شناسهٔ خبر: 166199 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان:

ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی با شیوه توانمندسازی در استان در حال پیگیری است

بازآفرینی خوزستان معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان  از برگزاری جلسه بررسی آخرین وضعیت سکونتگاه های غیر رسمی شهرستان اهواز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خوزستان)، جلسه بررسی آخرین وضعیت سکونتگاه های غیر رسمی شهرستان اهواز به ریاست محمد خانچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان، محمد جامع، معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان و سایر اعضا در سالن جلسات معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان برگزار شد.

محمد جامع، معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در این جلسه اظهار کرد: در این نشست مقرر شد شهرداری‌های استان بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت راه و شهرسازی اقدامات ترویجی و پیگیری لازم جهت هدایت مشمولین جهت ثبت نام در سایت سامانه تسهیلات بافت فرسوده به آدرسhttp://facility.udrc.ir  اقدام عاجل کنند.

وی گفت: با توجه به موضوع بهسازی و نوسازی واحدهای بافت ناکارآمد شهری و در ادامه آن اقدامات بر اساس برنامه اجرایی ۴ ساله استان خوزستان در طرح نهضت ملی مسکن در ۱۰ شهرستان حاضر در جلسه عملکرد شهرداری ها، مباحث تشویقی شهرسازانه و تخفیف در صدور عوارض پروانه ساختمان وفق ماده ۱۶ قانون ساماندهی مسکن اقدامات ترویجی ساکنین واحدهای بافت‌های ناکارآمد شهری می‌بایست صورت پذیرد.

جامع افزود: در این نشست ضمن ارائه عملکرد شهرداری‌ها دستورات مورد نظر جهت اجرای نمودن برنامه اجرایی ستاد بازآفرینی شهری استان صادر شد.

همچنین محمد خانچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در این نشست با اشاره به لزوم ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی در سطح استان افزود: ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان نیازمند مسئولیت‌پذیری و اهتمام دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد توانمندسازی این اماکن است.

وی افزود: رشد سریع و گسست کالبدی کلان‌شهرها باعث شکل‌گیری حاشیه‌نشینی و انجام ساخت و سازهای خارج از ضوابط شهری در این مناطق شده است. این امر ایجاد بناهایی ناپایدار، نابسامان و غیرمتعارف در داخل و حاشیه محدوده‌های شهری را به دنبال داشته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تصریح کرد: برای ساماندهی این مسئله باید در سیاست‌های کلی بخشی از فعالیت‌ها به مبدا مهاجرت یعنی روستا معطوف شود، به همین منظور راهبردهایی مانند برنامه‌ریزی و خدمت‌رسانی در راستای نگه‌داشت جمعیت و افزایش ماندگاری افراد در روستاها باید تعیین‌کننده باشد.

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به توسعه مناطق روستایی افزود: اگر در گذشته به قدر کافی به روستاها توجه می‌شد و استان بر اساس سند آمایش سرزمین به طور متوازن رشد می‌کرد، امروز شاهد مهاجرت تعداد کمتری از روستاییان به حاشیه شهرهای بزرگ بودیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی  خاطرنشان کرد: بخش دیگری از اقدامات نیز باید معطوف به مقصد مهاجرت یعنی شهرها شود و به همین منظور راهبردهایی مانند برنامه‌ریزی در راستای تقویت نقش و وظیفه نهاد مدیریت و نظارت محلی در فرآیند ساماندهی و توانمندسازی اسکان غیررسمی و بهسازی شهری این سکونت‌گاه‌ها، تسریع در تهیه طرح ساماندهی و توانمندسازی این اماکن و اجرای سند آمایش سرزمین تعیین‌کننده است.

خانچی حمایت از تامین مسکن برای قشرهای کم‌درآمد شهری، جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش‌های مردمی در بهسازی و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی، رفع معضلات قانونی و حل اختلافات حقوقی ناشی از تصرفات عدوانی را از دیگر راهبردها در این راستا عنوان کرد.

وی در ادامه حمایت از قشرهای آسیب‌پذیر و دهک‌های پایین درآمدی ساکن سکونت‌گاه‌های یاد شده توسط دستگاه‌های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد را ضروری دانست.