شناسهٔ خبر: 76343 - سرویس بنادر و دریانوردی

مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای توسعه بنادر و پسکرانه ها/ افزایش ظرفیت بنادر به ۲۷۰ میلیون تن / تکمیل راه آهن چابهار - زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰

بندر شهید کلانتری چابهار در هفته ای که گذشت مهمترین اخبار در حوزه بنادر و دریانوردی بیشتر در گیرودار چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته بود که سازمان بنادر و دریانوردی خبر رشد جا به جایی کالا و توسعه رونق تولید داخل در این صنعت داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در هفته ای که گذشت مهمترین اخبار در حوزه بنادر و دریانوردی بیشتر در گیرودار چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته بود که سازمان بنادر و دریانوردی خبر رشد جا به جایی کالا و توسعه رونق تولید داخل در این صنعت داد. در این میان اصلی ترین تیترها  سهم بالای حمل و نقل دریایی در تجارت خارجی ایران، تکمیل راه‌آهن چابهار- زاهدان تا پایان ۱۴۰۰، صرفه‌جویی ۶۱ میلیارد تومانی در حوزه خدمات دریایی و بندری با نگاه به تولید داخلی، نقش کلیدی بندر چابهار در تامین کالاهای اساسی استان‌های شرقی، جذب ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در چابهار، رشد ۴.۵ درصدی جابه‌جایی کالا در بنادر کشور، افزایش ظرفیت بنادر به ۲۷۰ میلیون تن تا پایان برنامه ششم، سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیاردی بخش خصوصی در بنادر ، پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری منطقه آزاد اقتصادی دریایی شدن بندر جاسک،  ۱۵ هزار میلیارد تومان برنامه برای توسعه اشتغال در پسکرانه‌ها و بنادر و بندر گردشگری شدن بندر چمخاله از اهم تیترهای مهم حوزه دریا در هفته ای بود که گذشت.

سهم بالای حمل و نقل دریایی در تجارت خارجی ایران

هفته حمل و نقل در حوزه دریایی با یادداشتی از سوی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی شروع شد. محمد راستاد در این خصوص نوشت: «همزمان با آغاز چهارمین نمایشگاه صنعت حمل و نقل جا دارد هفته ملی حمل‌ونقل را به همه همکاران و فعالان این عرصه تبریک بگویم و امیدوارم در ایفای وظایف خطیری که برعهده دارند پیروز و سربلند باشند. اهمیت این صنعت از آنجایی است که تجارت داخلی و خارجی ایران بر پایه حمل‌ونقل استوار بوده و در این بین بیشترین سهم تجارت خارجی کشور از طریق دریا و کشتیرانی انجام می‌گیرد. در این زمینه یکی از اهداف مهم و راهبردی که باید توسط تمام فعالان صنعت حمل و نقل کشور دنبال شود، افزایش بهره وری در این صنعت است. تمام روش‌های حمل و نقل باید به گونه‌ای عمل کنند تا در یک ساختار منسجم و هماهنگ منجر به ارتقای کیفیت و افزایش بهره‌وری این عرصه شود و در واقع سهم حمل‌ونقل در قیمت تمام شده کالا باید به حداقل ممکن برسد....» (ادامه این مطلب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

تکمیل راه‌آهن چابهار- زاهدان تا پایان ۱۴۰۰

وزیر راه و شهرسازی در آغاز به کار چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل در ابتدا با اشاره به حادثه تاریخی ۲۶ آذر ۱۳۶۲ که فرمان تاریخی امام خمینی (ره) با لبیک گویی رانندگان برای خروج کالاهای اساسی از بندر امام (ره) همراه بود، این روز را به همه فعالان در عرصه‌های دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی تبریک گفت. وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با تاکید بر این که این نمایشگاه فرصتی برای گفت‌وگو، تعامل،‌ انتقال تجربیات و ارزیابی عملکرد و یک تصویرسازی مطلوب از آینده خواهد بود، با اشاره به دو بخش مهم مسکن و حمل و نقل در این وزارتخانه اظهار داشت:‌ مجموعه وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است تا با تحرک‌بخشی به دو حوزه حمل و نقل و مسکن، سهم خود را در خروج از رکود اقتصادی ایفا کند. (ادامه این مطلب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و لجستیک برگزار شد

چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل،لجستیک و صنایع وابسته با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی افتتاح و آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه که از ۲۴ آذرماه لغایت یکم دی ماه در محل مصلی تهران به همت وزارت راه و شهرسازی برگزار می شود تمام دستگاه های زیرمجموعه این وزارتخانه و فعالان بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل حضور داشته و آخرین دستاوردها و فعالیت های خود را به نمایش خواهند گذاشت.(ادامه این مطلب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

اعلام دستاوردهای سازمان بنادر در مراسم روز ملی حمل و نقل

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، با اعلام برگزاری مراسم روز ملی حمل و نقل در ۲۶ آذرماه جاری گفت: در این مراسم گزارش جامعی از اقدامات، عملکرد و دستاوردهای دولت در حیطه فعالیت های عملیاتی و امور بندری بنادر کشور ارائه می‌شود. محمدعلی حسن‌زاده با بیان اینکه مراسم  روز ملی حمل‌ونقل به منظور ارج نهادن به خدمات شایسته جامعه بندری و دریایی، به عنوان مهمترین حلقه زنجیره انتقال کالا بهکشور برگزار می شود، افزود: برگزاری مراسم روز ملی حمل و نقل در سال های اخیر باعث شده دست اندرکاران شاغل در حوزه‌های حمل‌و‌نقل دریایی و بندری انگیزه بیشتری برای توسعه فعالیت‌های خود داشته باشند. (ادامه این مطلب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

صرفه‌جویی ۶۱ میلیارد تومانی در حوزه خدمات دریایی و بندری با نگاه به تولید داخلی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: چهارمین نمایشگاه صنعت حمل‌و‌نقل، لجستیک و صنایع وابسته در حوزه دریایی مورد استقبال شرکت‌های فعال در این زمینه است و این امکان وجود دارد که ظرفیت‌های بسیاری در دریا و بندر در این نمایشگاه ارائه شود. محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌و‌نقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به این که برگزاری این نمایشگاه مورد استقبال بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه دریا قرار گرفته است، اظهار داشت: این نمایشگاه قطعا این توان را دارد که ظرفیت‌های بسیار زیادی را در حوزه خدمات دریایی و بندری ارائه دهد. وی افزود: در این نمایشگاه بخشی از توانایی تولید‌کنندگان داخلی معرفی شده است و این امکان به وجود آمده تا آشنایی نسبت به با سایر نیازمندی‌های بخش دریایی و بندری حاصل شود. (ادامه این مطلب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

نقش کلیدی بندر چابهار در تامین کالاهای اساسی استان‌های شرقی

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار می‌‌تواند نقش کلیدی در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز استان‌های شرقی کشور ایفا کند. بهروز آقایی در جریان بازدید استانداران سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار که به منظور بازید از توانمندی‌های سواحل مکران انجام شد، اظهار کرد: اهمیت سواحل مکران به دلیل قرارگیری بزرگترین بندر اقیانوسی کشور که می‌تواند نقش بسزایی در تقویت اقتصاد دریایی کشور ایفا کند، دوچندان شده است. به گفته وی، سواحل مکران با وجود ۲ بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی‌های اقیانوس پیما و همچنین رونق گردشگری را دارد، در حالی که وجود چنین جذابیتی در دنیا بی نظیر است. (ادامه این مطلب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

جذب ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در چابهار /رشد ۳۳ درصدی درخواست سرمایه‌گذاری

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: آمار متقاضیان سرمایه گذاری در بندر چابهار ۳۳ درصد افزایش یافته است. بهروز آقایی با اشاره به جایگاه بندر چابهار در نگاه سرمایه گذاران داخلی و خارجی اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه ۴۸ شرکت برای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار اعلام آمادگی کرده و درخواست خود را ارائه داده اندوی ادامه داد: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درخواست سرمایه گذاری ارئه شد، بنابراین می توان گفت که تعداد متقاضیان سرمایه گذاری در بندر چابهار از فروردین تا ابتدای آذر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد رشد داشته است. (ادامه این مطلب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

رشد ۴.۵ درصدی جابه‌جایی کالا در بنادر کشور/ افزایش ظرفیت بنادر به ۲۷۰ میلیون تن تا پایان برنامه ششم

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های حمل و نقل و دریایی که می‌تواند نقش ویژه‌ای داشته باشد، بحث توسعه پایدار کشور است. این صنعت با توجه به مزیت مقیاس می‌تواند منجر به کاهش میزان استفاده از سایر شقوق حمل‌ونقل شود. محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه چهارمین نمایشگاه صنعت حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص نقش حمل و نقل بندری در توسعه پایدار کشور، ‌اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های حمل و نقل دریایی كمك به توسعه پایدار کشور است.وی ادامه داد: صنعت حمل و نقل دریایی با توجه به این‌که از مزیت مقیاس بهره می‌برد، این امکان را دارد که کالاها با احجام بالا را جابه‌جا کند. مساله‌ای که منجر به کاهش میزان استفاده از وسایل حمل و نقل نسبت به سایر شقوق آن می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بدون شک این روش می‌تواند نقش بسزایی در بهبود کیفیت محیط زیست و کاهش مصرف سوخت داشته باشد. موضوعی که باعث شد سازمان بنادر و دریانوردی در جابه‌جایی داخلی کالا، کاپوتاژ را دنبال می‌کند تا با افزایش آن به این طریق به توسعه پایدار کشور، بهبود محیط زیست و کاهش استفاده و فشار به سایر حقوق حمل و نقل منجر شود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی مبنی بر نگاه این مجموعه به دیپلماسی حمل و نقل و ارتباطات در این خصوص با نهادهای بین‌المللی و کشورهای مختلف و اقدامات انجام شده در این زمینه،‌گفت: با توجه به بین‌المللی بودن حمل و نقل دریایی تمام بنادر تجاری و ناوگان کشتیرانی‌مان به همه بنادر منطقه و دنیا متصل هستند. (ادامه این مطلب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

تعیین تعرفه خدمات باید در اختیار خود سرمایه‌گذاران باشد

بخش خصوصی برای فعالیت بیشتر در بنادر کشور و ایجاد فعالیت‌های پایدار نیازمند حمایت هرچه بیشتر دستگاه‌های حاکمیتی است. مجتبی دلگشایی، نماینده جامعه بندری و دریایی کشور با اشاره به شرایط خاص اقتصادی کشور و مقابله با جنگ اقتصادی استکبار جهانی علیه ایران با اشاره به اینکه در این ایام نیازمند پشتیبانی و حمایت از یکدیگر برای گذر از این دوران سخت هستیم اظهار داشت: در این زمینه بخش حاکمیت و بخش خصوصی نیازمند یک تغییر نگاه اساسی‌تر هستند. زمانی که همه جهان استکبار علیه اقتصاد کشورمان دست به دست هم دادند بدون شک تفکرمان برای این حمایت باید تغییر پیدا کند. وی ادامه داد: بخش خصوصی برای ایستادگی مقابل این جنگ اقتصادی نیازمند پشتیبانی دستگاه‌های حاکمیتی است و این یک انتظار از فعالان بخش خصوصی است. دلگشایی بااشاره به اینکه هم‌اکنون در سطح بنادر کشور ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر زیرنظر بخش خصوصی مشغول به کار هستند، تصریح کرد: خوشبختانه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال در بنادر کشور سازمان بنادر و دریانوردی این اطمینان را فراهم کرد که با اعتمادسازی ایجاد شده یک اشتغال پایدار را شاهد باشیم. (ادامه این مطلب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

پایانه‌های مسافری برای ایام نوروز ساماندهی می‌شوند

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی به موضوع ترمینال‌های مسافری اشاره کرد و گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام‌ نوروز ساماندهی پایانه های مسافری را در دستور کار قرار داده‌ایم. محمدعلی حسن‌زاده، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم گرامیداشت روز ملی حمل‌ونقل با اشاره به اقدامات این سازمان برای کاهش هزینه‌های بندری با اعمال تخفیف‌های درنظر گرفته شده، اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی برنامه‌های ویژه‌ای برای تخفیف در تعرفه‌ها به ویژه کاهش آن در بنادر کوچک در دستور کار دارد. وی ادامه داد: در همین خصوص تعرفه‌های ترجیحی برای صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی در بنادر کشور اجرا خواهد شد. حسن‌زاده با اشاره به موضوع ایمنی گفت: از دیگر اقدامات سازمان بنادر در راستای بهسازی خدمات بندری در سال جاری موضوع ایمنی در بنادر کشور است. در طی سال جاری، استانداردسازی اسکله‌ها و ترمینال‌ها براساس قوانین IMO  به خوبی انجام گرفت. (ادامه این مطلب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیاردی بخش خصوصی در بنادر / شرط سازمان بنادر برای شرکت‌های اپراتور ریلی/ پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری دریایی

معاون وزیر راه و شهرسای گفت: در زمینه بهبود افزایش جابه‌جایی کالا از طریق ریل سازمان بنادر با تایید شرکت راه‌آهن به تولیدکنندگان واگن تسهیلات ارائه خواهد داد. محمد راستا در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل با اشاره به اینکه میزان تخلیه و بارگیری نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۴.۳ درصدی همراه بوده است، اظهار داشت: براساس آماری که امروز سامانه سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد میزان تخلیه و بارگیری در بنادر کشور  ۱۰۷.۵ میلیون تن اعلام شد که رشد  ۴.۳ درصدی را نشان می دهد. وی افزود: میزان تخلیه و بارگیری کالای غیرنفتی در این مدت ۲۳.۵ میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۵.۸ درصدی را نشان می دهد. این مهم در بخش صادرات نفتی ۳۸.۵ تن بود که رشد ۲.۲ درصدی را نشان می دهد. (ادامه این مطلب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

بندر جاسک منطقه آزاد اقتصادی شد/چابهار و جاسک دو قطب اقتصادی کشور می‌شوند

وزیر راه و شهرسازی گفت: فرصت‌های کسب و کار زیادی در دریا وجود دارد که باید با یک نگاه اقتصاد محور تمام رویکردها و جهت‌گیری‌ها در این زمینه تسریع شده و از این فرصت‌ها به معنی واقعی کلمه استفاده شود. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل با اشاره به روز تاریخی ۲۶ آذر سال ۱۳۶۲ که رانندگان به فرمان امام خمینی (ره) لبیک گفتند تا بار از بنادر کشور خارج شود، اظهار داشت: این عشق و علاقه همچنان وجود دارد و در همین دوره اخیر با اعلام سازمان بنادر و دریانوردی ۶۰ درصد ظرفیت ناوگان حمل و نقل جاده‌ای به بنادر جنوبی به خصوص بندر امام (ره) اعزام شدند. وی افزود: همواره به موضوع دریا پرداخته می‌شود اما طبق فرمایش مقام معظم رهبری وقتی به دریا رسیدیم متوقف شدیم. به همین خاطر از این موهبت و فرصت‌هایی که در شمال و جنوب کشور وجود دارد به خوبی بهره‌برداری نکردیم. وی ادامه داد: به این ترتیب بهره کمی از ۴ هزار فرصت شغلی در دریا برده شد. فرصت‌های کسب و کار زیادی در دریا وجود دارد که باید با یک نگاه اقتصاد محور تمام رویکردها و جهت‌گیری‌ها در این زمینه تسریع شده و از این فرصت‌ها به معنی واقعی کلمه استفاده شود. (ادامه این مطلب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

۱۵ هزار میلیارد تومان برنامه برای توسعه اشتغال در پسکرانه‌ها و بنادر / توسعه مکران زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور

وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه بنادر و رساندن آن‌ها به ظرفیت ۲۴۰ میلیون تن بار در سال موضوع محوری بوده که قابلیت سرمایه‌گذاری بیشتر را در آن‌ها فراهم کرده است. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز ملی حمل و نقل در جمع خبرنگاران درخصوص برنامه‌های این وزارتخانه برای تحقق برنامه اقتصاد دریامحور و توسعه سواحل به ویژه در شهرهای بندری اظهار داشت: برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص در سه محور دنبال می‌شود.وی ادامه داد: نخستین محور توسعه بنادر و رساندن آن‌ها به ظرفیتی است که سهم مربوط به ترانزیت داخلی را در خودش جای دهد. امروز در حوزه ترانزیت داخلی به ظرفیت ۲۴۰ میلیون تن بار در سال رسیده‌ایم. موضوع محوری در بنادر کشور ایجاد پسکرانه‌ها و قابلیت سرمایه‌گذاری است، به طوری که باید در بنادر ما مراکزی وجود داشته باشد که به تولید بار مشغول باشند. منظور محصولات داخلی است که هم بازار داخلی و هم بازارهای بین‌المللی را تغذیه کند. در این زمینه یک روند روبه‌رشد را شاهد هستیم که از سال گذشته تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان برنامه در دست کار بوده که درصدی از آن محقق شده است. (ادامه این مطلب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

تسهیلات ویژه برای گسترش گردشگری دریایی/ چمخاله بندر گردشگری می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: رویکرد در نظر گرفته شده در سال جاری باعث شد سفرهای دریایی ارتقاء و کیفیت داشته باشند اما هنوز با شرایط ایده‌آل و مناسب فاصله وجود دارد. محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در چهل‌و‌چهارمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اشاره به لزوم ارائه خدمات با کیفیت در شقوق مختلف حمل‌و‌نقل، به خصوص حمل‌ونقل دریایی اظهار داشت: رویکرد در نظر گرفته شده در سال جاری باعث شد کیفیت سفرهای دریایی ارتقاء پیدا کند، اما هنوز با شرایط ایده‌آل و مناسب فاصله وجود دارد. وی ادامه داد: متاسفانه در کشور آنچنان که باید و شاید به ظرفیت جذب مسافر و گردشگر توجه نشده است و سرمایه‌گذاری نسبت به پتانسیلی که وجود دارد، بالا نیست. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی  آمادگی دارد با ارائه یارانه، از بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت‌ها و روبناهای گردشگری و مسافری دریایی حمایت کند. این امر باعث شده ناوگان مسافری دریایی ما نسبت به یک دهه قبل کیفیت، ایمنی و شرایط بهتری داشته باشد. (ادامه این مطلب را می توانید اینجا مشاهده کنید.)