپیماهای خانواده A۳۲۰ مشترک باشند. هواپیماهای خانواده A۳۲۰ ایرباس، شامل ایرباس های A۳۲۰، A۳۱۹، A۳۱۸ و A۳۲۱ طراحی مشترک دارند و تنها طول بدنه هواپیما و موتور در هر نمونه متفاوت است. در واقع طول بدنه ایرباس A۳۲۰ تقریبا ۳۷.۶۰ متر و طول بدنه ایرباس A۳۲۱ تقریبا ۴۴.۵۰ متر است. بنابراین خلبانان با یک آموزش جزئی می توانند هدایت هر دو هواپیما را بر عهده بگیرند. همچنین فرآیند تعمیر و نگهداری این دو هواپیما نیز تقریبا مشابه یکدیگر است. این مساله برای ایران ایر بسیار مهم است، چرا که این شرکت در کنار یک ایرباس A۳۲۱، شش فروند ایرباس A۳۲۰ نیز در خدمت دارد و بنابراین استفاده از این هواپیما برای ایران ایر اقتصادی است. 

هرچند خروج یکچانبه آمریکا از برجام و تحریم های غیر قانونی این کشور علیه ایران باعث شده تا سایر سفارش های ایران ایر به دست این شرکت نرسد، اما حضور فاکس آلفا در ناوگان این شرکت، به خصوص در شرایط تحریمی یک مزیت است و باعث شده هما بتواند در کنار استمرار خدمت، سطح خدمت رسانی به مسافران را نیز افزایش دهد. بنابراین EP-IFA یک دارایی ارزشمند برای ایران است .