شناسهٔ خبر: 24589 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در اولین نشست از دفتر نهم سلسله نشست‌های موضوعی شرکت مادر مطرح شد:

ضرورت بررسی حق مشخص به شهر مشخص/ با وجود نظام سرمایه‌داری، حق شهروندی محقق نخواهد شد

نشست شرکت عمران اولین نشست از دفتر نهم سلسله نشست‌های موضوعی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با محور حق مشخص به شهر مشخص با حضور پرویز پیران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اولین نشست از دفتر نهم سلسله نشست‌های موضوعی شرکت مادر با محور "حق مشخص به شهر مشخص" و موضوع "رونمایی از ویژه‌نامه نشریه هفت شهر با عنوان حق مشخص به شهر مشخص" در روز  با حضور آقایان دکتر پیران(دبیرعلمی و سردبیر ویژه‌نامه) و دکتر داورپناه در محل سالن اجتماعات شرکت مادر تشکیل شد.

در ابتدای نشست محمد سعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن خوش‌آمدگویی خدمت شرکت‌کنندگان، حضور اساتیدی همچون دکتر پیران را در حوزه نظر و تشخیص مسیر درست سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جهت عملیاتی کردن آنها در چارچوب برنامه‌ها و اقدامات وزارت راه و شهرسازی، مایه افتخار و خرسندی دولت جاری دانست.

در این نشست پیران با اشاره به آثار له‌فور و بحث حق ناموجود و شهر ناموجود در سخنان وی، موضوع حق مشخص به شهر مشخص را مطرح کرد.

وی در ادامه اذعان داشت: عنوان کتاب the right to the city  با دو حرف مجزاساز همراه شده است که پیش از حق و پیش از شهر آمده است. با مرور دقیق اندیشه و بحث له‌فور روشن می‌شود که استفاده از دو حرف مشخص و مجزاساز یاد شده اتفاقی و تفننی نبوده بلکه کاملاً آگاهانه و بامعناست.

پیران همچنین تأکید کرد: شهروندی گرچه خیلی مهم است اما تا زمانیکه نظام سرمایه‌داری وجود دارد و نقد ساختاری نشود، تحقق کامل حق شهروندی غیرممکن است.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: انقلاب شهری می‌تواند ما را نزدیک به پدید آمدن حق‌هایی همچون حق تعلق، حق مالکیت و حق تصاحب شهر توسط شهروندان کند و اینجاست که انسان‌گرایی نهفته در آثار له‌فور خودش را نشان می‌دهد این حق مشخص به شهر مشخص، اجازه می‌دهد تا توانمندی‌‌های نهفته در درون انسان‌ها بروز پیدا کنند و خلاقیت را در عرصه‌های مختلف تجربه کنند و خلاق شوند. در زمان‌های گذشته وقتی استادکاران کاشی کار، مسجد امام اصفهان را می‌ساختند گاهاً زمان کار گریه می‌کردند و این یعنی تولیدی که جنبه‌های انسانی در آن نهفته بوده است و همواره اثر هنری در آن مندرج و مستتر است.

پس از آن دکتر داورپناه با اشاره به دو بخشی بودن حق به شهر(حق و شهر) اذعان داشت له‌فور آنقدر شهر معاصر و شهرنشینی معاصر را سخت و بی‌رحم می‌دیده که به دنبال مدینه فاضله بوده است به نحوی که در آن عدالت برقرار است./

نظر شما