شناسهٔ خبر: 26463 - سرویس مسکن و شهرسازی

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

حریم گسل‌های شهر تهران تصویب شد/ تحریک تقاضا و عرضه مسکن بدون ایجاد تورم/ وجود چالش‌های عمده در مشهد، تبریز و تهران/ پیشنهاد کاهش نرخ سود تسهیلات بانک مسکن به ۹ درصد

گزارش آخر هفته تصویب حریم گسل‌های تهران درجلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، سخنرانی در جمع اعضای کمیسیون عمران مجلس و تاکید بر تحریک تقاضا و عرضه مسکن بدون ایجاد تورم، گزارشی از وضعیت مسکن و شهرسازی کشور و ارایه پیشنهادهایی در این باره به معاون اول رئیس‌جمهوری و نقد معماران از معماری معاصر بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح جدول زیر است:

 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

تصویب حریم گسل‌های تهران در دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

نقشه‌ها، پیش‌تر موجود و در دسترس همگان نیز بود اما چون هیچ مرجع رسمی زیر آن را امضا نکرده بود مبنای تصمیم‌گیری قرار نمی‌گرفت. در حال ‌حاضر که این مصوبه به امضای اعضای حاضر رسیده است و به زودی نیز به دستگاه‌های‌اجرایی ابلاغ می‌شود این نقشه‌ها ملاک عمل دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها، وزارت بهداشت و وزارت نفت و دستگاهای زیر بنایی خواهد بود تا بر اساس نقشه‌ها اتخاذ تصمیم کنند.

حضور و سخنرانی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

سود تسهیلات در حوزه پس انداز به ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است یعنی ۱۶۰ میلیون تسهیلات با نرخ سود ۱۱ درصد که اتفاق مهمی است. به همین دلیل استقبال از پس‌انداز به رشد چشمگیری رسیده است و روزی ۴۰۰ تا ۴۵۰ نفر پس‌انداز جدید به ثبت می‌رسد و تعداد پس‌اندازکننده‌ها از ۶۲ هزار نفر عبور کرده است و میزان پس‌انداز از ۱۲۰۰ میلیارد تومان عبور کرده است.

بازدید از طرح‌ها و بافت‌فرسوده قم در سفر استانی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

وزیر راه و شهرسازی که اصالتا اهل قم است، بیشتر مسیر این بازدیدها را با پای پیاده پیموده و با حضور در محله‌های قدیمی اطراف حرم مطهر، چهارمردان، میدان میر، خیابان آذر ، روح امید را در دل صاحبان این بافت های فرسوده زنده می کرد، و عزم وزیر برای حمایت از صاحبان این بافت ها برای ترمیم و بازسازی جدی بود.

وزیر راه و شهرسازی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در نظر داریم قطارهای باری به خارج از ایستگاه‌های مسافری منتقل شوند و طبق یک طراحی مجدد ایستگاه راه‌آهن مسافری به یک نماد شهری تبدیل شود.

ابلاغ آیین نامه معاملات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

وزیر راه و شهرسازی در نامه ای به رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آیین نامه اجرا معاملات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را در سه فصل تعاریف و کلیات، مقررات انجام معاملات خاص و مقررات انجام معاملات عمومی در ۴۳ ماده ابلاغ کرد

حوزه معاونت معماری و شهرسازی؛

ابلاغ ضوابط و مقررات حریم دماوند (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی استان تهران مصوبه ۳ بندی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران را درباره ضوابط و مقررات حریم دماوند با تاکید بر توقف صدور پروانه ساختمانی در مدت دو ماه تا تهیه سند توسط شهرداری و ابلاغ از سوی شورا، ابلاغ کرد.

ابلاغ مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر قم (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی استان قم مصوبه این شورا را درباره مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر قم ابلاغ کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از کاهش تخلفات ساخت و ساز در استان‌های شمالی کشور خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ساخت و سازهای خلاف ضوابط نسبت به قبل کمتر شده‌اند و آمارها و گزارش‌های رسیده و پیگیری‌ها نشان می‌دهند که میزان ساخت و ساز خلاف ضوابط در کشور کاهش قابل‌توجهی داشته است.

حناچی جزئیات بدهی شهرداری به دولت را تشریح کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

حدود ۸۰ درصد بودجه کلانشهرها از عوارض ساخت‌و‌ساز تامین می‌شود؛ عوارضی که ناشی از فروش قانونی یا غیرقانونی تراکم در سطح شهر است.

ارایه گزارش وضعیت شهرسازی در نشست مشترک با معاون اول رئیس جمهور (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در شهرهای مشهد، تبریز و تهران برای پیگیری موضوعات با چالش‌های عمده مواجهیم.

اظهار نظر یک حقوقدان در مورد دخالت شهرداری در مقررات شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

طبق ماده ۷ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، شهرداری‌ها مکلف به اجرای مقررات شهرسازی هستند. با این‌حال بسیاری از شهرداری‌‌ها با نادیده گرفتن مقررات شهرسازی انتقاد جامعه متخصصان شهرسازی و معماری کشور را برانگیخته‌اند.

معاونت مسکن و ساختمان؛

پیشنهاد تشکیل نهاد توسعه‌ای و نهاد تضمین خدمات مسکن (متن کامل را اینجا بخوانید.)

سهم مسکن از کل گردش نقدینگی ۲۰ تا ۳۰ درصد و سهم دولت از سرمایه‌گذاری در بخش مسکن نیم تا ۳ درصد است. بدین معنا اگر بخش مسکن را با بخش راه مقایسه کنیم می‌بینیم که بیش از ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری در بخش راه توسط دولت صورت می‌گیرد. ولی بخش مسکن متکی به بخش خصوصی است و این یکی از نکات قابل توجه برای بخش مسکن است.

جزئیات وضعیت موجود مسکن، سیاست‌ها و برنامه‌های مسکن و شهرسازی در دولت یازدهم (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مهمترین اقدامات دولت یازدهم طی ۶ ماه دوم سال ۹۲ و سال‌های ۹۳ و ۹۴ طی گزارشی جامع در دو بخش وضعیت موجود مسکن و برنامه‌ها و سیاست‌ها، تشریح شد.

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

ضرب‌الاجل به دستگاه‌ها برای شناسایی و کاهش آسیب‌های‌اجتماعی محلات هدف (متن کامل را اینجا بخوانید.)

شورای اجتماعی کشور در این جلسه کلیه دستگاه‌ها را ملزم کرد ضمن پیروی از مصوبات ستاد بازآفرینی شهری، اقدامات خود را در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی تا دهم آبان ماه به این شورا ارایه کنند.

معرفی هشت طرح برگزیده معماری در نشست دهم بناهای برگزیده معماری معاصر (متن کامل را اینجا بخوانید.)

نشست دهم برنامه یکصد معمار، یکصد انتخاب- بناهای برگزیده معماری معاصر ایران با حضور معاون وزیر راه وشهرسازی و سایر معماران و کارشناسان این حوزه برگزار و هشت طرح برگزیده معرفی شد.

جزئیات دومین نشست مسابقه بین‌المللی طراحی‌شهری مجموعه زندیه شیراز (متن کامل را اینجا بخوانید.)

نشست هماهنگی آغاز مرحله دوم مسابقه بین‌المللی زندیه شیراز با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی در شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد.

مخالفت قطعی با تخریب بافت تاریخی شیراز و ایجاد ساخت و ساز (متن کامل را اینجا بخوانید.)

هر طرح اجرایی در شهر باید دارای مرجعی مشخص به نام کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی باشد تا وجهه‌ای قانونی پیدا کند و قابل اجرا باشد.

ایزدی در جلسه ستادملی‌بازآفرینی‌‌شهری‌پایدار عدم‌هماهنگی بین‌دستگاهی را از مهمترین چالش اجرای طرح‌توسعه‌شهری خواند. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

عدم هماهنگی لازم بین برنامه‌ها و اقدامات نهادهای گوناگون دخیل در طرح‌های توسعه شهری یکی از مهمترین چالش‌ها ما در این حوزه به شمار می‌رود.

بانک مسکن؛

پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانک مسکن به بافت فرسوده (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مدیرامور اعتباری بانک مسکن از پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تسهیلات بانک مسکن به بافت‌های فرسوده خبر داد.

مدیرعامل بانک‌مسکن پیشنهاد راه‌اندازی موسسات پس‌انداز و تسهیلات منطقه‌ای را داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.

آمار عملکرد بانک در چهارماهه نخست سال نشان می دهد که حجم تسهیلات اعطایی مشارکت مدنی بانک مسکن نسبت به چهارماهه سال قبل ۹۱ درصد افزایش پیدا کرده و از جهت تعداد واحدهای مورد مشارکت نیز ۴۴ درصد نسبت به دوره مشابه افزایش داشیتم و این آمار نشانگر این است که بخش ساخت دارد تقویت می شود و رشد ۹۱ درصدی داشته است.

مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن از استقبال عمومی مردم از حساب پس انداز مسکن یکم خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تا هفتم مرداد حدود ۵۸ هزار و ۱۱۰ نفر در حساب صندوق پس انداز مسکن یکم افتتاح حساب داشتند.

پرونده معماری؛

گفتگوی اختصاصی با ایرج اعتصام در مورد وضعیت معماری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بیشتر از معماری، شهرسازی ما درگیری و مساله دارد. چون ترکیب ساختمان‌ها بسیار مهم است. همانطور که در معماری ساختمان‌ها  رعایت فرم، رنگ، اندازه، مصالح و ... را می‌کنیم اگر این توان و این انگیزه وجود داشت تا این رعایت در فن و علم و در عین حال زیبایی را در شهر نیز به مرحله اجرا گذاشت آن موقع می‌دیدیم که شهرهای ما مشکلاتی که امروزه با آن دست به گریبان هستند را با این شدت نداشتند و قطعا کیفیت زندگی در شهرها مناسب بود.

گفتگوی اختصاصی با محمدمهدی محمودی در مورد وضعیت معماری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

معماری ایرانی به گفته برخی از کارشناسان و معماران، پس از جنگ تحمیلی ایران و مدتی قبل‌تر یعنی در دهه دوم قرن معاصر )۱۳۱۷ به بعد) فاقد هویت‌های معماری شد، جنگ بر آن دامن زد و فکر داشتن سرپناه، هویت ایرانی را از آن گرفت. گفته می‌شود، دولت یازدهم، آغاز عبور از معماری پرخاشگرانه و باز کردن دوران جدیدی در تاریخ معماری است که ایران را بار دیگر صاحب تاریخ معماری خواهد کرد.

اظهارنظر سهراب مشهودی درباره معماری‌معاصر (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در حقیقت ضربه اصلی به معماری معاصر ما پس از تدوین ضوابط احداث بنای طرح جامع تهران در سال ۴۹ به این حوزه وارد شد. پس از نوشته شدن این طرح و تدوین ضوابط مباحثی به این حوزه تحمیل شد که نه تنها معماری معاصر را از معماری گذشته جدا کرد بلکه اجازه اتصال آن به معماری جدید دنیا را نیز نداد