شناسهٔ خبر: 165444 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه:

تونل سیاه طاهر تا پایان شهریورماه امسال به بهره برداری می‌رسد

اتمام عملیات احداث تونل سیاه طاهر تا شهریور 1403 معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: با تزریق اعتبارات ماده ۵۶، عملیات احداث تونل سیاه طاهر تا پایان ۶ماهه اول سال اتمام می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ( کرمانشاه)، واحد امیری معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان، با اشاره به پیگیری های هفته گذشته و پیرو جلسه ای که الماسی مدیرکل این دستگاه اجرایی با مدیرکل سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی داشت، گفت: با اخذ تسهیلات ماده ۵۶ برای اجرا و اتمام پروژه تونل سیاه طاهر موافقت گردید و همین مهم هزینه اتمام عملیات باقی مانده را براساس قیمت روز فراهم می کند.

وی افزود: عملیات اجرای تونل در سال ۱۴۰۱ به خاطر مشکلات اعتباری کند و در برهه ای از زمان متوقف شده بود، که خوشبختانه با حمایت وزارت متبوع، استاندار و پیگیری های نمایندگان استان، ۱۲۰ میلیارد تومان به پروژه تزریق و عملا با پرداخت مطالبات موجود تا آن زمان، اجرا از سر گرفته شد.

امیری خاطرنشان کرد: عملیات حفاری به طول ۱۰۸۰ متر، به اتمام رسیده، فونداسیون لاینینگ و دیواره کناری لاینینگ ۹۹درصد تکمیل شده، بتون ریزی سقف و آرماتورگذاری تاج تونل هم به ترتیب ۴۰ و ۷۳درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون مهندسی و ساخت این اداره کل افزود: مراحل انعقاد قرارداد با بانک درخصوص اخذ ۱۵۰ میلیارد تومان ماده ۵۶ در حال انجام است و پروژه درصورت تزریق اعتبار، بدون وقفه عملیات اجرایی را پشت سر می گذارد.

وی توپوگرافی خشن منطقه، شیب بیش از حد جاده موجود، مشکل اجرای عملیات در فصول سرد سال و همچنین حذف قوس های قائم و افقی را  از عدیده ترین مشکلات موجود در زمان حفر تونل و عملیات احداث عنوان کرد.

احداث تونل سیاه طاهر، حدفاصل شهر جوانرود – ثلاث باباجانی علاوه بر کوتاه ساختن ۵/۱ کیلومتری مسیر صعب العبور، برف گیر و ریزشی محور مذکور، نقش بسزایی در کاهش بار ترافیکی، افزایش ضریب ایمنی تردد و کاهش مصرف سوخت مخصوصا برای رفت و آمدهای ترانزیتی منتهی به بازارچه شیخ صله خواهد داشت.