شناسهٔ خبر: 76581 - سرویس بنادر و دریانوردی

مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

چابهار سرخط اخبار دریا و بندر / هند در کنار ایران پای کار رونق چابهار / بی تاثیر بودن تحریم ها در حمل و نقل دریایی ایران

بندر شهید کلانتری چابهار در هفته ای که گذشت مهمترین اخبار در حوزه بنادر و دریانوردی بیشتر در توسعه هرچه بیشتر چابهار باز می گشت که تاکید وزیر راه و شهرسازی و تصویب مجلس بابت منطقه آزاد شدن این بندر و نگاه جدی تری هندی ها مواردی در تایید این موضوع به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در هفته ای که گذشت مهمترین اخبار در حوزه بنادر و دریانوردی، کاهش تمرکز تخلیه و بارگیری غلات در بندر امام(ره) از طریق بندر چابهار،افزایش ارتباط هند با بندر چابهار،  پهلوگیری بزرگ‌ترین کشتی حامل محموله وارداتی در تاریخ بندر چابهار، شکل‌گیری شهر لجستیکی چابهار با احداث فرودگاه بین‌المللی، موافقت مجلس با کلیات لایحه الحاق دو بندر به منطقه آزاد چابهار، توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان یکی از مگاپروژه‌های کشور، حذف فرآیندهای موازی بندر و گمرک، توسعه همکاری ترانزیتی ایران و هند با محوریت چابهار و سه برابر شدن فعالیت این بندر ،اعلام آمادگی ۷۰ مرکز دانش‌بنیان برای همکاری با سازمان بنادر، تولید ملی، عامل صرفه‌جویی ۷۰ درصدی سازمان و بنادر و دریانوردی، انتصاب عضو هیات عامل و معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی، عزم جدی شرکت هندی IPGL برای تسریع در روند سرمایه گذاری در بندر چابهار، رشد بنادر ایران با وجود تحریم، بهره برداری از اسکله رو-رو بندر امیرآباد در آینده نزدیک از اهم تیترهای مهم حوزه دریا در هفته ای بود که گذشت.

بندر چابهار؛ تمرکز تخلیه و بارگیری غلات در بندر امام(ره) را کاهش می‌دهد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توسعه ظرفیت‌های بندر چابهار تمرکز تخلیه و بارگیری غلات از بندر امام خمینی(ره) برداشته می شود. محمد راستاد با بیان اینکه بندر چابهار به واسطه اعمال تخفیف‌های گسترده در تعرفه‌های بندری شاهد رشد ۵۰ درصدی فعالیت‌ها نسبت به یک‌سال اخیر بوده است، اظهارداشت: یکی از اقدامات مهم در جهت توسعه بندر چابهار افزایش ظرفیت انبار و نگهداری کالا‌های فله است. وی افزود: به تازگی عملیات ساخت سیلوی ۱۵۰ هزار تنی در  بندر چابهار آغاز شده که در کنار توسعه و بهسازی انبار‌های موجود توان انبار در بندر چابهار را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

ارتباط هند با بندر چابهار افزایش یافت/ روز چابهار در هند و افغانستان

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با بیان جزییات دومین نشست کمیته پیگیری موافقتنامه سه جانبه چابهار در دهلی نو، گفت: در این نشست ضمن تاکید بر تسریع در اجرای توافقنامه، مقرر شد از این پس به جای ۴ بندر، از ۶ بندر هندوستان بار به بندر شهیدبهشتی چابهار حمل شود. محمدعلی حسن زاده در خصوص دومین نشست کمیته پیگیری مواففتنامه سه جانبه چابهار به میزبانی کشور هند، اظهار کرد: در سازمان بنادر و دریانوردی تخفیفات قابل ملاحظه ای برای فعال کردن کریدور حمل و نقلی بین ایران، هند و افغانستان به ویژه بندر چابهار برای صاحبان کالا و کشتی اعطا می‌شود و قرار بر این شد تا دو کشور هند و افغانستان نیز تخفیفات متناسب را در این زمینه ارائه کنند تا کریدور مذکور از نظر هزینه تمام شده حمل و نقل برای تجار به صرفه باشد و در صورت امکان از نظر هزینه ای، قیمت ها کاهش یابد. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

پهلوگیری بزرگ‌ترین کشتی حامل محموله وارداتی در تاریخ بندر چابهار

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بزرگ‌ترین کشتی حامل محموله وارداتی در تاریخ بندر چابهار که حاوی مواد اولیه شرکت ذوب آهن اصفهان است در اسکله طرح توسعه بندر شهید بهشتی پهلو گرفت. حسین شهدادی ظرفیت این کشتی را ۷۴ هزار تن اعلام و اظهار کرد: کشتی حامل دومین محموله مواد اولیه مورد استفاده شرکت ذوب آهن اصفهان با آبخور ۱۵ متر وارد بندر چابهار شد و بلافاصله بعد از ورود به لنگرگاه بندر شهید بهشتی در اسکله طرح توسعه این بندر پهلوگیری کرد و عملیات تخلیه آن آغاز شد. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید) 

شکل‌گیری شهر لجستیکی چابهار با احداث فرودگاه بین‌المللی

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بنادر برای توسعه و سرعت بخشیدن به فعالیت های مربوطه، نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم در حوزه حمل و نقل هستند. وزیر راه و شهرسازی، در خصوص تاثیر احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار بر توسعه بندر چابهار، اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است؛ زمانی که منطقه آزاد داریم باید این منطقه از مرز برخوردار باشد و بتواند امکان عبور و مرور بین‌المللی را فرآهم کند.  وی ادامه داد: با توجه به تعریف شکل گیری شهر لجستیک در چابهار؛ احداث فرودگاه موجب تکمیل پازل حمل و نقل ترکیبی اعم از دریایی، ریل، جاده و فرودگاه می شود و اینگونه شهر لجستیک به معنای واقعی ایجاد خواهد شد.  (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید) 

موافقت مجلس با کلیات لایحه الحاق دو بندر به منطقه آزاد چابهار

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه الحاق بنادر شهیدبهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار موافقت کردند. در مقدمه توجیهی لایحه ماده واحده الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار که در جلسه ۳۱ تیرماه شهریورماه سال گذشته که به تصویب هیئت وزیران رسید و از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد ، آمده بود؛ به منظور جذب سرمایه گذاری، تحریک تولید و صادرات کالا به بازارهای جهانی و همچنین با توجه به اینکه مناطق آزاد دنیا متصل و وابسته به یک بندر در محدوده خود هستند و نیز برای بهره مندی متقابل منطقه آزاد چابهار و بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری از مزایا و امکانات یکدیگر و افزایش سهم حمل و نقل دریایی در منطقه و جهان به عنوان حلقه ای از زنجیره تأمین و توزیع، استفاده حداکثری از ظرفیت جغرافیایی این دو بندر در جذب خطوط کشتیرانی و ایجاد تسهیلات برای جذب کالاهای ترانزیتی آسیای میانه و افغانستان و همچنین کمک به اشتغالزایی منطقه و محور شرق کشور، لایحه ماده واحده الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار برای طی مراحل قانونی خود به مجلس ارائه می شود. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید) 

توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان یکی از مگاپروژه‌های کشور

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در دومین نشست کمیته موافقت نامه سه‌جانبه چابهار درخصوص بخش‌های مختلف این توافق نامه گفت و گو و تصمیم های خوبی اتخاذ شد. هروز آقایی صبح امروز در برنامه زنده روی خط خبر که با محوریت «آخرین وضعیت اجرای موافقت نامه سه جانبه چابهار» برگزار شد اظهار کرد: توافقنامه ایران، هند و افغانستان در سال ۹۵ با حضور روسای جمهور سه کشور منعقد و بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان ابلاغ شد. به گفته وی، این موافقتنامه در بخش های مختلف همکاری بین سه کشور را بسط و گسترش می‌دهد، از جمله موضوع های آن می‌توان به همکاری تجاری در بندر چابهار اشاره کرد، از آنجایی که ثقل این توافقنامه اقتصادی است به موافقت نامه چابهار موسوم شد. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید) 

حذف فرآیندهای موازی بندر و گمرک

در نشست مشترک رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر "تسهیل در برقراری ارتباط سیستمی و تامین و مبادله اطلاعات اسنادی" و "تسریع در طراحی و اجرای سیستم تجارت فرامرزی"تاکید شد. در این نشست که به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور تعدادی از معاونین و مدیران ارشد دو سازمان برگزارشد، طرفین با اشاره به تداوم رو به رشد فعالیت های دریایی در زنده نگه داشتن تجارت خارجی و اقتصاد کلان کشور، علی رغم فشارهای اقتصادی، بر حذف فرآیندهای موازی بین بندر و گمرک از جمله مانیفست، قبض انبار و بیجک به منظور تسریع در فرآیند خدمات رسانی به صاحبان کالا تصریح شد. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید) 

توسعه همکاری ترانزیتی ایران و هند با محوریت چابهار/ فعالیت بندر چابهار سه برابر شده است

وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش مهم توافق‌ها با هند تحرک‌بخشی ترانزیت و حمل و نقل است که نقطه کانونی آن بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شمار می‌رود. وزیر راه و شهرسازی در پایان دیدار امروز خود با وزیر خارجه هند در محل وزارت راه و شهرسازی درخصوص کمیسیون مشترک دو کشور در بحث حمل ونقل گفت: توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و هند، محورهای گوناگونی داشته و در کمیسیون مشترکی که با حضور وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، توافقات جدیدی برای توسعه همکاری‌ها حاصل آمد. وی ادامه داد: بخش مهم این توافق‌ها تحرک‌بخشی به همکاری‌های ایران و هند در بحث ترانزیت و حمل‌ونقل است که نقطه کانونی آن بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور است. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید) 

اینفوگرافیک|تقاضای پسکرانه داخلی بندر چابهار برای خدمات بندری در سال

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید) 

اعلام آمادگی ۷۰ مرکز دانش‌بنیان برای همکاری با سازمان بنادر/ تولید ملی، عامل صرفه‌جویی ۷۰ درصدی سازمان و بنادر و دریانوردی

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل فرصتی بود که سازمان بنادر و دریانوردی بتواند توانمندی‌های داخل کشور را در تهیه قطعات و تجهیزات مورد نیاز ارائه داده و از این فرصت به بهترین شکل بهره ببرد. محمدرضا الهیار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص دستاوردهای این مجموعه در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار داشت: در این زمینه سازمان بنادر و دریانوردی تصمیم گرفت از فرصت نمایشگاه حمل‌و‌نقل برای ارائه توانمندی‌های بخش داخلی در تهیه قطعات و تجهیزات مورد نیاز کشور استفاده کرده و ارائه دهنده آن‌ها باشد. وی افزود: سازمان تصمیم گرفت تا مشوقی برای توسعه این فعالیت‌ها در کشور بوده و با حمایت از مراکز دانش‌بنیان، متخصصان و دانش پژوهان زمینه کمک کردن آن‌ها به سازمان بنادر و دریانوردی را فراهم کنند. بدون شک این نگاه کمک می‌کند تا وابستگی به قطعات خاص از خارج کشور کم شده و با اتکا به توانمندی تولیدکنندگان داخلی نیازها برآورده شود. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید) 

انتصاب عضو هیات عامل و معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی

با حکمی از سوی وزیر راه و شهرسازی، عضو هیات عامل و معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی منصوب شد. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی طی حکمی فرهاد منتصر کوهساری را به عنوان عضو هیات عامل و معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی برای سه سال منصوب کرد. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید) 

عزم جدی شرکت هندی IPGL برای تسریع در روند سرمایه گذاری در بندر چابهار

در دیدار قائم مقام وزیر کشتیرانی هند با معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، طرفین در خصوص تامین تجهیزات و تسهیل و تسریع در روند سرمایه‌گذاری شرکت هندی IPGL در بندر چابهار بحث و گفت‌وگو کردند. در این دیدار که در دفتر محمد راستاد برگزار شد، سانجای باندو پادهیا؛ قائم مقام وزیر کشتیرانی هند، ضمن تاکید بر عزم این کشور برای تسریع در روند تامین تجهیزات بندری گفت: در مورد تامین تجهیزات توسط شرکت  IPGL، مشکلی وجود ندارد و برای تسریع در روند اجرای توافقنامه چابهار نیز دولت هند مجوزهای لازم را به شرکت  IPGL برای همکاری هرچه بیشتر با ایران خواهد داد. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید) 

رشد بنادر ایران با وجود تحریم

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال رونق تولید و به رغم فشارهای چند جانبه ناشی از تحریم، خط تولید کانتینر به عنوان مکانیزم حمایتی خطوط کشتیرانی و تولید کنندگان داخلی، در کشور راه اندازی شد. محمد راستاد در مراسم معارفه و تکریم معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، اقدمات صورت گرفته در حوزه بندری اعم از جذب سرمایه گذاری، اعمال تعرفه های رقابتی و ارائه خدمات بندری و تعاملات منطقه‌ای و بین المللی طی دو سال گذشته را برجسته ارزیابی کرد و اظهارداشت: در این مدت و با تدابیر صورت گرفته در معاونت امور بندری، ساختار و چارچوب مطلوبی برای افزایش سهم حمل‌و‌نقل ریلی و توسعه لجستیک در بنادر ایجاد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون مسیر روشن و درستی برای حمل و نقل چند وجهی در کشور ترسیم شده است، افزود: در سال رونق تولید و به رغم فشارهای چند جانبه ناشی از تحریم، خط تولید کانتینر به عنوان مکانیزم حمایتی خطوط کشتیرانی و تولید کنندگان داخلی، در کشور راه اندازی شد. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید) 

بهره برداری از اسکله رو-رو بندر امیرآباد در آینده نزدیک

وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری اسکله رو-رو بندر امیرآباد در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تمام مسائل و موانع ترانزیتی و گمرکی میان ایران و کشورهای همسایه که عضو کنوانسیون ها و کمیته‌های مشترک هستند برطرف شده است. و ناوگان ایرانی با پلمپ مشترک می توانند تا اروپا و چین بار جابجا کنند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی در جریان سفر به استان مازندران و در ادامه بازدیدها، از پروژه‌های راهسازی امیر آباد و رستم کلا بازدید کرد و گفت: در این منطقه جاده‌ای به طول ۲۰ کیلومتر احداث شده که یک کیلومتر آن باقیمانده است و باید در این محدوده یک تقاطع غیر هم‌سطح در مسیر عبور راه آهن گرمسار_اینچه احداث شود. وی افزود: در این بازدید برای تکمیل باقیمانده این جاده تصمیم گیری شد. اسلامی با اشاره به موضوع سرمایه گذاری در بنادر گفت: با استقبال روزانه  بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بندر مواجه هستیم. به ویژه در بندر امیرآباد که قرار است به منطقه آزاد تبدیل شود. وزیر راه و شهرسازی افزود: برنامه راهبردی دولت به صورت ترکیبی در دست انجام است و با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و وزیر گردشگری امروز مورد بازدید قرار گرفت. به خصوص میانکاله که می‌تواند مصداق پیشرفت و اولین اکو پارک کشور باشد. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)