شناسهٔ خبر: 26182 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران خبر داد:

ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان در ۴ سال/ ارتقاء کیفی بافت‌های فرسوده قم با ارائه تسهیلات/ دسترسی راحت زائران حرم مطهر(س) با تغییر ایستگاه راه‌آهن/ فرودگاه قم مجوز قانونی نداشت

آخوندی در جمع وزیر راه و شهرسازی از ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان طی چهار سال خبر داد و افزود: سال آینده شاهد دوخطه شدن کامل خطوط فعلی راه آهن تهران-قم خواهیم بود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در سفر یک روزه به استان قم و پس از بازدید از ایستگاه راه آهن شهر قم در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های دولت در قبال حمل‌ونقل ریلی استان قم اظهار داشت: عمده برنامه‌ها، ارتقای راه آهن ایران به راه‌آهن سریع السیر است به همین خاطر در نظر داریم خطوط ریلی تهران-قم را ارتقا دهیم همچنین با ارتقای ایستگاه راه آهن قم دسترسی زائران از ایستگاه فعلی راه آهن به حرم مطهر حضرت معصومه (س) را تسهیل کنیم.

وی افزود: پس از بازنگری پروژه راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان و توافق برجام، منابع مالی پروژه از طریق فاینانس چینی و گشایش ال سی تامین و طی ۵ ماه گذشته طراحی و نقشه‌برداری انجام و کارگاه‌ها از سه هفته قبل فعال شد و ساخت این پروژه ۴ سال به طول خواهد انجامید.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه آهن سریع‌السیر یک اتفاق بزرگ محسوب می‌شود گفت: بسیاری از زئران که از طریق قم به سمت فرودگاه امام خمینی (ره) سفر می‌کنند از طریق قطار سریع‌السیر در کمترین زمان ممکن به سفر خود می‌رسند.

آخوندی بیان داشت: در دو سال گذشته تلاش بر افزایش سطح سرویس برای مسافران مسیر قم- تهران شد که تعداد سرویس‌ها در روزهای زیارتی به ۴ مورد نیز می‌رسد. همچنین در حال حاضر مسیر قم تا تهران ۱۰۰ دقیقه طول می‌کشد و با دو خطه کردن آن، این مسیر به ۸۰ دقیقه کاهش میابد و به راحتی می‌تواند با وسیله نقلیه شخصی رقابت کند.

آخوندی از دوخطه شدن راه آهن تهران-قم در سال آینده خبر داد و گفت: رفت و آمد ۲۰ میلیون مسافر در سال به شهر قم با استفاده از خودرو شخصی باعث ایجاد اختلال در ترافیک شهر می‌شود و دو خطه شدن مسیر تهران- قم باعث کاهش ترافیک حمل و نقل جاده‌ای و گرایش مسافران به انتخاب قطار می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به طرح توسعه ایستگاه راه‌آهن قم اشاره کرد و گفت: قم مرکز توسعه حمل‌ و نقل ریلی کشور می‌شود و طبق هماهنگی با شهرداری ایستگاه راه آهن و مترو با یکدیگر دسترسی خواهند داشت. همچنین در نظر داریم قطارهای باری به خارج از ایستگاه‌های مسافری منتقل شوند و طبق یک طراحی مجدد ایستگاه راه‌آهن مسافری به یک نماد شهری تبدیل شود.

آخوندی همچنین با اشاره به حمایت خود از بازسازی بافت‌های فرسوده نیز گفت: چند محور مانند گذرخان، بیوت مراجع تقلید، بقاع امام زادگان استخوان بندی تاریخی شهر را تشکیل می‌دهند و ما به دنبال ارتقای کیفی آنها هستیم و در این راستا برای خرید و ساخت در بافت‌های فرسوده با استفاده از صندوق پس انداز مسکن برای یک نفر متقاضی مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال و برای زوج ۱۲۰ میلیون تسهیلات در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر معضلات اجتماعی ایستگاه محمدیه، دیوار حائل اطراف محوطه راه آهن و فرودگاه قم تصریح کرد: از نظر من انتقال ایستگاه راه‌آهن به خارج از شهر یک اشتباه بنیادی بود و کاربری ایستگاه محمدیه باید به ایستگاه اصلی راه‌آهن قم منتقل شود البته به طور حتم به وضعیت ایستگاه محمدیه رسیدگی خواهد شد. در پاسخ به سوال دوم باید در نظر داشت که راه آهن و سایر دستگاه‌ها در همه جای دنیا برای خود حریم دارند و همین دیوارها باعث تامین ایمنی و امنیت مردم می‌شود. البته با شهرداری جهت احداث زیرگذر و زیباسازی محوطه جهت دسترسی مردم هماهنگی های لازم شده است. همچنین  فرودگاه قم از ابتدا مجوز قانونی نداشت و اکنون با همکاری مسئولان استان دنبال تشکیل کارگروهی برای دفاع از حقوق مردم هستیم.

نظر شما