شناسهٔ خبر: 24863 - سرویس مسکن و شهرسازی

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

قول مساعد دولت برای تخصیص ۱۳۰ میلیارد تومان به پردیس/جزئيات گودبرداری زمين يك هكتاری‌ در منطقه یک پایتخت/ پیشرفت ۹۳ درصدی مسکن مهر/ امضای سه یادداشت تفاهم بین ایران و بلغارستان

گزارش آخر هفته  قول مساعد دولت برای تخصیص ۱۳۰ میلیارد تومان به شهر جدید پردیس، ابلاغ مصوبه ۴۰۰ میلیارد تومانی به وزارت نیرو برای زیرساخت های مسکن مهر، پیشرفت ۹۳ درصدی مسکن مهر و اتمام آن تا پایان سال ۹۵، قول مساعد دولت برای تخصیص ۱۳۰ میلیاردتومانی به شهر جدید پردیس بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته اخیر بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح جدول زیر است:

 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

ابلاغ اجرای مواد ۲۱ و ۲۳ قانون پیش فروش استان‌ها و ماموریت بر نظارت کامل بر اجرای مواد مذکور به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور (متن کامل را اینجا بخوانید.)

وزیر راه و شهرسازی طی نامه‌ای به مدیران کل راه و شهرسازی سراسر کشور اجرای تبصره ۲۳ قانون پیش فروش ساختمان و نظارت مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها برای اجرای کامل مواد ۲۱ و ۲۳ قانون پیش فروش ساختمان را ابلاغ کرد.

تشریح آخرین جزئیات مسکن مهر و اعلام پیشرفت ۹۳ درصدی آن همراه با تامین اعتباری ۸۰۰ میلیارد تومانی برای تامین خدمات زیربنایی مساکن مهر شامل ساخت مدارس، کلانتری، مساجد و مرکز بهداشت (متن کامل را اینجا بخوانید.)

آنچه از مسکن مهر باقی‌مانده حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی است که از این تعداد، ۱۱۷ هزار واحد مسکونی از نظر مکان‌یابی مشکلات عمده‌ای دارند و در مراکزی قرار داردند که فاقد متقاضی است. اما آنچه که متقاضی دارد چیزی حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است که ممکن است تکمیل صددرصدی بخشی از آنها و واگذاری به متقاضیان آنها برای سال آینده (۹۶) باقی بماند.

بازدید وزیر راه و شهرسازی از نمایشگاه نقاشی خط و دستور خرید تعدادی از آثار برای ایجاد ترمینال گالری در فرودگاه‌های کشور (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن هستیم تا اندیشه ترمینال‌گالری را در ایران زنده کنیم تا ترمینال‌های ما همگی گالری هم باشند. ترمینال گالری یا همان دکوراسیون داخلی ترمینال‌ها می‌تواند آشفتگی‌های بصری که هم اکنون ترمینال‌های کشور با آن مواجه هستند را از بین ببرد و آرامش هنر ایرانی را در زندگی پرمشغله امروز گره بزند.

امضای سه یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و بلغارستان (گزارش تصویری را اینجا ببینید.)

ایران و بلغارستان در سفر وزیر راه و شهرسازی به آن کشور سه یادداشت تفاهم امضا کردند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم؛

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم ضمن بازدید از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تلاش های وزارتخانه را ستود. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اخبار صحیح و سالم و بدون جهت‌گیری فعالیت‌ها و زحمات باید به طور صحیح و به موقع به اطلاع مردم برسد.‌ این کار دو حسن دارد؛ اول اینکه مردم از عملکرد مدیران خود اطلاع پیدا می‌کنند و اعتماد آنها بیشتر می‌شود از طرف دیگر وقتی مدیران ما احساس کنند که تلاش‌های آنها به اطلاع مردم می‌رسد انگیزه و توانشان برای کار کردن بیشتر می‌شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر؛

ابلاغ مصوبه ۴۰۰ میلیارد تومانی دولت به وزارت نیرو برای تامین زیرساخت‌های مساکن مهر (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مبلغ چهار هزار میلیارد (۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به صورت تملک دارایی سرمایه‌ای از محل منابع ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور (به نسبت مساوی)، موضوع بند )م) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)- مصوب ۱۳۹۳- به منظور احداث و تکمیل خدمات زیربنایی پروژه‌های مسکن مهر در اختیار وزارت نیرو قرار می‌‌گیرد تا برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه شود.

با تصویب هیات‌وزیران مصوبه ۲۲۵۰ میلیارد تومانی دولت برای خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن‌مهر ابلاغ شد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مصوبه ۲۲۵۰میلیارد تومانی تامین خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر در حالی ابلاغ شد که دولت انتشار ۱۰۰۰میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی و منابع حاصل از فروش واحدهای بدون متقاضی را نیز در نظر گرفته است. تحویل بسیاری از واحدهای مسکن مهر هم اکنون معطل آب، برق، گاز و سایر خدمات زیربنایی و روبنایی است.

اعلام تحویل قرارداد پیش فروش ۴۵۵۰ واحد محله ایران شهر در شهر جدید پردیس (متن کامل را اینجا بخوانید.)

طی جلسه‌ایی که اخیرا با معاون اول محترم رییس جمهور آقای جهانگیری داشتیم مقرر شد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان را به این شهر اختصاص دهد.

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از خریداری تابلوهای خط نقاشی برای ایجاد ترمینال گالری به دستور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و از مراسم رونمایی از سند ثبت معنوی ترمینال ۲ فرودگاه مهرآباد در هفته دولت پرده برداری کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، سازمان ملی زمين و مسكن، راه آهن جمهوری اسلامي ايران و سایر زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی که می‌توانند همکاری کنند در حمایت از آثار خوشنویسی و خط نقاشی مشارکت دارند.

مشاور ارشد رئیس دولت یازدهم در دیدار با استاندار خراسان رضوی اقدام های صورت گرفته برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد را قابل توجه ارزیابی کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مجموع اقدام های صورت گرفته برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد و برخورداری این منطقه از امکانات شهری، قابل قبول است.

ضرورت بررسی حق مشخص به شهر در اولین نشست از دفتر نهم سلسله نشست های موضوعی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

شهروندی گرچه خیلی مهم است اما تا زمانیکه نظام سرمایه‌داری وجود دارد و نقد ساختاری نشود، تحقق کامل حق شهروندی غیرممکن است.

یادداشت معاون وزیر راه و شهرسازی تحت عنوان تحقق گفتمان «حق به شهر» شرط لازم بازآفرینی پایدار شهری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

گفتمان حق به شهر که مفهومی جمعی است، می‌تواند با سنجش و تطبیق تفاوت‌ها و تمایزات شهروندان ایرانی، در فرآیند بازتعریف هویت شهرهای این سرزمین، بر مؤلفه‌هایی که بن‌مایه زندگی ایرانیان در این بستر تاریخی-جغرافیایی- فرهنگی بوده‌اند، تمرکز و توجه کند و بستری برای تحقق بازآفرینی پایدار شهرهای ایران شود.

معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی؛

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تلاش سیاستگذاران در ارایه خدمات مهندسی مطلوب ساختمان را با تصویب و ابلاغ نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای تشریح کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

هدف این است تا بحث های اخلاقی جنبه عملیاتی به خود بگیرند. اگر در مورد راستگویی در اظهارات فنی صحبت می کنیم، اگر از اینکه مهندس نباید وعده های خلاف اصول بدهد صحبت می کنیم یا اگر گفته می شود که مهندس نباید پروانه فروشی کند و پروانه خود را در اختیار دیگران بگذارد همه مصادیق عدول از رعایت اخلاق هستند که در نظام نامه رفتار حرفه ای اخلاقی در مهندسی ساختمان به صراحت بیان شده و در صورت نقض آن مجازات تعیین شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ضمن نامناسب خواندن رعایت اخلاق حرفه ای در نظام ساخت و ساز از نهادینه شدن اخلاق با ابلاغ نظام نام اخلاق حرفه ای مهندسی توسط وزیر راه و شهرسازی خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با انتقاد از نامناسب بودن رعایت اخلاق حرفه‌ای در نظام ساخت و ساز کشور اقدام وزارت راه و شهرسازی برای طراحی، تلاش برای تصویب و ابلاغ و نظارت بر اجرای نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای در مهندسی ساختمان را گامی موثر برای نهادینه کردن اخلاق در نظام ساخت و ساز کشور خواند.

مخالفت مجلس با طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در صحن علنی مجلس توسط نمایندگان خانه ملت رد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از انتشار هزار میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن توسط بانک مرکزی و سازمان بورس در آینده‌ای نزدیک خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

انتشار اوراق رهنی که تحت‌عنوان MBS در دنیا شناخته می‌شود روشی است که از طریق آن بانک، چندین هزار میلیارد تومان تسهیلاتی را که تحت‌عنوان وام به متقاضیان واگذار کرده و طی مدت زمان طولانی و با اقساط ماهیانه توسط مردم به بانک بازمی‌گرداند را با این روش، به دارایی امروز خود تبدیل می‌کند و از این طریق قدرت اعطای تسهیلات بیشتری پیدا می کند.

حوزه معاونت معماری و شهرسازی؛

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با مشاور وزیر سنگاپور دیدار و گفتگو کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ایران که برای شرکت در اجلاس شهرهای جهان در سنگاپور به سر می‌برد در نخستین روز سفر خود با «دسموند لی» وزیر مشاور در وزارت توسعه ملی این دولت – شهر دیدار و گفت وگو کرد.

جزئیات یک گودبرداری خطرناک در پایتخت و دستور مستقیم وزیر راه و شهرسازی برای جلوگیری از ادامه آن و تحقق حقوق شهروندی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اتفاقی که در خیابان سهیل افتاده برخلاف طرح فرادست است اما مانند انبوهی از تغییرات که در بازه زمانی سال‌های ۹۰ تا ۹۲در کمیسیون ماده پنج شهر تهران انجام شده به ظاهر شکل قانونی گرفته و صدور پروانه هم انجام شده است. آنچه در این‌باره قابل‌توجه است، به وجود آمدن حق مکتسبه فردی بواسطه تصمیمات کمیسیون‌های ماده پنج در برابر نادیده انگاشتن حقوق شهروندی و مطالبات حق عمومی است.

تشکیل کمیته تخصصی مقررات، لوایح و سیاستگذاری در وزارت راه و شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)
 
کمیته تخصصی مقررات، لوایح و سیاستگذاری در وزارت راه و شهرسازی زیرمجموعه معاونت معماری و شهرسازی تشکیل شد.