شناسهٔ خبر: 28891 - سرویس جاده‌ای

حمل‌ونقل جاده ای در هفته‌ای که گذشت:

نقش عوارض سوخت در تامین منابع پایدار نگهداری راه‌ها/ آغاز عملیات زمستانی به دلیل سرمای زودروس/ تهران- شمال برند آزادراهی ایران برای صادرات خدمات فنی مهندسی/ بازگشایی مرز باجگیران

راهداری برخی از معاونان وزیر راه و شهرسازی معتقدند سه عوارض سوخت، راه و خودرو عامل توسعه حمل‌ونقل کشورهای توسعه یافته است و با دریافت عوارض سوخت در ایران می‌توان یک درآمد پایدار برای تامین بودجه نگهداری راه‌ها ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمل و نقل جاده‌ای در هفته گذشته علاوه بر وقوع اخبار مهم  در سه بخش زیرساخت، حمل و نقل و ترانزیت، شاهد یک پیشنهاد جدید و تعریف نظریه از سوی معاونان و زیر راه و شهرسازی مبنی بر تامین هزینه نگهداری راه‌ها با دریافت عوارض از سوخت مصرفی بود که میان اخبار هفته گذشته در زیر مشاهده خواهید کرد.

سنندج-مریوان نیاز به بازنگری دارد

عباس آخوندی در سفری یک روزه به کردستان و در جریان بازدید از محور در دست احداث سنندج- مریوان در جمع خبرنگاران گفت: محور سنندج مریوان با توجه به نزدیکی به مرز باشماق یکی از محورهای ترانزیتی ایران به شمار می‌رود به نحوی که روزانه حدود ۶۷۰۰ خودرو از آن تردد می‌کنند بنابراین نیاز به بازنگری در مسیر احساس می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تاکید بر این که اجرای این پروژه در سفر رهبری و همچنین سفر هیات دولت به استان کردستان مورد توجه قرار گرفته است، گفت این مسیر دارای دو قطعه سنندج- شویشه و شویشه به تیژتیژ است که قطعه اول انجام شده و اکنون در حال اجرای عملیات بخش دوم به طول ۵۲ کیلومتر هستیم. این بخش دارای ۳ تونل بوده که عملیات احداث دو تونل و ۳۰ کیلومتر آن تاکنون انجام شده و قرار است تا آذر ماه سال جاری به پایان برسد.

امکان ترانزیت کردستان به عراق از طریق کریدور‌های جدید

خیرالله خادمی در حاشیه مراسم افتتاح ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه روستایی در استان کردستان با بیان اینکه سه محور اصلی از استان کردستان عبور می‌‌کند، گفت: یکی از کریدورهای مهم مسیر تهران، ساوه به همدان، دهلران و سنندج و در نهایت باشماق است که ترانزیت کردستان به عراق از این محور عبور می‌کند.

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت ادامه داد: از دیگر محورهای مهمی که از کردستان می‌گذرد کریدور شماره ۱۰ یا همان کریدور شمال به جنوب در غرب کشور است که از مرز بازرگان تا خلیج فارس ادامه دارد.که ۳۲۰ کیلومتر از این کریدور از استان کردستان می‌گذرد و۵۰ کیلومتر آن در شش قطعه ساخته شده است و ۱۲۰ کیلومتر هم از گذشته فعال بوده است.

۲۲۱ کیلومتر تونل برون شهری در دست ساخت است   

علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، احداث تونل‌ها را در کاهش ترافیک‌های درون و برون شهری مهم ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر ۷۶۳ تونل برون شهری به طول ۳۲۵ کیلومتر در حال بهره‌برداری در کشور است و ۲۳۴ تونل به طول۲۲۱ کیلومتر در دست ساخت و ۱۱۶ تونل نیز به طول ۳۳۸ کیلومتر در دست مطالعه قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی احداث سد‌ها و تونل‌های کشور را با کمترین آسیب به محیط زیست از مهمترین اقدامات دولت دانست و گفت: در احداث سد و تونل تمام سعی و تلاش ما بایستی در این باشد که با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود و در این حوزه دستاوردهای شایان توجهی داشته‌ایم

سه عوارض سوخت، راه و خودرو عامل توسعه حمل و نقل کشورهای توسعه یافته

برخی از معاونان وزیر راه و شهرسازی معتقدند سه عوارض سوخت، راه و خودرو عامل توسعه حمل‌ونقل کشورهای توسعه یافته است و دریافت عوارض سوخت در ایران می توان یک درآمد پایدار برای تامین بودجه نگهداری راه ها ایجاد کرد.

در این رابطه معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل با اشاره به تفاوت وزارت راه و شهرسازی با سایر وزارتخانه‌ها گفت: این وزارتخانه مانند وزارتخانه‌های نفت، نیرو و ارتباطات درآمدزا نیست و فقط مسئولیت خدمات‌رسانی به مردم را دارد. درحالی‌که مردم در سایر کشورها با پرداخت عوارض سوخت، خودرو و تردد جاده‌ها در ابتدای سال به نگهداری و توسعه زیرساخت‌ها کمک می‌کنند. اما به دلیل اینکه در ایران عوارض مناسبی دریافت نمی‌شود و طبیعتاً خدمت در حد عالی نیز ارائه نمی‌گردد، هر دو طرف ناراضی هستند.

امینی تصریح کرد: مادامی‌که حمل‌ونقل کشور یارانه‌ای اداره شود، سرمایه‌گذاری به‌صرفه نخواهد بود. ضمن اینکه پیمانکاران کشور نیز سنتی و وابسته به نفت هستند و روش کاری آن‌ها به‌گونه‌ای است که پس از تحویل کار و تسویه‌حساب به‌طور کامل از پروژه کنار می‌روند. درحالی‌که پیمانکاران حرفه‌ای در سراسر جهان از زمان سرمایه‌گذاری و مشارکت در ساخت تا بهره‌برداری و نگهداری پروژه ضمن انتفاع مالی، مسئولیت‌های گوناگونی بر عهده‌دارند.

تامین منابع پایدار نگهداری راه ها از فروش سوخت

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهدای و حمل و نقل جاده ای نیز  با اشاره به مسافت و حجم راه‌های کشور گفت: مسافت راه‌های شریانی کشور بالغ بر ۳۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که قسمت اعظمی از ترددها در آن اتفاق می‌افتد. پشتیبانی از این راه‌ها از طریق منابع ملی صورت می‌گیرد و اعتبارات ملی نهایتا پاسخگوی حفظ و نگهداری راه‌های شریانی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برای نگهداری از راه‌ها باید درآمد پایدار تعیین شود. به عنوان نمونه می‌توان از محل درآمد فروش سوخت این منابع را تامین نمود. اگر تنها به ازای هر لیتر سوخت ۱۰۰ تومان دریافت شود، می‌توان در سال ۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد داشت که از آن برای برای حفظ و نگهداری از راه‌ها بهره برد.

راه‌اندازی سامانه موافقت‌نامه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای دوجانبه و چندجانبه ایران با سایر کشورها

همچنین در بخش ترازنیت، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی راه‌اندازی سامانه موافقت‌نامه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای دوجانبه و چندجانبه ایران با سایر کشورها خبر دادا و گفت: به‌منظور استفاده هر چه بهتر دست‌اندرکاران و محققان حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی کالا و مسافر از محتویات متون موافقت‌نامه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای دوجانبه و چندجانبه جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها، برنامه کاربردی نمایش موافقت‌نامه‌های مذکور باهمت کارشناسان دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تهیه شده است.

محمدجواد عطرچیان افزود:هدف از تهیه سامانه مذکور، انتظام بخشی مستندات موافقت‌نامه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیتی جاده‌ای کالا و مسافر به زبان‌های فارسی و انگلیسی و بعضا به زبان ملی برخی از کشورها و همچنین دسترسی آسان به تفکیک قاره‌ها و کشورها و موافقت‌نامه‌های دو و چندجانبه بوده و این اطلاعات می‌تواند در اختیار کنشگران، تشکل‌ها، صنوف و اتاق‌های بازرگانی و همچنین پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند به روابط سیاسی و منطقه‌ای قرار گیرد.

مرز باجگیران بازگشایی شد

مرز باجگیران پیرو مذاكرات حمل و نقلی با طرف‌های تركمنی در هفته گذشته و متعاقب سفر وزیر راه و شهرسازی و ملاقات با مسوولان حمل‌و‌نقلی در تركمنستان براساس توافقات به عمل آمده بین مقامات حمل‌و‌نقلی جمهوری اسلامی ایران و تركمنستان از صبح روز دهم مهر ماه بازگشایی شد.

 این توافق در راستای توسعه مناسبات حمل و نقلی و تجاری بین دو كشور ایران و تركمنستان صورت گرفت و مرز باجگیران بر روی مسافران و خودروها بازگشایی شد و به حالت عادی بازگشت.

افتتاح دو پروژه سپهتن و پاسگاه پلیس‌راه شریف‌آباد در هفته آینده

شهرام آدم نژاد از افتتاح دو طرح بزرگ ملی «سپهتن» و «پاسگاه پلیس‌راه شریف‌آباد» در هفته آینده خبر داد و گفت: هم‌اکنون هفت استان کشور به سامانه سپهتن مجهز شده‌اند و با اجرای این پروژه حوزه حمل‌ونقل عمومی با کنترل بیشتری به کار خود ادام می‌دهد.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان داشت: در این سامانه دستگاهی در هر خودرو (اتوبوس، کامیون، مینی‌بوس و...) نصب می‌شود که از طریق این دستگاه ارتباط پایداری با خودرو برقرار می شود . این دستگاه مجهز به دریافت کننده امواج ماهواره‌ای ردیابی (GPS,GLONASS, GALILEO) است و از این طریق موقعیت خودرو با بیشترین دقت و سرعت محاسبه می‌شود.

آغاز عملیات زمستانی به دلیل سرمای زودروس

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با اشاره به احتمال سرمای زود رس در كشور خاطرنشان كرد: بخش راهداری كشور بلافاصله پس از طرح تابستانی، اقدامات گستردهای را برای آمادگی فصل سرما و سفرهای زمستانی در دستور كار خود قرار دارند

حسن نیا تصریح كرد : در تمام استانها عملیات بهسازی و ترمیم رویه‌های راه‌ها همچنین اصلاح و رفع مقاطع پر حادثه تا قبل از بارندگی ها در دستور كار ادارات كل راهداری و حمل و نقل جادهای قرار دارد كه در دو استان كرمانشاه و كردستان این عملیات با جدیت در حال اجرا می باشد.

تهران- شمال برند آزادراهی ایران برای صادرات خدمات فنی مهندسی 

اعضای کمیسیون عمران نیز در هفته گذشته از آزادراه تهران-شمال از این آزادراه با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد بازدید کردند و  رئیس کمیسیون عمران مجلس از آزادراه تهران-شمال به عنوان برندی در میان پروژه‌های عمرانی یاد کرد و گفت: توان ساخت چنین پروژه‌ای حاکی از توانایی کشور برای صدور خدمات فنی مهندسی به سراسر جهان است.

رضایی کوچی با بیان اینکه امیدواریم این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن با حمایت بیش از پیش کمیسیون عمران مجلس و دولت در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد، تصریح کرد: طبق گزارش ارائه شده آزادراه تهران-شمال درسال ۱۴۰۰ درحالی به اتمام خواهد رسید که مورد حمایت مالی و تزریق منابع قرار گیرد.