شناسهٔ خبر: 76459 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد

توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان یکی از مگاپروژه‌های کشور/ همایش توسعه چابهار در کشورهای هند و افغانستان در سال ۲۰۲۰ میلادی

جلسه مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در دومین نشست کمیته موافقت نامه سه‌جانبه چابهار درخصوص بخش‌های مختلف این توافق نامه گفت و گو و تصمیم های خوبی اتخاذ شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی صبح امروز در برنامه زنده روی خط خبر که با محوریت «آخرین وضعیت اجرای موافقت نامه سه جانبه چابهار» برگزار شد اظهار کرد: توافقنامه ایران، هند و افغانستان در سال ۹۵ با حضور روسای جمهور سه کشور منعقد و بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان ابلاغ شد.

به گفته وی، این موافقتنامه در بخش های مختلف همکاری بین سه کشور را بسط و گسترش می‌دهد، از جمله موضوع های آن می‌توان به همکاری تجاری در بندر چابهار اشاره کرد، از آنجایی که ثقل این توافقنامه اقتصادی است به موافقت نامه چابهار موسوم شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: جلسه اول پیگیری این موافقتنامه سال گذشته در بندر چابهار و نشست دوم نیز هفته گذشته در هند برگزار شد، در این جلسه درخصوص بخش‌های مختلف موافقتنامه از جمله موضوع جاده، تسهیلگری و یکپارچه شدن فرآیند بین سه کشور و استفاده از ظرفیت‌های بندر چابهار گفت‌وگو و تصمیم‌های خوبی گرفته شد.

آقایی با بیان این که در نشست دوم کمیته موافقتنامه سه جانبه چابهار موضوع‌های گمرکی و استفاده از روش‌های انتقال کالا نیز بررسی شد، افزود: این کمیته از کارگروه‌های بسیار خوبی تشکیل شده است که در آینده منافع آن به ایران و کشورهای هند و افغانستان خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته همایش بین‌المللی توسعه چابهار با حضور سفرا و نمایندگان ۳۵ کشور مدعو و هچنین فعالان اقتصادی در چابهار برگزار و مقرر شد که این همایش در کشورهای هند و افغانستان نیز جهت معرفی بیش از پیش پتانسیل‌های این بندر اقیانوسی به فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان در سال ۲۰۲۰ میلادی برگزار شود.

تخفیف‌های بندر چابهار برای خطوط کشتی‌رانی

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان این که از سال گذشته مشوق‌های تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای و تخفیف‌هایی برای خطوط کشتیرانی در بندر چابهار در نظر گرفته شد، خاطرنشان کرد: هزینه خطوط کشتیرانی که از بنادر غرب وارد چابهار می‌شود قبل از راه‌اندازی خطوط لاینر به ازای هر کانتینر ۲۰ فوت ۵۵۰ تا ۷۰۰ دلار بود که با ارائه تخفیف ها به ۳۰۰ دلار رسیده است.

آقایی در ادامه، جمعیت و بازارهای پسکرانه، مزیت‌های جغرافیایی و اقتصادی و روابط سیاسی و پیوندهای منطقه‌ای را از عوامل تصمیم‌ساز برای توسعه بندر چابهار اعلام کرد.

به گفته وی، از دلایل توسعه بندر چابهار نیز می‌توان به ایجاد بندری با ظرفیت مناسب در خارج از محدودیت‌های خلیج‌فارس، پذیرش کشتی‌های نسل جدید و کاهش هزینه حمل و نقل در حوزه صادرات، واردات و ترانزیت کالا اشاره کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان یکی از مگاپروژه‌های کشور یاد کرد و گفت: با اقدام‌های انجام شده ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ به ۸.۵ میلیون تن ارتقا یافته است و هر ایرانی در بازدید از بندر به این توسعه افتخار می‌کند.

آقایی با اشاره به توسعه همه جانبه بزرگترین بندر اقیانوسی کشور اظهار کرد: با توسعه زیرساختی، روبنایی، تجهیزاتی و پسکرانه‌ای در بندر چابهار، محدودیت پذیرش کشتی‌های نسل جدید، تخلیه و بارگیری انواع کالاها، لنگرگاهی و پهلودهی به کشتی‌ها در فصل مونسون در این بندر استراتژیک حذف شده است.