شناسهٔ خبر: 76299 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

تسهیلات ویژه برای گسترش گردشگری دریایی/ چمخاله بندر گردشگری می‌شود

چهل و چهارمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: رویکرد در نظر گرفته شده در سال جاری باعث شد سفرهای دریایی ارتقاء و کیفیت داشته باشند اما هنوز با شرایط ایده‌آل و مناسب فاصله وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در چهل‌و‌چهارمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اشاره به لزوم ارائه خدمات با کیفیت در شقوق مختلف حمل‌و‌نقل، به خصوص حمل‌ونقل دریایی اظهار داشت: رویکرد در نظر گرفته شده در سال جاری باعث شد کیفیت سفرهای دریایی ارتقاء پیدا کند، اما هنوز با شرایط ایده‌آل و مناسب فاصله وجود دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور آنچنان که باید و شاید به ظرفیت جذب مسافر و گردشگر توجه نشده است و سرمایه‌گذاری نسبت به پتانسیلی که وجود دارد، بالا نیست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی  آمادگی دارد با ارائه یارانه، از بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت‌ها و روبناهای گردشگری و مسافری دریایی حمایت کند. این امر باعث شده ناوگان مسافری دریایی ما نسبت به یک دهه قبل کیفیت، ایمنی و شرایط بهتری داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر حفظ ایمنی در سفرهای دریایی به عنوان یک اصل خاطرنشان کرد: تا پیش از این شاید ایمنی و کیفیت سفرهای دریایی کمتر مورد توجه بود، اما با مکانیزم‌های حمایتی و نظارت‌های انجام گرفته و در کنار آن تحول در صنایع دریایی به این مساله بیش از پیش توجه شده است.

چمخاله بندر گردشگری می‌شود

راستاد در ادامه با اشاره به بهبود کیفیت زیربناها در بنادر کشور گفت: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده که یکی از این اقدامات در قشم، قطب گردشگری دریای ایران بود. در این بندر امکاناتی مثل اسکله‌های شناور، راه‌های دسترسی مناسب، و امکانات رفاهی با کیفیت بالا فراهم شد.

وی افزود: این اقدامات به عنوان مثال در جنگل حرا انجام شده و وضعیت این منطقه را نسبت به گذشته ارتقا داده است. این منطقه سال گذشته طبق ارزیابی سازمان میراث فرهنگی یکی از نقاط نمونه گردشگری معرفی شد و با اقداماتی که توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام گرفت ضریب اشتغال به ۱۰۰ و بیکاری به صفر رسید. این یک تجربه موفق بود و اقداماتی از این دست در هنگام و کنگان نیز انجام شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه گفت: یکی از بنادر بسیار نمونه گردشگری دریایی در کشور، در بندر چمخاله گیلان در دست احداث است. این اقدام گام مهمی در مسیر توسعه زیرساخت‌ها در سواحل شمال و جنوب ایران خواهد بود.  

توسعه گردشگری دریایی، سدی در برابر خروج ارز

راستاد با اشاره به رقابت بنادر گردشگری ایران با بنادر کشورهای منطقه گفت: بدون شک چنانچه بتوان وضعیت بنادر کشور را بهبود و ارتقاء داد، این امیدواری وجود دارد که هموطنان ما برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری دریایی به کشورهای همجوار سفر نداشته و امکانات مدنظرشان در کشورمان قابل دسترس باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سواحل کشور به واسطه تنوع آب و هوایی از ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند و خوشبختانه با چند نمونه اقدامات در این زمینه الگوهای خوبی حاصل شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پایان گفت: برای سازمان بنادر و دریانوردی رعایت استانداردهای امنیتی و ترددهای دریایی از اهمیت بالایی برخوردار است و در این مسیر توسعه زیرساخت‌های گردشگری، به خصوص پایانه‌های مسافری به صورت ویژه مورد توجه قرار دارد. در این رابطه سازمان بنادر و دریانوردی از محل وجوه اداره شده خود آماده ارائه تسهیلات است تا به این شکل به تشویق و ایجاد جاذبه برای جلب سرمایه‌گذاران در این حوزه کمک کند.